Beantwoorden
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

van interne naar externe harde schijf

Ik heb de interne harde schijf van een laptop in een behuizing gestoken om als externe harde schijf te kunnen gebruiken.

Via verkenner krijg ik nu te zien dat ze in drie delen ingedeeld is in: Boot (J) - Backup (K) - Recover (L).

Hoe maak ik daar één deel van zodat ik ze kan gebruiken als een usb-stick in Windows 10 en 11?

Dank voor de hulp.

0 Likes
6 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

van interne naar externe harde schijf

@toontje 

Dat doe je door alle partities te verwijderen en er dan één nieuwe aan te maken. Daar zijn tools genoeg voor te vinden. "Partition Magic" is maar één voorbeeld ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

van interne naar externe harde schijf

Staat er iets op dat je wil bewaren? Dan heb je verschillende mogelijkheden. J en L wissen en formateren en dan terug samenvoegen, kan gewoon onder windows. Anders hetgeen je wil bewaren tijdelijk ergens anders onderbrengen en dan alles wissen en volledig herformatteren. En een behuizing kopen om die schijf erin te steken. Zoiets bvb. https://www.coolblue.be/nl/product/898775/act-ac1215-2-5-sata-behuizing.html

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

van interne naar externe harde schijf

@toontje open diskmgmt.msc dat is de ingebouwde diskmanager van windows. Daar zie je dan de partities staan. Die verwijder je één voor één, je kan nadien één volume aanmaken. 

Indien dat niet zou werken kan je volgende tool downloaden : MiniTool Partition Wizard Free , deze is gratis en gemakkelijk.


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

van interne naar externe harde schijf

Zie hieronder screenshot van het schijfbeheer.

C en D zijn de partities van de harde schijf van de desktop. Daar mag/moet uiteraard niets aan veranderd worden.

De vraag gaat dus over J, K en L, twee keer NTFS en één keer FAT32.

Het gaat om een interne harde schijf van een laptop die al in een behuizing werd gestoken en door Verkenner van de desktop herkend wordt.

Windows xp, andere programma's en persoonlijke bestanden staan er nog op maar die mogen allemaal weg.

Als ik de drie partities dan allemaal verwijder in schijfbeheer, hoe kan ik er dan één partitie van maken?

Wordt dat ergens in de loop van dat proces gevraagd of gebeurt dat automatisch.

En moet dat dan NTFS of FAT32 zijn?

De desktop waarmee de nieuwe externe harde schijf moet kunnen samenwerken, draait op windows 10 (64-bits - x64processor) maar het zou mooi zijn als de schijf in de toekomst ook zou werken na een upgrade naar windows 11.

Wie voelt zich geroepen om één en ander te verduidelijken?

Alvast dank voor de moeite.

 

schijfbeheer-1.jpg

 

 

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

van interne naar externe harde schijf

Als je alle drie de partities verwijderd kan je opnieuw formatteren. Best NTFS. En dan heb je weer 1 grote HDD. Ik heb er hier oo zo eentjes. De HDD uit mijn vorige PC. Ik heb die gehouden omdat er heel veel downloads van programma's en dergelijke opstonden. Ik heb die in een case gestoken en die hang nu aan een PC met win 11 dus dat is geen probleem. Ik heb wel de partitie met systeembestanden van de vorige windows op de PC verwijderd en die partitie geformatteerd. Dus zijn het nu 2 partities, de oude met hetgeen ik wilde bewaren, en een leeggemaakte partitie waarin ik nu dingen backup die ik zeker niet wil kwijtraken.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

van interne naar externe harde schijf

Probleem opgelost.

Dank voor alle reacties.

0 Likes