Beantwoorden
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

Vraagje over router instellingen, ik heb gezocht maar ik vind het niet...

 

Ik zou een toestel in het netwerk met bepaald mac adres (8C:8E:76:00:F0:4F) aan een vast IP (bv192.168.0.163) adres willen hangen.
En ik dacht in te loggen op de router om daar te zoeken naar de mogelijkheid, maar dat is jaren geleden dat ik dat nog gedaan heb en ik heb geen idee meer hoe dat moet.
http://192.168.1.1/ of http://192.168.0.1/ werkt niet.


Ik zie het toestel wel in mijn advanced settings in mijn telenet, maar daar kan ik niets configureren.

En er is wel de 'IPv4 Firewall & Port forwarding', maar is niet wat ik moet hebben lijkt me.

 

Ik heb een WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS), model CH6643E.

 

Alle tips zijn welkom 😊

 

Untitled-1.png Untitled-2.png

 

0 Likes
12 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

vast IP voor toestel in netwerk?

We hadden zeer recent dezelfde vraag. Kijk even hier.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast IP voor toestel in netwerk?

192.168.0.1 of 192.168.1.1 Dat zeker nooit gebruiken. Dat zijn meestal de default gateways. Zoals 192.168.0.0 het netwerk ID is en 192.168.0.255 het broadcast adres is. Dus 1 en 254 worden meestal gebruikt als Gateway met een 255.255.255.0 subnetmask. Het komt erop neer dat in een netwerk algemeen aanvaard wordt om het eerste adres als netwerk ID te gebruiken en het eerstvolgende of voorlaatste adres als gateway.

In een router van Telenet kan je dit niet instellen een vast IP. Je kan dit wel op elk verbonden toestel afzonderlijk.

Je gebruikt, in geval van de Telenet router, dan best een adres tussen 192.168.0.10 en .99, dat valt buiten de DHCP range die Telenet gebruikt. (.100 tot .254). Zo vermijd je conflicten.

Dus IPadres 192.168.0.10 tot 99.
Subnetmask 255.255.255.0

Gateway 192.168.0.1

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

@Arnie dankjewel, ik ben in mijn zoektocht deze tegengekomen, maar het gaat om een Dobiss nxt en hierop is het niet mogelijk de instelling te maken helaas. Dat heb ik zojuist voor alle zekerheid even nagevraagd bij Dobiss.

0 Likes
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

@igvfer bedankt.

92.168.0.1 of 192.168.1.1 bedoelde ik om naartoe te surfen in de browser en zo instellingen op de router te maken. Ik meen me te herinneren dat dat vroeg werkte.

En bedankt voor de verdere info, maar dus helaas kan ik op het toestel zelf de instelling niet maken, dat heb ik zojuist nog expliciet nagevraagd bij Dobiss.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

vast IP voor toestel in netwerk?

Dag @Syngi , ik vrees dat de enige optie dan is een eigen router te gebruiken tussen de HGW en de Dobiss nxt. Een eigen router die meer mogelijkheden biedt, zoals het toekennen van vaste ip adressen.

Misschien is dat dan gelijk een goed moment om je oude HGW te vervangen - een CV8560E is dan aan te raden (omwisseling is kostenloos). Dit type heeft geen wifi, maar biedt als enige de mogelijkheid bridging te configureren.

Dat betekenet dat je eigen router een publiek ip adres kan ontvangen, waardoor je geen dubbel NAT hebt, en port-forwarding eenvoudiger is.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast IP voor toestel in netwerk?

Dat is dan wel een serieus minpunt voor dergelijk ding. Je kan toch wel zien in "Mijn Telenet" welk IP adres die nu gebruikt wordt voor dat device? Dan kan je proberen via uw browser naar dat IP adres te surfen. Dat zal zeker geen 192.168.0.1 zijn maar iets tussen 192.168.0.100 en .254. Ofwel willen ze het u gewoon iet zeggen. Die mannen houden alles liever zelf in de hand zodat je verplicht bent om hen te contacteren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

vast IP voor toestel in netwerk?


@igvfer  schreef:

Dat is dan wel een serieus minpunt voor dergelijk ding.


Inderdaad, dat is een serieuze tekortkoming.

Anderzijds zou het ook niet verkeerd zijn als Telenet statische DHCP reservaties voor de HGW beschikbaar zou stellen. Er is regelmatig vraag naar.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

Hey @igvfer , ik kan inderdaad naar dat IP adres surfen en dan krijg ik het beheersysteem van de domotica. Dat is nu ook de manier waarop de display aan de muur het systeem toont, maar dus soms verandert dat en dan moet ik de wijwiging maken op de display. Dat had ik graag voorkomen door een vast IP, maar helaas gaat dat niet lukken, zonder ander toestellen dan toch.

En ik heb hen hier al uitvoerig over gecontacteerd, maar erg behulpzaam zijn ze niet, bottom line zou zijn dat het niet op het toestel in te stellen is.

0 Likes
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

@Arnie en @igvfer in ieder geval heel fel bedankt voor de moeite en alle info 😊

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7765
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

vast IP voor toestel in netwerk?

Staat er dan nergens iets over netwerkconfiguratie of iets dergelijks? Ik vind dat toch vrij eigenaardig hoor. Staat er ergens op het net een manual?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

Hallo @igvfer,

 

Ik heb gekeken naar de handleidingen over de Dobiss NXT Server DO5520, maar helaas is daarin niets te vinden over het instellen van een vast IP.

 

Er zijn 3 PDFs over de DO5520 op de Dobiss handleidingen pagina:

 

  • DO5520 Aansluitschema
    • Beschrijving:
      • Webbased server voor het configureren en bedienen van een Dobiss -
        installatie via laptop/pc, tablet en smartphone.
      • Configuratie gebeurt enkel via het netwerk via webbased software.
    • En verdere technische info
  • DO5520 CE Certificaat
    Just that, een certificaat.
  • Snelle opstart NXT-server (DO5520)
    Daarin staat op p1 hoe naar het beheersysteem te surfen en dat is http://dobiss.local of op IP wat kan gevonden worden met een ip-scanner op de display.

Dus ik vrees ervoor.

0 Likes
Syngi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

vast IP voor toestel in netwerk?

Info over de display mss nog, dat is een simpele Q896S 7 Inch met Android 6.0.

Met het (dynamisch) IP adres van de Dobiss Nxt server geopend in chrome en als hompagina app ingesteld.

0 Likes