Beantwoorden
nimda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

zelf een webserver installeren

Als het warm is zit ik graag op een terrasje, maar werk in ook graag tegelijk op mijn PC thuis. 

Dat kon ik dank zij Teamviewer. Maar onlangs hebben ze beslist om sessies te beperken tot 5 min. met de onmogelijkheid om binnen de 3 min. terug in te loggen. De betalende versie is +/- 35 € / maand met een unieke  betaling voor één jaar. Dit is werkelijk wat te veel voor mij. Daarom had het idee om me met mijn android tablet te verbinden door middel van een web page thuis. Ik heb dit geprobeerd met MAMP. Bij de installatie werd ik verzocht om in te loggen op de router (bij mij 192.

168.0.1) maar daar krijg ik als antwoord "192.168.0.1 refused to connect.

PS. ik heb ook geprobeerd met Open-SSH. De server werkt locaal maar werkt niet van buiten uit.

Tags (3)
0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

zelf een webserver installeren

Eerste een vraag. Welke versie van windows heb je op PC? Als je windows 10 Pro hebt, niet de Win 10 home kan je RDP inschakelen. Remote desktop Connection.Standaard werkt dit op poort 3389 en moet je die poort forwarden in je router of via "Mijn Telenet" naar de betrokken PC. Die altijd moet aanstaan natuurlijk.

Via een account DDNS provider kan je dan inloggen via: mijnPC.DDNSprovider.com:poortnummer in dit geval 3389. Omdat dit dit standaard is weet iedereen dat en als ze uw publiek IP adres te weten komen kan iedereen dit proberen. De enige weerstand die er nog is, is uw login en paswoord van uw PC.

Oplossing is de poort veranderen en dat wordt hier beschreven: https://support.microsoft.com/nl-be/help/306759/how-to-change-the-listening-port-for-remote-desktop

 

2e oplossing is hetgeen ik toepas. Ik gebruik de VPN server op mijn NAS en daardoor kan ik de Remote desktop lokaal maken. Ik maak eerst mijn beveiligde verbinding via VPN en dan log ik lokaal in naar 192.168.0.99(mijn vaste IP van mijn desktop). Belangrijk om een vast IP aan je desktop te geven (Trouwens aan alle vast geplaatste toestellen, printer, NAS enz.) tussen 192.168.0.2 en 99 ingeval je een Telenet HGW gebruikt.

Heb je dit niet kan je een raspberryPi aanschaffen. Voor iets minder dan 100€@ heb je uw Pi, uw voeding, uw geheugenkaartje en software is gratis te vinden en uitleg hoe je van uw Raspberry een VPN server maakt ook.

Lees ook dit artikel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Remote_desktop

Helemaal onderaan staat een software die je (gratis) kan installeren en gebruiken ingeval je een windows 10 Home computer hebt. Als je dit installeert blijven bovenstaande mogelijkheden overeind maar met een andere poort misschien.

Succes en shoot als er nog vragen zijn.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

zelf een webserver installeren


@nimda  schreef:

Ik heb dit geprobeerd met MAMP. Bij de installatie werd ik verzocht om in te loggen op de router (bij mij 192.

168.0.1) maar daar krijg ik als antwoord "192.168.0.1 refused to connect.

PS. ik heb ook geprobeerd met Open-SSH. De server werkt locaal maar werkt niet van buiten uit.


Uiteraard werkt dit niet op een Telenet router die is alleen bereikbaar via "Mijn Telenet".

Wat betreft Open-SSH moet je weten welke poorten die gebruikt. Je maakt een (gratis) account aan bij een DDNS provider (DynDDNS, NoIp, of een andere). Je forward de betreffende poorten in "Mijn Telenet" naar de betreffende PC. En je maakt van buitenaf connectie via DDNSdomeinnaam:poort (standaard: poort 22).

Aanvulling op SSH wat betreft veiligheid: https://www.security.nl/posting/414068/ISC%3A+andere+poort+voor+SSH+is+niet+zinloos

 

En ook dit: http://www.nldit.com/netwerken/network-security/201309/75928.html#.XPqSqY_gqiM

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

zelf een webserver installeren

De eerste test die je moet doen is controleren of je webserver lokaal werkt.

De eerste test is op de computer zelf waarop je de webserver geïnstalleerd hebt.

Al naar gelang je een niet beveiligde verbinding gebruitk of een beveiligde geeft je het volgen in in je webbrowser:

http://127.0.0.1   (voor onbeveiligd)

https://127.0.0.1    (boor beveiligd).

 

Indien je een afwijkende poort opgegeven hebt moet daar uiteraard nog ":portnummer" aan toegevoegd worden.

 

Als deze test gelukt is dan doe je de test vanop een andere machine binnen je lan. Je moet wel eerst het ip-adres kennen van de computer waarop je webserver staat.

 

Op die andere machine geeft je nu

http://192.168.0.x   (waarbij je de x vervangt door de juiste waarde); indien het een beveiligde verbinding is dan wordt het https://

 

Als dit gelukt is moet je ervoor zorgen dat als er iets op je router binnenkomt dat voor die webserver bestemd is, ook op de webserver komt.

 

Je gaat een poort moeten forwarden (doorsturen).

Dit moet je doen via mijn telenet.

Blijkbaar is men op dit ogenblik aan het werken aan mijn Telenet en zijn niet alle tabs beschikbaar.  

 

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

zelf een webserver installeren

Mogelijke alternatieven: UltraVNC, RealVNC, ... op je PC en VNC Viewer (er zijn er een paar op Play Store) op je tablet. Dan moet je wel werken met portforwarding.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
nimda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

zelf een webserver installeren

Ik heb nauwkeurig je instucties gevolgd. Ik heb een domein naam verkregen bij noIP, en een ping daarop gebeurd inderdaad op mijn juiste WAN ip-adres (met als resultaat "request timed out".???). 

De port forwarding heb ik met mijntelenet op 192.168.0.134:22 gezet maar ssh XXX.hopto.org geeft

"ssh: connect to host XXX.hopto.org port 22: Connection timed out", daarentegen "ssh localhost" en

"ssh 127.0.0.1" werken prima.

PS "XXX" is een obfuscatie.

0 Likes
nimda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

zelf een webserver installeren

@igvfer Het probleem is opgelost openSSH werkt prima, was alleen vergeten in de modeminstellingen de laaste kolom "actief" aan te vinken!

nimda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

zelf een webserver installeren

@sb  De VNC oplossingen lijken wel verleidelijk maar vermits de toepassing die ik remote wil

bedienen text-based is vind ik OpenSSH voorlopig voldoende, maar uiteindelijk zal ik wel 

VNC proberen te gebruiken, in ieder geval bedankt!

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

zelf een webserver installeren


@nimda  schreef:

@sb  De VNC oplossingen lijken wel verleidelijk maar vermits de toepassing die ik remote wil

bedienen text-based is vind ik OpenSSH voorlopig voldoende, maar uiteindelijk zal ik wel 

VNC proberen te gebruiken, in ieder geval bedankt!


Ik gebruik VNC voor mijn Raspberry Pi. De ingebouwde RDP in windows waarvan de app voor Ipad en Android gratis te downloaden is. Voor een Windows PC moet je eigenlijk geen extra VNC server installeren alles is standaard aanwezig. Voor mijn Raspberrry heb ik VNC server geinstalleerd en de VNC client op mijn Windows PC, en de client apps op mijn tablet en android phone.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.