Beantwoorden
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Dag Netweters,

 

Ik werk voor een "Zweedse" multinationale, Scania, meerdere keren per jaar reis ik naar andere landen om aan projecten te werken of gewoon om training te volgen, ik probeer te begrijpen waarom onze Belgische internetverbinding zo "gemiddeld" en duur is in vergelijking met de internetverbinding van onze buur of gelijkaardig landen, ik bedoel... Belgische beste downloadsnelheid is van 100 Mbps, in theorie, en onze gemiddeld uploadsnelheid is rond een schandalig 20 Mbps, serieus...?

 

Als ik zie wat van internetverbinding mijn Franse of Zweedse collega's genieten, zonder over mijn Aziatische collega's te hebben dat zou niet "fair" zijn, onze verbinding is een "schande" ten opzichte van de prijs dat we voor moeten betalen, toch!?

 

In mijn zoektocht, ben ik gisteren volgende artikel tegengekomen: "België is duur land voor internet en verbinding is verre van de meest performante".

 

Ik lees graag jullie commentaar...

 broadbandCountries.jpg

 

 


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
28 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

De gegevens van die tabel zullen wel ongeveer kloppen. Wat ben ik met een gemiddelde als ik niet gemiddeld ben?

Er is een belangrijk informarie die ik niet vind in deze tabel: wat is het percentage van de bevolking die breedband internet heeft. Stel dat er een groot land is met slechts één beperkt stedelijk gebied met breedband. Dan gaat die beperkte populatie fantastische cijfers geven daar waar de overgrote meerderheid het moet stellen met traag en extra traag internet,

Hiermee beweer ik geenszins dat het breedband internet in België goedkoop is. Ik beweer enkel dat met deze cijfers alleen niet veel conclusies kunnen getrkken worden.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Gemiddelde speed zegt me niks,of zijn er nu zo weinig klanten met een 300Mbps of 1Gbps formule .

Nu er nog maar enkele klanten over FTTH beschikken moeten we de koper aanbieders met  max 100Mbps er bij tellen.En dan gaat de gemiddelde snelheid fors omlaag,niet.

Over de prijs,Schandalig wat wij moeten dokken voor internet.

Maar dat wisten we al langer.

 

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Dag @janne_man,

 

Op het eind van het artikel wordt een link naar de volledig rangschikking gegeven en daar staat duidelijk dat de data houd rekening met "de prijs van maandelijkse vaste breedbandpakketten, de gemiddelde download- en uploadsnelheden en de hoeveelheid data die wordt gebruikt bij het streamen van een uur..." dus in andere woorden in dit artikel wordt niet over één beperkte stedelijk gebied maar om "gemiddelden".

 

Ik weet ook dat aan cijfers kunnen we laten zeggen wat we willen maar ik denk dat het is geen geheim dat Belgische internetverbinding ten opzichte van de prijs niet de aller beste ter wereld is, in mijn geval, specifiek, gaat het niet om de prijs perse, WIGO 60 + GigaBoost, maar om het prijs/kwaliteit verhouding wetend van een meer dan deftig en mature Belgische technologie.

 

Dit is ook de reden waarom ik het niet allemaal begrijp.

 

EDITED:

PS: Let op, ik ben bereid om nog meer te betalen voor meer uploadsnelheid bijvoorbeeld... 

 

 

Grtz


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta die prijs is ook zo hoog door alle belastingen die er op moeten betaald worden en andere heffingen dat telenet moet betalen, en ze willen er dan ook nog wat aan verdienen ook, beetje winst maken.

in Nederland betalen ze bv minder maar daar is de belasting ook lager op internet en minder heffingen ervoor, al klagen ze daar ook al dat ziggo duur is voor hun abbo's dat ze aanbieden in Nederland bij ziggo, en in andere landen waar de kosten lager liggen zullen ze misschien ook klagen dat het duur is.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Hei @Master-Magic,

 

Ja 'tuurlijk en ik begrijp dat wel, hoor, en het gaat hier niet om Telenet maar om Belgische providers in het algemeen, zoals ik al zei het gaat niet perse om de prijs, ik begrijp niet waarom zijn we in België zo gelimiteerd in down- en uploadsnelheid.

 

Naar mijn weten heeft Telenet het snelste download verbinding het het land (1Gbps) maar in onze buurlanden zien we snelheden van 2, 3Gbps download. En over uploadsnelheid (40 Mbps), komaan... 100Mbps zou toch geen luxe mogen zijn.

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta heeft misschien ook te maken met dat belgie dichter bevolkt is dan andere landen, belgie is kleiner ook in vergelijking met omringende landen bv.

meer op internet in belgie waardoor de snelheid moet verdeeld worden over al die aansluitingen, 

als je dan vergelijkt tussen telenet en proximus is proximus een lachertje, en als je op koper bent aangesloten hangt dat ook nog af van verschillende factoren welke snelheid je kan halen.

moet wel zeggen, bij proximus zijn ze een snelheid aan het pakken met fiber aansluitingen,

ik kan er bv ook op aangesloten worden en als je dan de snelheden ziet liggen die dichtbij deze van telenet, alleen nadeel is dat ze het top snelheid verkopen in een volledig pakket en je dit niet apart kan nemen.

maar we komen er ooit wel als er meer op fiber kunnen aangesloten worden.

om een vb te geven, bij edpnet kan je tegen 45 euro een snelheid krijgen van 500/100 (wat ik ook al interresant vindt) 


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUcetaIk zie dat de vergelijking gemaakt wordt met o.a. Frankrijk. Ik heb voor mensen hun camerabewaking op punt gesteld in de Ardeche en daar zie ik dat ze ook maar amper een snelheid halen van 50 -60 Mbps. Ondanks hun reklame voor FTH maar dat is bijlange nog niet overal beschikbaar. Ik vond het ginder wel vrij pover hoor. Hun gemiddelden worden misschien opgetrokken door de grote steden. Vraagsteller komt vooral in aanraking, denk ik, met klanten in stedelijke gebieden. Wat al veel verklaard. Ik ben in China geweest, in Vietnam en ik zag daar in vrij grote plattelandsdorpen maar heel weinig aansluitingen en heel erbarmelijke beelden bij TV uitzendingen.

Als ze als gemiddelde nemen de snelheid over hun aantal aansluitingen dan zal het wel kloppen maar als ze die berekening zouden maken over het aantal mogelijke aansluitingen dan krijgen we andere cijfers.

Kunnen landen zoals die Aziatische, Frankrijk of Zweden hard maken dat 80 tot 90% van de gezinnen een aansluiting heeft?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Hei @Master-Magic,

 

Goede punt, België is idd kleiner in vergelijking met omringende landen en dichter bevolkt is, ik ben super blij met mijn Telenet aansluiting maar ik ben bereid om nog meer te betalen voor meer uploadsnelheid, telewerken op VPN op moment om een document te laden in Teams gaat niet altijd zo vlot. Door omstandigheden moest ik 2 jaar met een Proximus abonnement zitten, ik wil daar zelf niet meer aan denken 😥.

 

En nogmaals, het gaat niet om Telenet maar om alle Belgische providers, met dit artikel hoopte ik een open discussie te starten van "pros" en "c0ns"

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta even over teams, zou dit niet aan teams zelf liggen of echt aan de provider van de lage upload speed????


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Ja 'tuurlijk @Master-Magic, ik neem nu Teams als voorbeeld maar het is in het algemeen, onze VPN is ook niet van de beste dat is zeker.

 

En ik ben zeker niet te klagen, ik heb een uitzonderlijk goed verbinding

 

11281417710.png


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
Master-Magic
Professional Superweter
Berichten: 5257
Professional organizer! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta zit ook aan dezelfde cijfers, wel met de 3.1 docsis modem, de 3.0 modem kon die snelheid niet aan, was lager met speedboost.

en de edpnet snelheid aangepast, had verkeerde info gegeven, is 500/100 voor 45 euro op het glasvezel netwerk.


   Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

@KelvinUceta 

Achteraan staat inderdaad wat opgenomen is: Average cost of a monthly fixed-line broadband package: Numbeo Cost of Living Index (monthly price of internet, 60 Mbps or more, unlimited data, cable/ADSL). Data correct as of 13 January 2020. 

 

Dit betekende dat de er een sterke invloed is naar beneden door de marktpositie van Proximus. Op hun site staan een aantal vergelijkingen. Hun goedkoopste abonnement voldoet aan de definitie van breedband  zoals die opgenomen is in de tabel. Voor een Telenet klant is die snelheid geen breedband, maar traag internet. Zoals altijd worden de theoretische maximum snelheden opgegeven. De werkelijkeheid is minder tot veel minder (DSL-lijnen zijn sterk onderheving aan snelheid in functie van de afstand tot Proxumus).

Ik blijf erbij dat je met zo een globaal plaatje niet veel bent. Je ziet erin wat je wil zien.(ik ook trouwens).

 

KelvinUceta
Freshman Veelweter
Berichten: 174
De magic number! Een bus vol! WOW, overzichtelijk! BINGO!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Dag @janne_man,

 

Volledig met je eens, ik heb het indruk dat je je een beetje aangevallen vult maar het voor niets nodig, de reden waarom onze gemiddelde netwerksnelheid zo "laag" is is in feit algemeen gekend maar dat legt steeds niet uit waarom we hier in België geen 2Gbps download en 500Mbps upload aangeboden krijgen van onze netwerk providers. Feitelijk over het download snelheid kunnen/mogen niet echt klagen maar uploadsnelheid is echt om mee te lachen, toch!?

 

Dit is geen verwijt het is een feit, en ik begrijp niet waarom wetend van een stevig en mature Belgische netwerk infrastructuur en technologie...

 

Grtz,


Dubito, ergo sum
MOBO: ASUS TUF Z690-PLUS - CPU: Core i9-12900K - AIO: Corsair H100i Elite LCD
RAM: 32 GB DDR4 3200 Ghz - GPU: MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6G
OS: Win 11 Pro
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Belgische net verbinding in vergeling met buurlanden

Ik mag niet klagen  @master-magic1,met mijn modem Docsis 3.0 die snelheid vlot aankan.

Heb  1000/40Mbps particulier abo

Test van gisteren   https://www.speedtest.net/result/d/592fd812-8a74-4b0b-94e3-e650fbb4e9ae

Upload mag er zijn,ook vandaag net test gedaanAnyConv.com__ScreenShot.jpg