Beantwoorden
Jonasm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

Goedenavond,

 

Ik overweeg de overstap van Proximus naar Telenet omdat mijn internet snelheid boven onvoldoende is. Mijn Proximus aansluiting komt binnen in mijn woonkamer en kan onmogelijk een kabel trekken naar boven voor beter internet, en met een draadloze oplossing heb ik geen goeie ervaringen.

 

Waarom Telenet? Omdat mijn aansluiting binnen komt in de garage, en van daaruit kan ik wel makkelijker een kabel trekken naar boven.

 

Alvorens ik beslis de overstap te maken wil ik graag weten of de aanwezige infrastructuur voldoende is en hoe de toekomst set-up er dan zal uitzien.

 

In mijn garage komt deze kabel toe:

IMG_7614.JPG

 

De kabel komt toe in deze doos, en er vertrekt een kabel naar de living:

 

IMG_7615.JPG

 

De kabel in de living:

 

IMG_7617.JPG

 

Is dit een coax kabel?

 

Kan er mij iemand vertellen waar de modem komt te staan in deze set-up? 

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr, Jonas

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: Binnenbekabeling

6 reacties
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

de kabel van telenet is zwart dat binnen komt

heeft 1 koperen kern

de foto's zijn van prox kabels 

de laatste foto kan niet veel maken

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

@Jonasm  Proximus werkte via de telefoonkabel (meeraderig), deze zal niet door Telenet gebruikt worden voor het binnenkomende signaal maar alleen gebruikt worden voor de telefoonaansluiting van de modem naar uw telefoontoestel. Telenet zal de Coaxkabel gebruiken en deze moet je hebben op de plaats waar de modem komt van Telenet.

Op zich moet je u geen zorgen maken over de installatie want deze komt Telenet zelf doen. 

Je kan dit in huis zelf doen maar aan de straatkant moet Telenet dit doen. 

Op deze site kan je meer info terugvinden ; 

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/de-verschillende-installatietypes/

Moest er geen coaxkabel in je straat liggen (bijvoorbeeld bij een nieuwe werf) kan het zijn dat Telenet moet langskomen om deze in je straat te voorzien. 

Alles hangt af van uw situatie natuurlijk.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

Alleszins, het doosje op de tweede afbeelding is een aansluiting van Proximus.  Daar vertrekt zeker niet de coax kabel die je in je derde afbeelding toont.
Wellicht verleng je in he doosje hier de telefoonkabel naar je Living waar dan je modem staat.

Je zou in principe bij Proximus kunnen blijven, je Proximus modem in je garage plaatsen en vandaar met een UTP kabel zowel naar je living gaan als naar andere ruimtes waar je Proximus internet en TV nodig hebt.

 

Als je naar Telenet overschakelt dan moet je zowel een coax als UTP kabel plaatsen. UTP voor internet naar bijv een bedrade access-point. De coax heb je nodig voor TV.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jonasm
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

Dag Kristof,

Ik ben er van op de hoogte dat Telenet en Proximus op een andere manier werken en een andere bekabeling hebben. 

Ik vraag me enkel af of de bestaande bekabeling (die te zien is op de foto's van Telenet is of niet). De eerste 2 foto's zijn blijkbaar van Proximus. De laatste foto weet ik nog niet.

Ik wil dus gewoon weten of de Telenet kabel al in de woning toekomt of niet, ik heb namelijk geen zin om mijn oprit open te breken om een kabel te trekken 🙂

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2589
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

@Jonasm als je mijn advies volgt dan kan je, zelfs met Proximus, overal voor perfecte WIFI zorgen.
Mits je UTP kabels trekt naar goed gekozen plaatsen.
Je huidige setup is gewoon slecht opgezet. Dit ligt niet aan Proximus, maar aan je eigen binneninstallatie.

 

Op je foto's is geen binnenkomende Telenet kabel te zien.
Tenzij foto 3, dat is inderdaad een coax kabel, maar die foto is niet in je garage genomen dacht ik.

Als je geen binnenkomende Telenet kabel vindt dan zou ik persoonlijk bij Proximus blijven.

 

Dus mijn advies: verhuis (of laat dit doen) je modem naar je garage.  De inkomende telefoonkabel (die nu in dat doosje toekomt), daar zet je een RJ11 connector op die je op ingang van je moden aansluit (zoals nu ook in de living het geval is). De telefoonkabel van van de garage naar de living vervang je door een UTP kabel. Waar je een access-point op aansluit. Idealiter eentje met een aantal UTP poorten zodat je je TV decoder en eventueel TV ook bedraad kan aansluiten.

 

En dan kan je nog extra UTP kabels plaatsen die vertrekken uit je Proximus modem naar andere ruimtes in je huis.

 

Het WIFI signaal op je modem in je garage zou ik persoonlijk uitzetten. 

 

Met Telenet kan je hetzelfde bewerkstelligen, maar dan moet je dus ook nog een coaxkabel voorzien, zowel inkomend in in je garage alsook binnenhuis naar alle plaatsten waar je TV wil kijken.

 


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Professional Allesweter
Berichten: 2678
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Binnenbekabeling in orde voor overstap Telenet?

De laatste foto kan kabel zijn van antenne op dak

(valt te zien hoe oud de woning zijn )

http://server.idemdito.org/techtalk/bruingoed/telenet.htm