Beantwoorden
12871
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Dat waren dagen

Begin jaren 70, mijn eerste pc, Commodore 64 met cassetterecorder, 32kb ram en 32kb rom. Dan Commodore 128 met externe floppydrive en mijn eerste Matrix printer.

Toen Amiga 500 uitkwam was de verleiding niet te weerstaan dus ook aangeschaft. Uiteindelijk brak de tijd aan van de echte PC met MS-Dos, voor mijn eerste 286 en 14" monitor betaalde ik toen meer dan 70.000Bf wat veel geld was toen. Dan de stommiteit van mijn leven, een echte IBM 386 met een HD van 80MB en videokaart van ik dacht toen 256Kb plus een 15" monitor. Meer dan 200.000Bf koste dat grapje. Dan nog een abo bij Planet..... om via een interne modem op internet te geraken. De telefoonrekening was dan ook niet van de poes op het eind van de maand. En samen met de 386 kwam er Windows, uren en uren om alles via diskette te installeren. Volgende was hoe kan het ook anders de aanschaf van een 486 en mijn eerste scanner ( los ). Toen ben ik gestopt met kant en klare pc's te kopen, dus op naar de computerbeurs ( die bestonden toen nog ) om op de laatste dag koopjes te doen en wat software cd's van onder de toonbank aan te schaffen. Alle Pentiums heb ik gehad. Mijn eerste CD schrijver was single speed, meer dan een uur of om een cd te kopiëren. Toen kwam eindelijk Telenet, eerst in Hoboken bij Antwerpen, inlognaam de eerste letter van je voornaam en de eerste letter van je achternaam, MC of VV naargelang je naam dus. Omstreeks die tijd ben ik overgeschakeld van Intell naar AMD en ben daar bij gebleven. Nu bestel ik zoals iedereen via internet en laat de stukken thuis bezorgen. Mijn Ocolus Quest heb ik aan mijn neefje cadeau gedaan, mijn ogen zijn te slecht om met of zonder bril te gebruiken, is zeker wel tof maar krijg hoofdpijn en duizeligheid. Als laatste heb ik mij een 3D printer aangeschaft ( aanrader ), is mooi tijdverdrijf en al enkele malen goed van pas gekomen. Ik ben nu de trotse bezitter van 3 desktops, 1 laptop, 1 tablet, 1 laserprinter, 1 inkjet printer, 1 3D printer, 2 smartphones en 2 Google Home's. Ik heb in de loop der jaren een massa geld uitgegeven aan die toestellen. Wat ik wel gratis erbij gekregen heb is een héél grote vriendenkring die ik graag met raad en daad gratis bijsta.

Ik ben niet de slimste, ik ben niet de krak maar loop toch al ff mee, ben nu 70, op pensioen en ben dagelijks nog altijd meer dan 12 uur met pc's en internet bezig. Het is mijn hobby.

Groetjes aan allen en nogmaals mijn beste wensen.

 

8 reacties
Santa
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 508
JACKPOT! De race is begonnen! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

Dat waren dagen

@12871 

Je verhaal moet beginnen met begin jaren 80.... De Commodore 64 is uitgebracht is 1982.

Ik weet dat omdat ik ook eentje gehad heb. (1985).

Eerste PC 1994 een Cyrix 486 DX/4 100  met 8 MB geheugen en harde schijf van 800 MB en Windows 3.1. (40.000fr)

Later AMD K6/2 333 (80.000fr) met Windows 95 meerdere keren geupdate tot uiteindelijk K6/3 450.

Dan meerdere Athlons gehad.

Ook internet gehad van Belgacom en Planet Internet met een 33,6 kbits modem.

Later ADSL met Scarlet en Edpnet tot Telenet mij een jaar gratis Turbonet aanbood met gratis installatie (met Wifi).

Dan bij Telenet blijven hangen.

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Dat waren dagen

Tof, er zijn zo veel mensen van onze leeftijd die toen puur uit hobby en zonder enige IT kennis zijn ingestapt. Ikzelf ben maar begonnen 1987 dacht ik met een Joyce van Armstrad. CPM  bits voorloper van PCDos en MSDOS die 16bit was. Met 3.5" floppys. Eerst 1 drive, systeem laden, floppy eruit dan je programma schijf. Dan 2 drives. Daar zat toen al een heel goede WYSIWG tekstverwerker op dit in tegenststelling met de eerste teksverwerkers op MSDos (Wordperfect) wat een zwart scherm was waarbij je alle codes moest kennen (zoals HTML) om een deftige brief te kunnen schrijven. En daar draaide mijn eerste boekhoudprogramma op geschreven in Basic. Ik gebruik de gevolueerde versie nu nog altijd. Dan mijn eerste echte PC van Armstrad, nog altijd met 3.5" floppy drive. Maar wel al intern geheugen waar de DOS op stond. Later kwamen daar ZIPdrives (Iomega) bij. En mijn eerste HDD. Ik weet niet meer hoeveel daar op kon, dat was vergeleken met nu heel weinig, maar wel dat die toen 20000 BF kostte ( +- 500€). Begin de jaren negentig zaten we op de FIDO's, hobbyisten waar je kom op inbellen en waar je programma's kon downloaden, als die zijn lijn vrij was. En jou telefoonlijn was dan ook voor een paar uur bezet. Dan kwam het eerste internet en mijn eerste site op Compuserve, die Belgische lokale inbelnummers had per zone. Want als je vanuit een 09 zone naar een 050 zone belde kostte dat meer. Halfweg de jaren90 weed Compuserve dan echt in het internet geintegreerd (www.xxxx enz.). En het toenmalig Belgacom was als de dood voor modems want die biepjes verstoorden hun lijnen.... Maar toen keerde het tij. Inbelmodem eerst op de gewone lijn maar dan was je lijn ook bezet voor gewone gesprekken, later ISDN wat een dubbele aansluiting was (2 nummers). Ik denk dat xDSL er pas gekomen is eind de jarn 90 onder druk van het toen opgerichte Telenet (1996) die in 1998 begon met internet over de kabel. Wat de snelheid ineens maal 4 of 5 deed gaan en je kon ondertussen blijven telefoneren en TV kijken. En toen is de stroomversnelling echt begonnen. Telenet heeft zijn eerste glasvezelkabel getrokken dwars onder Gent ergens 1998. Om de 300 meter een put en die kabel/buis werd dan ondergronds geblazen van de ene put naar de andere onder tunnels, spoorwegen, waterlopen enz. . Wij stonden erbij en keken ernaar met grote ogen. Ergens rond 2005 is Belgacom begonnen met uitbouw van zijn xDSL en digitale TV. Ik moest dat verkopen met een demo DVD want we konden daar geen deftige aansluiting krijgen waar de winkel was. We hadden wel Telenet maar konden daar geen Belgacom TV op tonen. Als dat er al was bij de klant moesten we hetzelf uitzoeken want de Belgaomtechniekers kenden het zelf amper. Hilarische tijden.

Veel veranderd in 30 jaar. Van zelf programmeren in Basic tot.... En wat staat er ons nog te wachten?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
12871
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Dat waren dagen

Je hebt gelijk het moet in de beginjaren 80 geweest zijn.

Excuses maar op mijn leeftijd laat het geheugen soms na 😀

12871
Experienced Beetjesweter
Berichten: 6
Handje vol! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Dat waren dagen

Wat betreft mijn 286 en IBM 386 daarvan weet ik nog zeker dat de bedragen juist zijn.

Groetjes 💻

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Dat waren dagen

En dan doen ze alsof alle 65+ digibeten zijn. Het is in feite maar een heel kleine groep die niet mee is met de digitalisering. En dan meestal nog uit schrik voor het onbekende. Ik ken genoeg 80+ en zelfs een 90+ die zijn bankzaken online doet, videochat met een nicht of neef in de USA, de krant leest online, zelfs reizen plant. Ik heb binnen mijn kennissenkring zelfs iemand die gestopt is op 58 jaar als schooldirecteur omdat de digitalisering er kwam en op 70 jarige leeftijd heeft hij zich dan toch een laptop aangeschaft en is nu +80 en werkt er nog altijd op. Je hebt nu eenmaal conservatieven en progressieven, wij waren al progressief zeker in onze tijd. Toen mijn leraar wiskunde in 1968 ofzo het binaire getalstelsel uitlegde en dit als de toekomst voorspelde, hoorden we het in Keulen donderen en vroeger we ons af waarom we dit moesten weten.... Computers waren toen zo groot of een huidig datacenter en die konden nog niet eens wat een smartphone nu kan.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Dat waren dagen

Ik denk dat er hier meer Netweters zijn met zulke achtergrond dan velen vermoeden ...

Ook ik behoor daartoe, mijn eerste PC was een Commodore  Colt XT zonder HD, 1 MB RAM, met een kleine floppy en een grote floppy. Van mijn vader gekregen. Nadien nooit nog een kant en klare PC gekocht, altijd onderdelen en zelfbouw.

Heel mijn historiek is te langdradig, maar op een bepaald moment, halverwege mijn loopbaan, van mijn hobby mijn beroep gemaakt. Kleine anekdote uit die tijd (1994): heb toen voor mijn studies mijn PC (een 386 SX) een upgrade gegeven van 4 MB RAM naar 32 MB RAM. Kostenplaatje: 34.000 BEF. En ja, toen rekenden we nog in MB, niet GB ...

Ben nu met pensioen. Ik hoef niet meer de snelste en de vlotste machine te hebben. In mijn PC draait een Core I7 920, de eerste en kleinste I7 die uitgekomen is. Was destijds top of the bill. Gestart met 3 GB, intussen 12 GB RAM. En geloof het of niet , ik draai nog steeds Win 7 erop (origineel XP) ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Dat waren dagen

Ik ben ergens in de late jaren 80 begonnen met nen XT met nen hard disk van 30 mega en een CGA kleurenscherm, 

Ongelooflijk hoe snel alles geëvolueerd is.

Mijn stiefvader is nu 85 jaar en doet ook zijn bankzaken via de pc. Hij is ermee begonnen toen je zelf je overschrijvingen moest ingeven aan de selfbanking automaat. Hij vond het ambetant dat er dan altijd mensen achter zijn rug stonden te wachten die eventueel konden meekijken. Een tijd terug wilde hij ook nen iphone om hetzelfde te kunnen als zijn kleinkinderen. Hij leest de krant op nen ipad, kijkt netflix en gebruikt nu ook apple pay omdat hij dat veel makkelijker vind. Als hij een van mijn kinderen moet afhalen aan de bus of trein kan hij ook kijken hoe ver ze nog zijn. Ook makkelijker om in te loggen bij de overheid met itsme.

Hij is absoluut geen techneut, maar beseft wel dat je mee moet. Enig tijd geleden was hij wel in paniek toen hij phishing mail kreeg over een dure onbetaalde verkeersboete.

Er zijn echter nog veel mensen niet mee met de digitale trein en dat zijn zeker niet allemaal oudere mensen.

Bjarne
Expert Moderator
Berichten: 504
Champagne, lezer van het jaar! Boek alvast het Sportpaleis! Waar zijn die handjes? JACKPOT!

Dat waren dagen

Leuk verhalen om te delen, @12871 . Dankje daarvoor 🙂


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewBjarne | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.