Beantwoorden
GVW
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Garantie overdraagbaar bij tweedehandstoestel?

Hallo,

 

ik kan een Apple Watch kopen tweedehands van iemand die het gekocht heeft bij Telenet.

de verkoper heeft de factuur. Als ik het toestel koop, geniet ik dan van de garantie?

Titel gewijzigd door CaroDW (mod) | Vorige titel: Garantie overdraagbaar?

 
 
2 reacties
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Garantie overdraagbaar bij tweedehandstoestel?

Toen ik een 2de hands digicorder kocht was de garantie overdraagbaar, dat zal dus nu ook wel zo zijn.

Hieronder tekst van testaankoop:

Koop je bij een particulier?

Bij een aankoop via een tweedehandsplatform (zoals eBay) of een winkel met opslag-verkoop (zoals Troc) is de situatie juridisch gesproken dezelfde als bij een aankoop via een particulier. Het platform speelt alleen de rol van tussenpersoon. Een aankoop bij een particulier valt niet onder de wettelijke garantie. Je kunt eventueel de garantie voor verborgen gebreken inroepen, maar dan moet je aantonen dat het gebrek al bestond bij de aankoop en dat is vaak erg moeilijk.

Soms is een tweedehandsproduct minder dan twee jaar oud en valt het wel nog onder de wettelijke garantie. Als je de oorspronkelijke aankoopfactuur vraagt aan de eerste eigenaar, neem je de garantie over.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Garantie overdraagbaar bij tweedehandstoestel?

Als de koper u de originele factuur geeft, dan kan je zeker geen probleem hebben. Het is het product dat de garantie draagt en niet de koper.

Stel dat je iets koopt dat 20 maanden gelden gekocht werd, dan heb je nog 4 maanden waarborg op het nieuwe product en gelijktijdig ook 6 maanden waarborg voor de verkoop tussen particulieren. Van deze laatste waarborg kan contractueel afstand genomen worden.