Beantwoorden
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

Info of hulp bij soundbar zoektocht

Bij de onlangs nieuwe tv wil ik graag een soundbar plaatsen daar de speakers van de tv te licht zijn voor een goede sound bij films en series.

ik had al gezocht op dolby atmos ondersteuning en dolby geluid en misschien nog geluidsopties dat ik over het hoofd zie.

zat bij Philips te kijken als merk omdat de tv ook Philips is, maar dat is waarschijnlijk bijzaak, de HDMI 1 poort heeft arc geluid doosturing dus de soundbar moet dit ondersteunen, tv is van 2025 bouwjaar dus zal de andere opties misschien ook hebben via digital in.

maar ja, hoe begin je er aan naar je zoektocht, zag prijzen van Philips van een soundbar met bass box erbij voor rond de 300€ in promotie met dolby atmos geluid als optie, klinkt interessant maar zou die het ook zijn qua sound.

heb 25 jaar in het uitgaansleven gezeten als dj met eigen materiaal dus weet wel hoe geluid moet klinken en ben daar kritisch op alsook op beeld, dus wil iets deftig om te genieten van de 4K films met dolby atmos, het beeld is al in orde, nu nog het geluid.

jullie eerste raad zal waarschijnlijk zijn, ga naar de winkel zelf en test ze uit, dat wil ik wel, maar heb soms het gevoel als je in een Fnac bv stapt dat ze dat niet graag hebben en je niet veel keuze hebt en niet de ideale opstelling hebt om van het geluid te genieten zoals je het thuis kan hebben met alle bijgeluiden in een winkel.

of ken je andere winkels in oost Vlaanderen dat nog een rustige keuze laat maken om te testen wat beste klinkt.

had ook al naar een set gekeken dat op Reddit door veel film freaks of fanaten wordt aangeprezen van JBL met 6.1 sound systeem en de bijhorende boxen enz, maar dat prijs plaatje is rond de 600€, prijzig voor zo set.

heb een 5.1 set staan thuis van Sony maar is nog met scart ingang en Cinch 5 kleuren ingang (geluid wit en rood en voor beeld geel en nog 2 kleuren) maar op de tv is er geen uitgang meer dat dit ondersteund, en ben niet meer zo mee in de techniek en opties voor een oude optie als dit met nieuwe tv als optie.

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
Tags (1)
9 reacties
Santa
Experienced Bijna Allesweter
Volop in the game! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? De race is begonnen!
Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@Santa De soundbar zou onder de tv moeten liggen, heb een kast van 2 meter breed met optie ernaast voor een bass box, 

had gekeken naar de Philips soundbar met Bass box en zag er qua prijs van rond de 300€ wel interessant uit met dolby atmos geluid.

de rest heb ik niet bekeken omdat ik op de iPhone keek wat niet handig is, ga de linken op MacBook eens bekijken.

Master-Magic | Krak

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 De nieuwe Einstein! Krak

@Master-Magic JBL is op zich een goede keuze en als het wat meer mag zijn de Sonos Arc, maar die zijn uiteraard wat duurder. 

Je kan ook de oude sony 5.1 blijven gebruiken maar dan moet je een tussenstuk aanschaffen. Hier wat meer info over https://hdmiwebshop.nl/rood-wit/rood-geel-wit-kabel-naar-hdmi/ Als je ons het type tv en surround systeem doorgeeft kunnen we het voor je uitzoeken wat mogelijk is. 

Misschien is er een optische uitgang op je tv ? Dan zou je een digital to analog audio converter kunnen aanschaffen die het signaal omzet. Er zijn dus veel mogelijkheden, maar als je meer informatie geeft, kunnen we je een gerichte oplossing bieden.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Master-Magic
Professional Superweter

@kristofDW  Type tv = Philips 43PUS8000/12 en surroundsysteem (al oud) Sony DAV-DZ110.

een 5.1 home theater systeem.

en misschien nog te gebruiken, maar dan geen dolby atmos geluid met het oude systeem, en ook geen geluid stroom waneer het op dolby atmos staat het geluid in kodi bv wat wel op tv speelt.

Master-Magic | Krak

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 De nieuwe Einstein! Krak

@Master-Magic Het systeem dat je nu hebt van Sony is inderdaad geen echte surround omdat je maar met 2 RCA kabels binnenkomt. Als je deze toch zou gebruiken kan je een tussenstuk aankopen Audio SPDIF Toslink naar Analoge RCA Audio . Dit zet je digitaal signaal om naar het analoge signaal voor je Sony surround. 

Je tv heeft een digitale audio uitgang, waardoor het geluid van eender welke bron die via je tv loopt, wordt afgespeeld op je externe speakers.

Dus aan jou de keuze natuurlijk of je je Sony nog zal gebruiken of niet. Atmos surround is natuurlijk wel leuk maar dan moet je ook de luidsprekers er voor hebben. 

Een simpele 5.1 kan dit niet.Ik heb onlangs de Sonos Arc eens horen spelen en ik moet zeggen, ik was onder de indruk van het geluid. Dit is ook een soundbar.

Je kan deze aansluiten via je eARC aansluiting op je tv.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
Master-Magic
Professional Superweter

@kristofDW  Idd had een voorgevoel dat de stereo surround 5.1 niet overweg kan met het dolby atmos geluid en zelf niet met andere nieuwere geluidsnormen via de tv,

een stereo geluid van laten we zeggen VRT Max zou geen probleem zijn maar waneer je een 4K film bekijkt met dolby atmos zou dit al niet werken.

was nochtans een mooi systeem met fm tuner en dvd speler in, toen indertijd nog korting op gehad omdat ik de winkel verkoper kende en dit ook zijn laatste stuk was.

en speelt nog perfect op fm radio met surroundgeluid door de 5 boxen en kan nog luid gaan ook.

misschien toch gaan voor een soundbar en dan de soundbar verbinden met dat oude systeem voor als ik tv kijk (de Telenet zenders hebben voor het basis systeem enkel stereo geluid).

en misschien eens een paar winkels bezoeken om het geluid te testen van die soundbars en hopen dat ze de tijd nemen en goesting hebben om dit te doen voor mij.

alvast bedankt voor de bevestiging van wat ik dacht van het Sony systeem met de toekomst sound.

Master-Magic | Krak

Santa
Experienced Bijna Allesweter
Volop in the game! Waar zijn die handjes? En wanneer slaap jij? De race is begonnen!

Master-Magic
Professional Superweter

Nog niet, in mei ben ik in verlof en ga me dan eens mee bezig houden, 

twijfel tussen nieuwe kopen of mijn bestaande gebruiken door tussenstuk van digitaal naar analoog met nadeel dat dolby atmos dan niet werkt op het dolby surround 5.1 systeem.

heb dan op Amazon een 7.1 surround systeem met dolby atmos voor een 300€ van een onbekend merk, klinkt aanlokkelijk maar nog niet gekeken naar gebruikers ervaring enz.

zoiets koop je ook niet op 5 min tijd.

je inlezen is hierbij wel handig.

Master-Magic | Krak