Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Oproep aan mede-Netweters om dit lijstje met wensen aan Telenet te steunen. Dit specifiek voor de HGW en "Mijn Telenet".

Als ik de verschillende verzuchtingen die hier op de Netweters aan bod zijn gekomen op een rijtje zet kom ik tot volgend wenslijstje:

- Mogelijkheid om DHCP reserveringen te doen via mac adres.

- Uitgebreidere mogelijkheid om portforwarding te doen.

- Mogelijkheid om Port switching te doen.

- Mogelijkheid om Wifi uit te schakelen gedurende bepaalde tijd per dag voor bepaalde mac adressen (kindertoezicht)

- Informatie over welke IPadressen Telenet nu effectief gebruikt via DHCP en voor zijn Inhome toestellen (Powerline, AP) zodat een klant weet welke IP adressen hij kan en mag gebruiken als vast IP adres.

- Voor IPv6 gebruikers de mogelijkheid om meerdere subnetten te gebruiken.

Voel je vrij om jullie wensen erbij te voegen of dit te onderschrijven.

Telenet weet dat het internet meer en meer gebruikt wordt, ook bij de particuliere klant, voor allerlei toestanden, met name NAS, netwerkprinter, Camera's, slimme toegang enz.. Dus daarom de vraag voor meer mogelijkheden via hun standaardapparatuur, die op zich niet slecht is maar waarvan functies ontbreken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
14 reacties
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Mooie lijst, @igvfer! Mijn steun heb je sowieso.

 

Ik heb vooral last van het ontbreken van DHCP reserveringen, zoals ik al in mijn onderwerp had aangegeven, maar die andere wensen zijn ook zeer terecht!

 

msug
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Primeur! It's your fourth party!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Zeer mooi lijstje, waar ik me helemaal kan in vinden.

Is beetje laat voor Klaas of Kerstwens, maar als nieuwjaarswens had ik er graag nog 1-tje aan toegevoegd:

Instelbaar maken welk intern toestel voor DNS-gebruikt moet worden.

Aangezien het met de telenet homegateway niet mogelijk is om eigen DNS adressen toe te voegen zou dit een oplossing zijn.

Deze dns-server kan dan via DHCP meegegeven worden naar verbonden apparaten.

Dan kan volgende verkregen worden als volgorde voor het afhandelen van DNS query's:

DNS query -> eigen DNS server (indien geen resultaat)->HGW->(vanaf hier zoals de huidige implementatie).

Het lijkt dat hier nog veel mensen in geïnteresseerd zijn, met eigen NAS, server, Pi-hole, ... 

Tags (1)
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

@msugIk heb een Synology NAS  en ik geef daar nu al mijn voorkeur DNServers in. Ik doe dit trouwens op al mijn vaste toestellen. NAS, camera's, printer, PC.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

@igvfer

 

Waarom eigenlijk? Als ik DNS Benchmark mag geloven, dan valt daar niet veel snelheidswinst uit te halen. Google doet het alleen maar om je gegevens te verzamelen en andere amerikaanse bedrijven zijn ook niet te vertrouwen (vallen onder Patriot Act of iets gelijkaardigs).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
msug
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Primeur! It's your fourth party!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Ik kan je volledig volgen in je punt over snelheid en privacy.

Ik heb dan ook niets dat de externe verzoeken nog steeds zoals nu via de telenet DNS gaan.

Maar als je in een eigen DNS server adressen kan toevoegen en toestellen die in je netwerk komen krijgen die DNS, dan kan je bv als er familie langskomt zeggen dat ze naar nas.lan/public moeten surfen voor de familiefoto's ipv 192.168.0.XXX/public. Dat de printer te vinden is op printer.lan ipv 192.168.0.XXX. Als je ooit een andere nas op ander IP-adres zet kan je het op 1 plaats aanpassen en is het dan voor iedereen terug via gekende weg bereikbaar, ...

En een ander punt is dat dan een Pi-hole kan ingezet worden, waardoor je advertenties uit je hele netwerk kan halen, en zo tracking-cookies verminderd (meer privacy), bandbreedtebesparing, minder kans op adware/spyware/... (werkt dus als een soort interne DNS cache, en indien hij zelf niet kan doorverwijzen en staat niet op blacklist als advertentie, vraagt hij terug DNS gegevens op bij bovenliggende server, wat voor mij gerust die van telenet mag zijn)

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

@msug

 

Zeer interessant! Weer iets bijgeleerd.

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Ik zal dit eens moeten bestuderen. Op mijn NAS kan ik een DNS server opzetten. Nog nooit geprobeerd. Staat bij de goede voornemens voor 2019.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
msug
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Primeur! It's your fourth party!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Laat gerust weten hoe het gaat.

Voor wat ik gevonden heb, kan je wel een DNS server toevoegen in je netwerk, maar kan je die niet door de router laten verdelen als hij DHCP-gegevens uitdeelt. Je zou dan per toestel je DNS server moeten aanpassen bij de netwerkinstellingen (wat bij meeste computers wel gaat, maar bij android toestellen niet zo eenvoudig is)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

@msugDat is inderdaad zo dat je wel een aparte DNS server kunt opzetten maar dit op elk toestel afzonderlijk moet instellen. Dat kan je niet inderdaad niet instellen op de router van Telenet. In een andere router kan je dit vermoedelijk wel dat je bij de toekenning van de IPadressen via DHCP kunt meegeven dat de eerste DNS server waar ze moeten kijken het interne IPadres 192.168.0.49 is bijvoorbeeld.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
msug
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
De 3 wijzen! Netjes! Primeur! It's your fourth party!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Inderdaad, dat is wat ik bedoel, bedankt voor het bevestigen.

Bij veel andere routers kan het inderdaad wel, en lijkt me wel een nuttige toevoeging eventueel onder de "expert" instellingen.

Nick20
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Verander-je-wachtwoord-dag Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Excuses om deze oude post weer te openen.

Ik heb me ook bezig gehouden met pi-hole te installeren op mijn pi zero alles was uiteindelijk klaar (na enkele hardware problemen) om dan erachter te komen dat Telenet moeilijk doet...

 

statische DNS instellen zegt pi-hole.... gaat niet 😞

Geen probleem zegt pi-hole zet gewoon de DHCP uit op je router en pi-hole kan dan zelf DHCP uitvoeren en zo werkt alles gewoon.. GAAT OOK NIET!!!

 

echt waar Telenet...

Heeft iemand hiervoor ondertussen een simpele oplossing? (liever geen eigen router hangen want die ik heb heeft geen gigabit en wil geen nieuwe kopen..)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

@Nick20   Inderdaad, in de Telenet modem/router = HGW kan je geen instellingen veranderen qua DHCP of DNS.

Maar wat ik niet begrijp is dat je geen andere DNS zou kunnen instellen op je PiHole. DNS is onafhankelijk van je router. Ik heb hier op al mijn camera's, op mijn NAS en op mijn PC andere DNS staan dat die van Telenet.

Normaal gezien zou je op al je toestellen die in het netwerk zitten moeten als DNS 192.168.x.x instellen als standaard, zijnde het IPadres van je PiHole.

En de Pihole DNS haalt de mosterd bij een externe server die je hebt ingesteld. Het grote probleem is denkelijk dat je geen vast publiek IPadres hebt zodat de updates niet kunnen gebeuren.

Het is namelijk zo dat als ik een nieuw domein start mijn provider dit doorgeeft aan een DNS (DomeinNaamServer) en die geven dat op hun beurt door aan alle andere DNS, ook die van Telenet en in voorkomend geval de DNS op je PiHole.

Op een eigen router kan je eventueel wel de DHCP uitzetten maar niet op de HGW. Een verzoek voor een IPadres van een apparaat aangesloten op je netwerk wordt verstuurd over het ganse netwerk en de eerst beschikbare DHCP server antwoord. Zijn er 2 dan kan dit tot conflicten leiden maar in profesionele installaties wordt er 1 DHCP server vertraagd gezet zodat die enkel als backup dient.

Dus als oplossing is alleen een modem only en een eigen compatibele router mogelijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

@pascatiOndertussen is er al een nieuwer wenslijstje. Ondertussen is de uitgebreidere mogelijkheid om portforwarding te doen er. Alsook de portswitching. IPv6 is ook al uitgebreid naar subnetten, zij het nog dat er bugs zijn voor eigen routers.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
WillyH
Experienced Weetjesweter
Berichten: 20
Tien op tien! Dat loopt vlotjes. A born reader! Handje vol!

Klaas- of Kerstwensen voor Telenet internet

Wij missen hier ook de mogelijkheid om WiFi tijdens de nacht uit te schakelen. Niet als "kinderslot" maar omdat de Telenet modem op slechts 1 meter van ons bed staat (gelukkig wel aan de andere zijde van de muur). Je kan dan wel de Telenet modem aan een timer hangen, maar dan sluit je ook alle nachtelijke digicorder-opnames uit en niet alle apparaten kunnen evengoed overweg met het wisselen van IP adressen. Enkel WiFi selectief uitschakelen is een logische keuze die bij quasi iedere modem op de markt mogelijk is. Helaas kiest Telenet er bewust voor om dit onmogelijk te maken.