Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mijn eerste keer...

Mijn eerste keer... online, dat moet ergens in 1996 zijn geweest. De muffe computerlokalen van de KU Leuven. "Klik maar op de blauwe N en dan ben je vertrokken."  Die blauwe N bleek Netscape te zijn en ik denk dat het onder Windows 3.11 was. Via mIRC kon je op #sverige chatten als een echte cyberpunk en je kreeg een eigen e-mailadres dat je kon controleren met Eudora Mail op een diskette. Dat praktisch niemand die e-mail écht gebruikte maakte toen niet veel uit. Een hele nieuwe (cyber)wereld ging voor ons open...

 

En jouw eerste keer?

 

serveimage.jpg


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
14 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Mijn eerste keer...

Ik ben te jong om dat nog te weten. 😄
Ik denk dat het ergens in 2005 was of misschien iets vroeger.
Ik weet wel dat het op Windows XP was. Het oudste besturingssysteem dat ik heb gebruikt is Windows 2000 maar die was niet verbonden met het internet.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Mijn eerste keer...

July 20, 1976

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

July 20, 1976, met een 56K modempje, om 01:00 tot 02:00 om minder dan de helft van deze eerste foto van mars te zien....

 

Kraken en piepen.... het klonk toen zo

 

Mijn eerste modem was ingebouwd. Maar mijn tweede modem heb ik nog steeds... Lang gebruikt voor faxen te sturen en te ontvangen..... Draaiende op een RS232 poort....

 

Dit was m

 

US robotics

 

O wee, wat ben ik oud ....

 

 

En we moesten allles zelf ontdekken. Nu, pff, zoals in elke stad:

 

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
Stijn
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Jij #DTV. Goed bezig! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

Mijn eerste keer...


@Ab33506 schreef:

 

O wee, wat ben ik oud ....

  


Een dergelijke post beginnen, kan heel confronterend zijn. Ik moest ook even in mij geheugen graven voor ik wist wanneer ik het eerst in aanraking kwam met het internet. Dat moet in 1995-1996 zijn geweest. Toen nog met CD roms van Wannadoo. 30 minuten gratis internet en dat via een enorm trage verbinding. Zodra Telenet dan in de buurt beschikbaar was, hebben mijn ouders dat toen aangeschaft, en was het gedaan met die krakende modem.

 

Ik heb nog vroeger de 0.2 en 0.3 Bèta van Firefox mee gedaan. Ook IRC ken ik nog vanuit mijn games hoogdagen Smiley Knipoog

 

@Ab33506 dank je om me deze herinneringen nog even te laten bovenhalen, ik word toch oud hoor Smiley Erg vrolijk

Stijn

"The force is strong with this one"
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

Mijn eerste keer...

Dat  jullie dat nog allemaal zo gedetailleerd weten !

I'm impressed.


Voor mij was het toch even nadenken, vooral omdat ik de eerste computer die we thuis hadden  gebruikte om Patience te spelen of "creatief" in Paint bezig te zijn.

 

Helemaal niet zo hoog technologisch als jullie dus! 😉

 

Maar als ik het me goed herinner, was mijn eerste keer online in 2003.

Al stond de computer toen vooral aan om Need for Speed - Underground te spelen.  😄


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Ab33506
Experienced Meerweter
Berichten: 168
BINGO! De volle 100! De vlam zit erin. My smart Valentine

Mijn eerste keer...

Ik heb helpen Freegates op te richten, in Brussel Namensepoort.

Freegates is dan overgenomen door wannadoo.

 

Wij deelden ook gratis CD uit.

aan de colruyt, ergens, stonden onze hostessen CD uit  te delen.

Een dame nam een in ontvagst. 1/2 was ze daar terug, slechte cd.

Ze kreeg een nieuwe. En dat ging zo vier keer...

 

Totdat ze vertelde dat haar nieuwe stereo -met CD speler - die cd niet afspeelde.....

 

 

 

Wij hadden een betalende hulplijn.

elke vrijdag, rond 18:30 belde een man, heel kort.

"Je mag mijn internet opstarten" en hij haakte teug in....

 

Ach, er zijn hilarische toestanden te vertellen.....

________________________________________
Laten we elkaars mening respecteren,
hoe fout die van u ook is.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mijn eerste keer...

@Stijn - Wanadoo heb ik ook nog gebruikt om met Outlook Express (en later Forté Agent) deel te nemen aan Usenet. Inbellen, berichten ophalen, uitloggen, offline alles lezen en reageren en dan opnieuw inbellen om die reacties te posten. Ik zit nog altijd op Usenet, maar dat gaat tegenwoordig een pak sneller.

 

Met Firefox ben ik begonnen toen het nog Phoenix heette (en later Firebird). Dat was toen portable en kon je makkelijk naast IE gebruiken zonder "echt" te installeren. Ik gebruik het nog altijd, maar voor bepaalde dingen gebruik ik tegenwoordig Pale Moon.

 

Ergens rond 2000 ben ik overgeschakeld op Telenet. 8.000 BEF voor de aansluiting en 2.000 BEF voor de waarborg van de modem (in principe zou ik die nog moeten terugkrijgen als ik ooit vertrek 🙂  ).


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Mijn eerste keer...

Ik voel me opeens echt extreem jong 😄

 

@Suzy NfS underground heb ik ook nog gespeeld 🙂 al speelde ik vooral Ratchet and Clank op de ps2.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mijn eerste keer...


@Arthur2 schreef:
Ik voel me opeens echt extreem jong 😄

 

håhå (-:

 

Er lijkt inderdaad wel sprake te zijn van een kleine generatiekloof. 😉 Moet je maar eens op Usenet komen, op sommige nieuwsgroepen zijn er redelijk wat "oude knarren" van 70 jaar en ouder. Dat zijn echte "pioniers" geweest.

 

Dit is bijvoorbeeld een draadje over de leeftijden van posters in alt.comp.freeware:

https://groups.google.com/forum/#!topic/alt.comp.freeware/Y4b31u8JK0o[1-25]

 

Meer specifiek:

https://groups.google.com/forum/#!original/alt.comp.freeware/Y4b31u8JK0o/0kjqOfVmcmQJ

 

Let wel, dat is een bericht van 2008, dus je moet er nog eens 8 jaar bijtellen.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Mijn eerste keer...

@sb ik denk dat dat nog wel positief is 🙂 dan zijn er vaak verschillende manieren om een bepaald probleem op te lossen en dan zal er vaker een oplossing zijn.

 

Wow dat die op die leeftijd zoveel bezig zijn op het internet. Mijn grootouders hebben nog nooit een computer aangeraakt. En mijn ouders zijn al bijna even a-technisch (als dat een woord is) en mij hebben ze ook zoveel mogelijk van de computer weggehouden al heeft dat niet geholpen Smiley LOL

 

IMO is leeftijd op het internet niet zo belangrijk als je eenmaal 'volwassen' bent, ik weet niet of ik al zo volwassen ben 😛

 

Edit: geweldige poster trouwens ik had hem nog niet gezien 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Niels
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 860
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Mijn eerste keer...

Goh ... de eerste keer ... ... ... ... ... ... ... toen ging ... ... ... ... mijn internet aan zo een .... ... ... ... ... ... snelheid. Het ging toen nog via een inbelverbinding van Belgacom. Ik weet wel niet meer zeker onder welk besturingssysteem het was of wanneer maar ik vermoed dat het rond 2000 zal zijn geweest met Windows 98. Wat ik deed weet ik al helemaal niet meer 😛 (enkel dat de factuur hoog was :P). Ik herinner mij vaag wel nog dingen over Age of Empires.

 

Ook ik heb me bezig gehouden met IRC maar dat is nog niet zo gek lang geleden (+- 10 jaar) dat ik daar mee gestart ben.


  Niels | Ere-Krak
  The burden which is well borne becomes light – Ovidius
    Passend antwoord gekregen? Duid het aan als “oplossing”. Een like mag ook natuurlijk! Disclaimer
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5216
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Mijn eerste keer...

@Arthur2 - Mijn grootvader is 90 en die begrijpt ook helemaal niets van Internet, maar dat kan je niet vergelijken met die gasten op Usenet. Dat zijn mensen die al heel hun leven werkzaam zijn geweest in de IT-sector, dus die hebben heel die evolutie van dichtbij meegemaakt. Usenet kan je trouwens een beetje vergelijken met Reddit, met het verschil dat Usenet discussiegroepen tegenwoordig op sterven na dood is, helaas. Nochtans heeft Telenet ooit ook eigen nieuwsgroepen gehad, dat was de pandora.* hiërarchie. Die werden in 2011 opgedoekt.

 

pandora.png

 

Maar je hebt gelijk dat leeftijd op Internet niet zo van belang is; je vindt er allerlei mensen met elk hun eigen stijl.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Mijn eerste keer...

Mijn eerste PC was ergens 1989 een Armstrad Schneider ergens een goede 50000 Belgische frankskes (+-1250 euro). Maar ik heb nog eerst een Joyce gehad die draaide op CPM de 8 bits voorganger van DOS.

Een modem erbij om als de lijn vrij was programma's te downloaden van de Nederlandse Fido.

Je moest wel zorgen als je een defecte telefoonlijn had de modem weg was voor de techniekers kwamen van BGC. Die kenden dat niet en je was crimineel bezig want die biepjes saboteerden hun lijnen.

Mijn eerste site heb ik nog gemaakt op Compuserve een Amerikaanse firma waar je mits een kleine bijdrage per maand al iets  kon publiceren maar dit was enkel voor degenen die ook Compuserve gebruikten.  Ook AOL was hier actief. Met belgische regionale  inbelnummers om het voor ons goedkoper te maken, want het was nog de tijd dat je voor bellen naar  andere zone meer moest betalen. Later is dat dan automatisch www geworden.

Ergens 1997 of 1998 was Telenet (toen nog Vlaams) bezig met glasvezel onder de grond aan het blazen dwars onder Gent. Om de 300 meter een put van 1 m2 en duwen maar. Wij stonden erbij en keken er vol bewondering naar.

In 99 schafte mijn buur Telenet aan nadat ze in Gent campagne hadden gevoerd. Wat een snelheidsboost 4 Mbps. Toen ik naar Oudenaarde verhuisde in 2001 heb ik Telenet aangeschaft (kostprijs 6000 BF ( 150 euro) het was nog net geen euro. BGC ADSL was toen hier niet beschikbaar, nu trouwens nog maar aan 10 Mbps.

Al met al heeft de Vlaamse regering toen een boost bezorgd aan het internet gebeuren met de oprichting van Telenet. Gaat Telenet ons straks misschien verrassen met een verjaardags cadeau? Want ik denk dat ze dit jaar 20 jaar geworden zijn.

NostalgieSmiley LOL



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Mijn eerste keer...

@sb ok ja dat is dan nog wel logisch.@sb ok ja dat is dan nog wel logisch.

Wel jammer dat al die fora verdwijnen...
De community mag van mij nog wel even blijven bestaan 😄
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Preve
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Tien op tien! Jij bent af! Handje vol! Netjes!

Mijn eerste keer...

Moet ergens midden jaren 90 geweest zijn. Een van de eerste cybercafe's in Oostende een bezoekje gebracht en direct "hooked".

Chatten via mIRC met de rest van de wereld en surfen als een zot.

2 Jaar later zat ik te werken in een cybercafe in Gent. Coaxiaal netwerk met een POP van Eunet denk ik.

Thuis dan een 14.4 en kort nadien een 28.8 USR gekocht.

Op de LAN in cybercafe wat Duke Nukem 3D zitten spelen en in de karaoke bar altijd op spatie knopje zitten drukken bij de microfoon: "Born to be wiiiild"!

Ook nog ergens een ICQ nummer liggen, maar dat was dan via Trillian.

Ja man ... is al efkes geleden precies.

Een paar keer in het Telenet gebouw geweest voor werk en plezier want ben nog admin geweest van het vroegere forum (Zita) hier.

Vanaf telenet ter beschikking was thuis was het gedaan met de torenhoge analoge lijn facturen! 🙂