Beantwoorden
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Slimme deurbel/entrée via Telenet

Telenet gaat blijkbaar slimme producten gaan ondersteunen en ook verkopen via zijn kanalen. Ze gaan beginnen met een slimme deurbel die tevens ook slot is.

Je kan er hier over lezen:

https://press.telenet.be/telenet-lanceert-de-slimme-entree# 

en ook hier:

https://techpulse.be/nieuws/289275/telenet-lanceert-slimme-entree-samenwerking-nuki/? 

 

Ik kijk uit naar de ervaringen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Tags (4)
6 reacties
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Slimme deurbel/entrée via Telenet

Hopelijk niet teveel slimme inbrekers 🙂


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Slimme deurbel/entrée via Telenet

Ik heb dat Nuki slot al een half jaar en ben er enorm tevreden over: geen gedoe meer met verloren sleutels, en het werkt betrouwbaar. Batterijverbruik valt goed mee (nog maar 1 keer nieuwe batterijen moeten steken, na de bijgeleverde). De Nuki bridge vind ik wel onmisbaar (al gehad dat mijn vrouw haar smartphone vergeten was, en ik kon dan vanop afstand openen). Intussen heb ik ook wel een keypad erbij, om anderen toegang te geven zonder dat ze de app moeten installeren. Ik ga er gemakshalve van uit dat het allemaal veilig is 🙂 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Slimme deurbel/entrée via Telenet

@Elpenoor  je hebt uw Nuki toch achter een firewall gezet 😉 Want de meeste vergeten IOT devices of smarthome devices te beveiligen met alle gevolgen van dien. 

Ik heb dit vorig jaar voorgehad bij een klant van mij. Het device was gekoppeld op een standaard home wifi en door een slecht beveiligd IOT device zijn ze binnengeraakt op zijn netwerk. 

Op het netwerk was een nas gekoppeld en deze hebben ze gehacked! Dus een gewaarschuwde weetjesweter is er 2 waard 🙂


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Elpenoor
Professional Weetjesweter
Berichten: 45
Lezersgoud. Respect! WOW, overzichtelijk! Topicvreter! Topicwurm!

Slimme deurbel/entrée via Telenet

Ik gebruik waar mogelijk tweefactor-authenticatie (ook op mijn NAS). Wellicht een stomme vraag: is de firewall op Telenet-modem niet genoeg?

Mikko2
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Leesbeest! Goed gevonden! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Slimme deurbel/entrée via Telenet

ik heb er op de site van Telenet niks van gelezen maar ik heb toch nog een paar vragen want elders staat er over de slimme deurbel "om van alle opties gebruik te maken, moet je een Ring Protect abonnement afsluiten. Na een proefperiode van 30 dagen kost dit €3,- per maand"

Misschien zijn het domme vragen en hoeft het bij Telenet allemaal niet
Echter, heb je bij Telenet ook een abonnement nodig? Zo ja, wat is de kostprijs?
En wat als je geen klant bij Telenet meer blijft ...
Hoe zit het dan met de werking van de slimme deurbel?
Kan je de beelden (van wie aanbelt) ook opslaan?

En dan tot slot ... een 25-jarige techjournalist met focus op privacy en nieuwe telecomontwikkelingen plaatst in een respectabele website op 3 juni 2020 een artikel en schrijft daarin de volgende tekst
"Bovendien bleek al meermaals dat de beveiliging niet goed op orde was waardoor kwaadwillenden met nietsvermoedende Ring-gebruikers konden meekijken"

Hoe gerust kan je zijn dat dit bij Telenet NIET zal voorvallen ... zeker als je als 65+er géén technische kennis over dit soort zaken hebt ???

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Slimme deurbel/entrée via Telenet


@Mikko2  schreef:

...

Hoe gerust kan je zijn dat dit bij Telenet NIET zal voorvallen ... zeker als je als 65+er géén technische kennis over dit soort zaken hebt ???


Elke deur kan opengedaan worden en ook door ongewenst bezoek. Je mag een woning met alle mogelijke technieken en snufjes beveiligen, toch kan je woning gekraakt worden. Desnoods door met een tank binnen te rijden. Dit alles om te zeggen dat er geen absolute veiligheid is.

Die is er evenmin in de digitale wereld. Wat vandaag als veilig beschouwd wordt is het morgen misschien niet meer. Regelmatig worden veiligheidsrisico's gerapporteerd van besturingssystemen, en van allerhande programmatuur. Vandaag kan er iets geïnstalleerd worden, morgen vind men in dat system elders een veiligheidlek, je weet van niets en voert niet de voorgeschreven maatregelen uit. Je bent kwetsbaar. Je moet ook niet overdrijven in de kwetsbaarheid. Je moet zelf een evenwicht zoeken waarbij je u goedvoelt. Met een paar algemene regels komt men al ver.

Verander steeds de wachtwoorden die er reeds staan bij levering. Heb je een ingebakken gebruiker (dikwijls Admin), als het mogelijk is verander die naam in wat anders. Geef je wifi (SSID) een naam die niet verwijst naar welk type toestel je hebt of bij welke dienstenleverancier je bent. Gebruik wachtwoorden die langer zijn dan 8 tekens (ga voor iets dat minstens de 16 tekens benaderd). Gebruik niet overal hetzelfde wachtwoord. Jij kan er veilig mee omgaan, maar je mag niet blind vertrouwen dat al de sites waar je uw wachtwoord ingeeft, daar zorgvuldig mee omgaan. Gebruik minstens enkele verschillende wachtwoorden. Als je er zelf niets vanaf weet, laat je dan bijstaan door iemand die er meer vanaf weet en die je vertrouwd.

Denk erom de zwakste schakel in de meeste beveiligingssystemen is de mens.