Beantwoorden
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Telenet (schandatlig) duur?

In 2000 kostte Telenet Internet 37,16 euro per maand, geactualiseerd met inflatie(45,40%) is dat 54,03 euro. 

 

De oudste beperking die ik me herinner is 2 giga per maand. Voor mij was dit geen beperking, ik herinner mij wel dat sommige het te beperkt vonden. Vermits elke euro (frank) maar één keer kan uitgegeven worden, was er bij sommigen een logica van: 'Ik kocht x aantal dvd's. Per maand moet ik voor minstens dat bedrag aan films (illegaal) downloaden.'

 

In 2007 kostte het 'Standard pack' (internet + vaste telefoon) 49,99. Dit zou met de infatie (25,45%) nu nerkomen op 62,71 euro.

 

In 2007 kosste Fibernet shake (internet + vaste telefoon + digitale tv) 54,95 euro per maand. Hierin zit ook het kabelabonnement van 172,80 euro per jaar verrekend, zijnde 14,40 euro per maand. Geactualisser wordt dat 62,71 per maand waarvan 18,06 euro voor de kabel.

 

In 2013 kostte Whop 53,25 euro, de huur van de digicorder was 8,20, freephone 24 Belgium 5 en King surf 5 euro voor 500 mega per maand. Geactualisserd (+ 8,43%) maakt dat respectivelijk 57,73 - 8,89 - 5,42 euro.

 

Vandaag kost Whop 70,52 euro huur digicorder 9,20 inbegrepen. De freephone België wordt niet meer aangeboden, wel de optie Anytime, die iets meer omvat dan het vroegere stelsen en dat is nu 7,50 euro. De optie King surf is nu Optie surf en biedt het dubbele volume (1 giga) nog steed aan 5 euro.

 

In de loop der jaren is er gratis bijgekomen: Wifree, Triiing, Yelo Play. De eerste digicorders konden gelijktijdig slechts één programma opnemen en één bekijken. Met de huidige is dat twee opnemen en één bekijken. Ik spreek me hier niet uit over de nieuwe tv-boxen. De download limiet die ooit 2 giga was is nu minimaal 150 giga (basic internet), 200 giga (internet fiber 100), 200 giga (internet fiber 200 of whop), onbeperkt (whoppa).

 

Mijn conclusie is dat Telenet  zeker niet duurder geworden is en dat men voor eenzelfde bedrag merkelijk meer heeft dan vroeger.

 

Voor zij die de berekeningen willen controleren, Ik heb de bedragen genomen van mijn afrekeningen (oudste zijn facturen). Voor de inflatie heb ik de jaarbedragen genomen die ik vind onder:
Consumptieprijsindex vanaf 1920 en gezondheidsindex vanaf 1994 op deze  pagina. Ik heb telkens de index genomen van het jaar voordien.

 

De laatste paragraaf was de inleiding van dit schrijfsel. Ik wens met deze die mensen te bereiken die graag klagen over hoe duur het wel niet is. Daarom ook de formulering van het onderwerp. Met de inleiding zou ik ze afschrikken: de meeste mensen krijgen graag bevestiging van hetgeen ze menen te weten.

 

Met dit alles op te zoeken, ben ik tot de vaststelling gekomen dat voor de oorspronkelijk modem een waarborg gevraag en betaald werd van 2000 frank. Vermits het een waarborg is, veronderstel ik (of mijn erfgenamen) dat ooit zullen terugkrijgen.

 

Als ik dan een ernstige kritiek heb op Telenet is het voor mij moreel onaanvaardbare gefoefel om een dividend (na vele jaren) uit te betalen aan de aandeelhouders. Ik heb geen probleem met het dividend zelf, maar wel dat Telenet hiervoor een lening is aangegaan. Dit is een belasting op de toekomst enerzijds naar de klanten en anderzijds naar het personeel. Deze lening moet met toekomstige winsten afbetaald worden. Als er geen (te grote) concurentie is, betalen de klanten. In het andere geval het personeel.

Regelmatig zijn er Netweters die van mening zijn dat Telenet te duur is. Ik denk dat de meesten dat zeggen uit hun buikgevoel zonder enig vergelijkingspunt. Let op, ik beweer ook niet dat Telenet te goedkoop is, laat staan gewoon goedkoop is. Ze zijn op zijn Belgisch marktconform. Dat is uiteraard niet moeilijk want voor een belangrijk deel bepalen zij de markt.

 

Ik zie uiteraard alles vanuit mijn beperkt en onvolledig zicht op het geheel, daarom zet ik ook hier mijn meest gebruikelijke spreekwoord onder.
_____________________________________
In het land der blinden is eenoog koning. 

3 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Telenet (schandatlig) duur?

Telenet levert goede diensten en heeft een goed netwerk. Dat Telenet marktconform is met de Belgische markt, klopt ook.

 

De kritiek van duur (zeer duur) te zijn komt vooral door het vergelijken met het buitenland (Nederland, UK, Frankrijk & Duitsland). En je kan niet zeggen dat de kwaliteit in Nederland, UK, Frankrijk & Duitsland slecht is... 

 

Wij betalen als gezin € 150/maand (WIGO 25 GB & Play (Sports)). Alles behalve goedkoop, maar schandalig duur zou ik het inderdaad nu niet omschrijven. 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet (schandatlig) duur?

@janne_man  Mooie vergelijking. Over die lening om dividend uit te betalen na zoveel jaren van geen dividend dat is nu eenmaal een centenspel. In een bedrijf is het soms beter om centen te lenen dan je eigen cash te gebruiken. Ondertussen is Telenet ook een pak van zijn aandelen aan het inkopen voor een deel om aan het personeel te verdelen, voor een deel om te vernietigen. Een financieel directeur moet ook zijn werk hebben hé.

@m-jan20Over de kwaliteit ven de buurlanden moet je zeer genuanceerd zijn. In grootsteden zal alles best wel OK zijn. In Nederland hebben ze nog veel buitengebieden waar het niet OK is, in Frankrijk weet ik bijvoorbeeld de Ardeche een aantal dorpen waar het ook amper het niveau haalt van de Whop bij Telenet. Ik heb onlangs cijfers gezien en Vlaanderen kwam er in Europa tamelijk goed uit vooral dankzij de goede cijfers van Telenet, de andere providers trokken de gemiddelden omlaag.

Landen zoals Estland, Letland en Litauwen kwamen er zeer goed uit dankzij het feit dat ze praktisch van nul af moeten zijn beginnen en in sneltempo kompleet nieuwe infrastructuur zijn beginnen bouwen zonder de beperking van oude dingen. En dankzij een stuk kapitaal en steun uit Europa.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Telenet (schandatlig) duur?

Vlaanderen is dan ook piepklein en zeer dicht bevolkt wat het allemaal stukken makkelijker maakt 😉 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.