24747
netweters
|
152259
antwoorden
|
20683
vragen
|
Voor wie nadenkt over fiber en/of coax is dit een interessant artikel van 06 april 2024
Ik concludeer dat coax gebruikers vooral behoefte hebben aan hogere upload.
Maar ook dat het gros van de gebruikers niet echt behoefte heeft aan downloads boven de 1 Gbps. Dat er een pak zijn die ook al tevreden zouden zijn mochten ze bijvoorbeeld 500 Mbps down en 500 Mbps Up kunnen krijgen
Niemand twijfelt dat coax de mindere is van fiber qua Upload speeds, en zeker niet download, maar 500Mbps als default ??
Lijkt me stevige overkill. Als je pakweg beroepsfotograaf/influencer bent en continu dingen upload, naar waar dan ook, cloud ..., kan ik me inbeelden dat dat type personen meer Upload speed nodig hebben (of toch kan gebruiken), maar avg eindgebruiker, hoeveel upload gebruikt die ? Ik kan me inbeelden met meer homework na Covid, meer video calls/teams/..., maar dan nog, met 20Mbps upload kan je makkelijk 2 teams calls parallel doen hoor, dus snap wel de nood naar wat meer, maar 500Mbps ?
Zelfde geldt overigens voor download he, leuk eens snelle download te doen, maar behalve bij speedtest zal het een erg beperkt publiek zijn die echt 1Gbps dingen doet, op regelmatige basis dan. Leuk bvb die hoge download speed te hebben bij bvb publicatie van een nieuwe game, anderzijds gaan er dan vaak z veel tegelijk dat de andere kant ook niet kan volgen en evengoed maar 100Mbps gebruikt wordt.
De default van Fiber bij Proximus is 500 Mbps up.
Dus als Telenet letterlijk 10x minder gaat aanbieden dan wat de competitie aanbiedt zonder deftige reden dan gaat dat echt een PR nachtmerrie worden.
Eigenlijk kunnen we nu al 500 Mbps upload hebben. Maar ik denk dat de bazen van Telenet gaan wachten voor Fiber.
Voor de prijs van “One” kan je bij Proximus 500 down/ 500 up hebben.
Dus Telenet gaat sowieso minstens 500/500 moeten aanbieden om competitief te blijven in de markt.
Het is inderdaad zo dat je maar op heel weinig servers een downloadsnelheid kan halen van 1 Gbps, gewoon omdat er teveel downloads gebeuren. Ze moeten zelf al een Upload hebben die de 1 Gbps overtreft. En hun processor moet het ook aankunnen.
Ikzelf kan wat hogere upload gebruiken. Ik zet regelmatig bestanden op onze site server en dat zou iets sneller mogen gaan.
Ook voor onze gebruikers zou het nuttig zijn als ze via onze eigen NAS bestanden downloaden, zeker als er meerdere gebruikers tegelijk downloaden.
Maar we leven op hoop.
Ik las ergens in een andere artikel dat in Nederland al meer dan 70% een fiberaansluiting binnen heeft maar dat eigenlijk nog 70% van de klanten nog altijd een abonnement heeft dat minder dan 200 Mbps download heeft.Eigenlijk is meer dan 70% nog best tevreden en heeft geen behoefte aan hogere download en upload. En de rest heeft dan wel een hogere down en upload maar het is maar een klein percentage die er effectief gebruikt van maakt.
Zoals je zegt niet iedereen moet het snelste hebben er zijn mensen die nu toch tevreden zijn
I ben ook tevreden met mijn snelheid (250 Mbps), maar de prijzen worden steeds duurder en de software problemen van Telenet zijn irritant.
Het zou leuk zijn als ze hun download en upload snelheden eens een beetje verhogen zoals hun prijzen.
@igvfer klopt helemaal wat je hier neerschrijft, ik heb nu een klik abonnement met speedboost (dus heb 50mbps upload) en zou inderdaad wat meer kunnen gebruiken.
Ikzelf gebruik ook geregeld mijn uploadsnelheid om te kunnen uploaden naar klanten, dus een hogere snelheid zou wenselijk zijn en zeker met een speedboost optie.
De upload is een gekend probleem spijtig in deze tijd