Beantwoorden
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

29 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7784
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Goed voor wie er kan van genieten en ervoor wil betalen. Ik vrees dat ik bij de 22% zal zijn waar dit niet zal komen. Maar als ze mijn upload naar pakweg 250 Mbps zouden brengen dan ben ik al dik tevreden.  Zou perfect zijn voor de toepassingen die ik gebruik.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Telenet klanten kunnen al van 1Gbps genieten vandaag.

Alle voordelen in handbereik nu ze samen werken met Fluvius.

Jou 250Mbps Up zal er wel komen via docsis 4.0,of via glasvezel wanneer je aan de beurt bent.

En het kan vanaf nu snel gaan.

Officiele link.

Gloednieuw infrastructuurbedrijf Wyre start met aanleg netwerk van de toekomst (telenet.be)

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7784
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Het kan in theorie nu al met docsis 3.1 tot 1 Gbps upload en met docsis 3.0 tot 100 Mbps upload. Dat is theorie, maar het is aan de kabelprovider om het toe te passen.

Zie hier een artikel daarover: https://tweakers.net/reviews/5299/3/sneller-vast-internet-de-lange-adem-van-oude-netwerken-de-kabel-...

Een artikel uit 2017 maar het principe blijft eigenlijk hetzelfde. Hier een later artikel daarover: https://tweakers.net/nieuws/197010/telenet-test-docsis-40-en-wil-dit-vanaf-2024-uitrollen-in-zijn-ne...



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Met 1Gbps down en 100 Mbps up kan eerlijk gezegd 98% van de particulieren nog jaren verder.

De rest is meegenomen.

 

Orange levert al 50Mbps up,Telenet ga er eens over.

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1684
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

@loti Het zou inderdaad leuk zijn moest de upload ook wat de hoogte ingaan. 

Ik denk dat er dan niet veel mensen zouden overstappen naar fiber. 

Dus Telenet graag de upload snelheid wat omhoog, zodat jullie in de toekomst niet teveel klanten verliezen 😉


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel


@igvfer  schreef:

Het kan in theorie nu al met docsis 3.1 tot 1 Gbps upload en met docsis 3.0 tot 100 Mbps upload. Dat is theorie, maar het is aan de kabelprovider om het toe te passen.


Dat is inderdaad de theorie, op voorwaarde dat:

  • alle klanten overschakelen op Docsis 3.1 (= vervangen van miljoenen modems), zodat er geen ruimte meer nodig is voor de Docsis 3.0 kanalen
  • Telenet het volledige Docsis 3.1 upload spectrum vrijmaakt (5-204 MHz). Een gedeelte hiervan (154-202 Mhz) wordt nu nog altijd gebruikt voor download.
  • bij alle klanten de huidige NIU's vervangen worden (ook miljoenen stuks).

Met andere woorden: de kabelprovider kan dit niet toepassen.

Wat wel nu al mogelijk is:

  • De upload bandbreedte is nu beperkt tot 5-65 MHz
  • Binnen deze frequentie heeft Telenet plaats gemaakt voor 4 CS-QAM (Docsis 3.0) kanalen + één OFDMA kanaal van 15Mhz (49.95-64.95 MHz).
  • Theoretisch kan je hiermee een max. upload geven van ca 270 Mbps (120 Mbps Docsis 3.0 + 150 Mbps Docsis 3.1). Let wel: dat is de totale upload die gedeeld wordt door alle modems op de node.

Wat op (middenlange) termijn mogelijk is, zou een uitbreiding kunnen zijn van de upload bandbreedte naar 5-85 MHz.

  • Theoretsich zou dan een (shared) max. upload mogelijk zijn van ca 450 Mbps (4 SC-QAM kanalen + OFDMA kanalen)
  • Hierbij is de NIU te vervangen bij de klanten die deze hogere upload willen.

Nog verder in de toekomst durf ik geen voorspellingen maken. Persoonlijk zie ik Docsis 4.0 niet komen, tegen die tijd (10-20 jaar) ligt er overal fiber, waarom zouden ze nog investeren in Docsis 4.0? In ieder geval zal ik het (gezien mijn leeftijd) niet meer meemaken 🤔


@igvfer  schreef:

Hier een later artikel daarover: https://tweakers.net/nieuws/197010/telenet-test-docsis-40-en-wil-dit-vanaf-2024-uitrollen-in-zijn-ne...


Begrijpt iemand de "euforie" over Docsis 4.0 in dit artikel? Ik lees onder andere:

  • "Met Docsis 4.0 verwacht Telenet de downloadsnelheid van 8,5Gbit/s te kunnen garanderen voor klanten"
  • "Docsis 4.0 laat providers, net als bij Docsis 3.1, met maximaal 10Gbit/s downloaden. Het verschil tussen de twee specificaties zit in de uploadsnelheid."

Wat de download betreft is er dus geen enkel verschil tussen de Docsis 3.1 specificatie en Docsis 4.0

Begrijp dus niet waarom je Docsis 4.0 zou nodig hebben om de klanten een downloadsnelheid van 8,5Gbit/s te kunnen garanderen ??

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1620
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel


@kristofDW  schreef:

Dus Telenet graag de upload snelheid wat omhoog, zodat jullie in de toekomst niet teveel klanten verliezen 😉


Telenet zou dat inderdaad kunnen, want er is ca 270 Mbps upload beschikbaar (zie vorige post).

Maar als ze de upload verhogen, dan gaat ook de "overbooking" verhogen, en zal iedereen dan weer klagen en zagen dat ze in de spitsuren de "beloofde" snelheid niet kunnen halen. Als de upload bijvoorbeeld verhoogt naar 100 Mbps, dan is de coax al verzadigd als er 3 personen gelijktijdig deze hogere upload gebruiken ...

Vanuit dit oogpunt begrijp ik Telenet dat ze "spaarzaam" zijn met het verhogen van de upload 🤔.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Dus Orange is niet spaarzaam, op het Telenet coax netwerk.Want die bieden al 50Mbps up aan.

 

 

Ex-Netweter
 

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Kleine correctie op de cijfers van @flip1953 , want daar is de EuroDOCSIS protocol overhead nog niet afgetrokken. Met andere woorden, de praktisch bruikbare bitsnelheid ligt een stukje lager dan de theoretische doorvoersnelheid van een EuroDOCSIS-kanaal.

Momenteel heeft Telenet iets meer dan 200 Mbps upload per node beschikbaar:

  • 4 EuroDOCSIS 3.0 SC-QAM-kanalen (64-QAM): 4 x 26,56 Mbps (EuroDOCSIS protocol overhead afgetrokken) = 106,24 Mbps
  • 1 OFDMA (2K FFT) EuroDOCSIS 3.1-kanaal van 15 MHz (EuroDOCSIS protocol overhead afgetrokken) = 99,84 Mbps

Met deze configuratie is het volledige uploadspectrum van 15-65 MHz ingenomen.

Deze 200 Mbps moet natuurlijk wel door iedereen op je node gedeeld worden.

Een uitbreiding van het uploadspectrum naar 15-85 MHz is pas mogelijk als jouw netwerkverdeler (NIU) het frequentiespectrum tussen de 65 MHz en 85 MHz in upstreamrichting doorlaat. Dit is met oude NIU's nog niet mogelijk. Telenet heeft dit frequentiespectrum ook nog niet geactiveerd. De 4 SC-QAM-kanalen moeten ook nog behouden blijven zolang er ook maar één breedbandklant nog een EuroDOCSIS 3.0-modem gebruikt.

Kortom, er zijn veel obstakels om de upload op coaxkabel te verhogen en een stabiele uploadsnelheid aan elke klant te kunnen garanderen.
Ik verwacht de komende jaren geen spectaculaire uploadverhogingen op coaxkabel. Zeker niet in de buurt van de 500 Mbps upload die Proximus of Mobile Vikings vandaag al via fiber aanbieden.

Als je fiber kan krijgen, neem fiber. Via fiber is er 10 Gbps upstream én 10 Gbps downstream beschikbaar en die moet slechts gedeeld worden (split ratio) met maximaal 32 aansluitingen.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

@Ex-Netweter Als je fiber kan krijgen, neem fiber. Via fiber is er 10 Gbps upstream én 10 Gbps downstream beschikbaar en die moet slechts gedeeld worden (split ratio) met maximaal 32 aansluitingen.

Antwoord:

Zeker Fiber nemen,waar Wyre(Telenet-Fluvius) mee begonnen is met uitrol.

Het zou wel eens snel kunnen evolueren,zekers hier in Limburg.

 

Ex-Netweter
 

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Provincie Limburg krijgt het minste en als allerlaatste fiber wegens lage bevolkingsdichtheid, hoge aanlegkosten en dus commercieel niet interessant.
Het zal voor jou hoogstwaarschijnlijk wachten worden op fiber via Fiberklaar of EuroDOCSIS 4.0-coaxkabel via Wyre.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

@Ex-Netweter Provincie Limburg krijgt het minste en als allerlaatste fiber wegens lage bevolkingsdichtheid, hoge aanlegkosten en dus commercieel niet interessant.
Het zal voor jou hoogstwaarschijnlijk wachten worden op fiber via Fiberklaar of EuroDOCSIS 4.0-coaxkabel via Wyre.

Antwoord.Prietpraat🙄

Bron graag.

 

Nog dit,voortaan Wyre genoemd.

Limburg is als enigste provincie waar Fluvius de kabel volledig beheerd.En al lang bezig zijn met uitrol glasvezel.

In andere provincie's beheerd Telenet de coax kabel,en werken ze voort aan een coax upgrade.Waar lang niet overal glasvezel wordt uitgerold door (Wyre) Telenet.

Ex-Netweter
 

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

Wyre is nu eigenaar en beheerder van het coaxnetwerk in heel Vlaanderen. (bron: https://www.wyre.be/sites/default/files/2023-06/Wyre_Werfbrochure_NL.pdf)

Fluvius is alleen nog minderheidsaandeelhouder in dit nieuwe infrastructuurbedrijf, maar mag zich zelf niet langer bezighouden met eigen telecommunicatie-activiteiten.

loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Wyre sluit in Mechelen eerste gezin aan op glasvezel

@Ex-Netweter 

Link wil niets zeggen,had ik zelf ook al.

U geeft geen antwoord op mijn vraag,waarom Limburg als laatste aan de beurt komt.

Terwijl dit niet zo is.