Beantwoorden
Novan
Experienced Weetjesweter
Berichten: 23
It's your ninth party! All I want for X-mas is YOU O dierbaar België.. Dag van de Chocolade

Call blocker voor vaste lijn

Wordt veel gebeld door buitenlandse nummers. Gebruikt er iemand soms een call blocker voor zijn vaste lijn en de welke ?

0 Likes
7 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Call blocker voor vaste lijn

Ik geloof niet dat het eenvoudig mogelijk is call-blocking te doen op de vaste lijn.

Telenet zelf biedt eigenlijk geen oplossing, enkel wat hier beschreven is:

https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/wat-te-doen-tegen-ongewenste-oproepen/

 

De manier die ik gebruik, maar om een andere reden, met het voordeel dat call-blocking dan ook beschikbaar is;

Aan mijn vast lijn (dus direkt aan de HGW) heb ik een ATA (Grandstream HT-813) aangesloten. Dit apparaat zet de analoge vast lijn (POTS, Plain Old Telephone Service) om naar VOIP (Voice Over IP). Dit apparaat beidt zelf al verschillende mogelijkheden, maar ik zet alle ingekomende gesprekken via VOIP door naar een Asterisk server. Daarop kan ik dan black-listing doen, en call routing naar de verschillende IP-phones / IP-softphones.

Het is een advanced geek oplossing. 😉

 

Een alternatief voor de HT-813 is de Linksys/Sipura SPA-3102

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 231
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Call blocker voor vaste lijn

heb ontedkt dat eco dect tegenover dect 1 x langer moet overgaan voor het toestel rinkelt, maar dus niet contact verbinding heeft met het basisstation. er zijn misschien van deze modernere ontvangers zonder voip oplossing bij dewelke het op de handset ook instelbaar is om buitenlandse oproepen ed te weren. maar nummerweergave is een betalende optie bij telenet ! in elke voip is dit natuurlijk standaard gratis

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Call blocker voor vaste lijn


@thomasdb  schreef:

nummerweergave is een betalende optie bij telenet ! in elke voip is dit natuurlijk standaard gratis


Ik neeem aan dat @Novan (de vraagsteller) deze optie nu al heeft (betalend, of eventueel inclusief in bijvoorbeeld een One Up abonnement). Hij zou anders immers niet kunnen weten dat het buitenlandse nummers zijn.

 

Helaas is het niet mogelijk een directe VOIP verbinding op te zetten met Telenet voor je "vaste lijn". Telenet gebruikt intern in hun eigen netwerk VOIP, maar biedt de "vaste lijn" aansluiting enkel aan als analoge aansluiting op de HGW.

Ik zou graag direkt via VOIP verbinden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Call blocker voor vaste lijn


@Arnie  schreef:

Helaas is het niet mogelijk een directe VOIP verbinding op te zetten met Telenet voor je "vaste lijn". Telenet gebruikt intern in hun eigen netwerk VOIP, maar biedt de "vaste lijn" aansluiting enkel aan als analoge aansluiting op de HGW.


(nu nog) niet mogelijk 🙂

verandert van zodra de vrije hardwarekeuze wettelijk geregeld wordt, dan moeten providers alle credentials - inclusief VoIP - vrijgeven 🤔 [hoop doet leven].

Vrije hardwarekeuze? Pro en contra - De Netweters

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Call blocker voor vaste lijn

@Novan  schreef:

Wordt veel gebeld door buitenlandse nummers. Gebruikt er iemand soms een call blocker voor zijn vaste lijn en de welke ?


Als alternatief zou je hiervoor ook een Fritz!Box kunnen gebruiken...

Gezien je dit alleen voor telefonie (call blocking) zou gebruiken, en niet als router voor je netwerk, kan je eens op zoek gaan naar een goedkope 2de handse Fritz!Box (30€?).

 

Je kan de Fritz!Box dan instellen als "IP client" achter je Telenet modem.

Dan verbind je de RJ11 telefonie uitgang van de Telenet modem (TEL1) met PSTN ingang van de Fritz!Box (in plaats van uw telefoontoestel).

 

Op de Fritz!Box zelf kan je nu:

  • 2 analoge toestellen aansluiten.
  • eventueel meerdere ISDN toestellen of ISDN centrale.
  • DECT handsets (de meeste Fritzen hebben een ingebouwde DECT basis).
  • SIP telefoons (of Softphones, VoiP centrale, etc ...).

In de telefoon instellingen kan je dan de nodige call blocks invoeren.

 

Voorwaarde is natuurlijk dat de "ken je beller" optie op jouw Telenet lijn actief is (inbegrepen in de "TOP" lijn, en bij One & OneUp).

thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 231
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Call blocker voor vaste lijn

fritz.png

0 Likes
thomasdb
Experienced Veelweter
Berichten: 231
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Call blocker voor vaste lijn

let wel bij een tweedehandse fritzbox dat hij het laatste fritzos nog ondersteunt , of configureer hem en plug daarna eventueel zijn ethernet uit en houd enkel de analoge lijn verbonden