Beantwoorden
patvaes
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
Netjes! It's your third party! It's your second party! En we zijn vertrokken!

Esim

Wanneer start Telenet met de lancering van de Esim

Tags (1)
0 Likes
14 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Esim

Zitten wij en de providers daar op te wachten? Ik zie het niet voor 2020 in België. Buiten Apple en Google zijn er nog maar weinig toestellen op de markt die dit aankunnen. Een beetje kip en ei verhaal. De e providers doen het niet omdat er zo weinig aanbod van toestellen is, de toestelmakers niet omdat er zo weinig providers het doen.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Esim

Momenteel zijn de Belgische providers nog niet erg geïnteresseerd in Esim.

nochtans in de auto-industrie wordt dit tegenwoordig wel al gebruikt. De geconecteerde auto noemen ze hem de dag van vandaag. Ieder merk heeft vandaag zowat een geconecteerde auto in hun gamma. En de WiFi verbinding daar gebeurd ook met een ingebouwde simkaart, ook een Esim. Ik vraag mij juist af met welke netwerken ze contact houden met het wagenpark. Ik heb ook een geconecteerde auto, en ik ontvang sommige updates via het systeem. Grote software updates gebeuren via de dealer...😀

Never trust in Dust
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Esim

@Domi1963 Heeft dat niet te maken met die Europese toekomstige verplichting dat auto's bij zwaar ongeval automatisch de hulpdiensten moeten verwittigen?

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Esim

Idd das verplicht binnenkort.
Never trust in Dust
0 Likes
Tonyvh
Freshman Meerweter
Berichten: 52
Say what?! On a roll... De 3 wijzen! Tien op tien!

Esim

De galaxy watch heeft ook een model met esim (verkrijgbaar in Duitsland)

Jammer dat het hier nog niet mogelijk is (bij geen enkele provider)

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Esim

@Tonyvh Jammer? Welke zijn de voor- en nadelen voor de consument?

0 Likes
Tonyvh
Freshman Meerweter
Berichten: 52
Say what?! On a roll... De 3 wijzen! Tien op tien!

Esim

Als je een galaxy watch hebt met esim, dan kan die volledig autonoom werken, en hoef je bijv. bij het sporten of wandelen je gsm niet meer mee te nemen.  Je blijft volledig bereikbaar dan.   Nu kan je enkel als je een open wifi kan vinden (en wifree werkt niet op de samsung galaxy watch) een bericht sturen of ontvangen.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Esim

Voordelen Esim:

-Als je verandert van provider moet je je Sim kaart niet meer veranderen. Met of zonder nummer behoud.

Nadelen Esim:

-Als de Esim kapot is kan je meteen ook je toestel laten herstellen want deze zit in je toestel gesoldeerd.

Never trust in Dust
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Esim

@janne_man

 

Een eSIM verplicht in elke auto, elke nieuwe auto vermoed ik dan?


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Esim


@sb  schreef:

 

Een eSIM verplicht in elke auto, elke nieuwe auto vermoed ik dan?


Inderdaad.

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Esim

@sb  Ja enkel voor de nieuwe auto's. @Puch Ik ben niet zeker dat de nieuwe auto's vanaf 2020 (?) een esim moeten hebben. Ze moeten de 112 automatisch kunnen verwittigen bij zwaar ongeval. Hierbij moeten ze ook de positie meedelen. Wil dat nu toch niet lukken dat je 112 kunt bellen zonder sim. Het is natuurlijk mogelijk dat het enkel de belfunctie naar 112 is die nu is. Data is natuurlijk iets anders en kan andere regels volgen.

 

De esim is iets wat pas kan doordringen voor het iot en 5g. Nu is er vooral één fabrikant met een groot marktaandeel dat de zaken wil manipuleren door op sommige markten (landen) geen dual sim toestellen te verkopen. 

@Domi1963 Eén keer om de x jaar een simkaart veranderen of herregistreren is een pseudo voordeel.

Dat diezelfde fabrikant zoiets wil verkopen als een voordeel, mij goed, maar toch zo doorzichtig commerciëel gepraat. Daarom vertelt diezelfde fabrikant doodleuk dat hun toestel dual sim is, want er is de sim en de esim. 

Op de esim zouden meerdere nummers kunnen gezet worden. Maar dat lost de problemen niet op. Een toestel met twee sim's, al dan niet esim, kan op tweemanieren werken. Heeft het één zend- en ontvanginstallatie, dan gaat het toestel afwisselend verbinding maken met het ene nummer en dan met het andere. Als er een verbinding is (in- of uitgaand) dan wordt elke verbinding met de niet aktieve onderbroken. Zo kan je dan tijdens een gesprek geen melding krijgen van een tweede oproep. Heeft het toestel echter twee zend- en ontvanginstallaties dan blijven beide verbindingen steeds aktief. Schakelen tussen de communicaties is dan mogelijk.

 

Mijn conclusie: voor een smartphone heeft de esim geen echte meerwaarde. Voor het iot is het nog vroegtijdig, laat eerst 5g uitrollen en dan zien we wel.  

 

Als het zover is, zal Telenet daar wel een aparte formule voor hebben. Kijk nu maar naar het verschil in datavolume (bij een zelfde maandelijks tarief) tussen enerzijds Surf 1 Gb en Surf 4 Gb en anderzijds King surf en Kong surf.

0 Likes
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Esim

@janne_man 

De wagens welke nu reeds een Esim hebben wordt dit inderdaad gebruikt voor noodgevallen en kleine data meldingen door te sturen. De Esim (in de auto’s) is beperkt in vermogen. Grote updates moeten nogsteeds via de dealer of thuis met een USB stick of SD kaart worden gedaan. In de smartphones weet ik niet wat er ingezet wordt.

Never trust in Dust
0 Likes
jch
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
De kop is eraf! Hi there!

Esim

Wij: ja, de providers vermoedelijk minder, want weer investeren... Maar de hoeveelheid minder administratie aan beide zijden van het contract lijken me voor beide partijen interessant...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Esim


@Domi1963  schreef:

@janne_man 

De wagens welke nu reeds een Esim hebben wordt dit inderdaad gebruikt voor noodgevallen en kleine data meldingen door te sturen. De Esim (in de auto’s) is beperkt in vermogen. Grote updates moeten nogsteeds via de dealer of thuis met een USB stick of SD kaart worden gedaan. In de smartphones weet ik niet wat er ingezet wordt.


Dat is eigenlijk de bedoeling van esim en IoT kleine hoeveelheden data doorsturen. Het is niet de bedoeling om over dat netwerk videostreaming op software updates e.d. te doen. Daarvoor blijven ze 4G en 5G gebruiken. Het is enkel de bedoeling dat er data, telgegevens, snelheidsgegevens, temperatuur enz. naar een MQTT broker worden gestuurd en clients die daarop geabonneerd zijn verwerken die gegevens en via aangepaste programma's worden de nodige dingen gedaan.

Bijvoorbeeld: esim stuurt uw locatie door naar de broker. Uw thuissysteem is op die broker geabonneerd en luistert en registreert uw locatie. De software van uw thuissysteem berekent de nodige tijd wanneer je thuis bent en opent automatisch uw garagepoort.

 

De esim zal natuurlijk ook zijn ingang vinden in het normale gsm verkeer. Het is dan gewoon de opvolger van de nanosim.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes