|
25.723
netweters
|
159.232
antwoorden
|
|
21.465
vragen
|
Sinds 3/12/2026 werken modemverbindingen over de vaste lijn niet meer. Tientallen Telenetklanten hebben zo geen connectie meer met de meldkamer van hun alarminstallatie. Gesprekken zonder probleem. Het probleem doet zich enkel voor bij Telenetklanten, en bij 2 verschillende meldkamers.
Gemeld aan de klantendienst van Telenet, ticket aangemaakt, maar nog geen oplossing of reactie ontvangen van de achterliggende dienst.
Opgelost! Ga naar oplossing.
Het is echt niet duidelijk wat het probleem is. Het iets meer omkleden kan veel verhelderen.
Wat ik wel kan zeggen dat niet meer werkt, als een oude modem/router van Telenet vervangen wordt dan werkt een oud telefoontoestel dat pulse gebruikt niet meer. Gaat het om een alarminstallatie die via de schakelkast automatisch telefoneert naar de centrale en dat is nog één die dat met pulse doet, dan moet dat vervangen worden met een gelijkaardig element dat tone gebruikt.
De oude modems van Telenet ondersteunden zowel tone als pulse. Pulse dateert nog van de tijd van de automatische telefooncentrales en telefoons met een draaischijf.
De modem van de alarmcentrale kiest met toonsturing (DTMF). De modem van de meldkamer wordt wel bereikt, maar er komt geen communicatie tot stand (geen handshake). Waarschijnlijk upstream een probleem door recente software upgrade (compressiecodecs, echosuppressie, S/N ratio,..?..) die interfereren met de communicatieproticollen. Het probleem is plots ontstaan op 3/12/2025 en niet intermittent, maar permanent. Er was ook geen recente firmware update van onze Telenet kabelmodem.
Modem al eens herstart?
Ja zeker
Sinds vannacht plots opgelost. Laatste 3-acties (bewapening, test signaal en ontwapening) correct gelogd bij meldkamer. Nu wachten op telefoon van technische back office om te vernemen wat men hiervoor heeft moeten doen.