Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Een tijdje terug mijn telenet abonnement omgezet naar OneUp. Het inbegrepen GSM abonnement is toegekend aan de dochter, zelf zat ik toen naar volle tevredenheid bij Orange. Door omstandigheden omgeschakeld naar BASE, wat uiteindelijk tegenwoordig toch één pot nat is met Telenet.

Professioneel zit ik erg veel in de wagen. Met Orange had ik eigenlijk nooit het issue van geen (4G) bereik te hebben, tenzij in sommige goed geïsoleerde gebouwen. Dit schijnt met BASE/Telenet wel een ander verhaal te zijn. 
Om eerlijk te zijn, behalve in dorps - en stadscentra mislukken oproepen vaak, trachten mensen me op te bellen en komen geregeld op de voicemail terecht.

Enkele voorbeeldjes zijn tussen Rumst en Walem is amper 4G, in Weert heb je amper de mogelijkheid om nog maar te bellen, laat staan data. Han sur Lesse heb je niks en zo kan ik nog wel even doorgaan. Geen issue met de smartphone, want als mijn dochter erbij is, heeft zij exact dezelfde problemen.

Waar ik nu naartoe wou: ik kan me voorstellen dat Telenet vandaag enkel nog gaat investeren in 5G masten. Vermits mijn iPhone XsMax geen 5G ondersteuning biedt, kan ik op die masten nog niet terugvallen. Wellicht ga ik na 4 jaar dat ding in het najaar eens upgraden. Eventueel een iPhone 14 die wel 5G zal hebben.

Weet iemand meer hoe het met de algehele dekking is van Telenet/BASE als je de 5G masten er ook nog bij telt?
Ik kom al wel eens in de Ardennen en het is natuurlijk een no-go dat je telefoon daar amper bruikbaar is. Ware het nu dat je via 5G kan bellen/surfen op de plekken waar 4G en lager niks doet, is het enkel afwachten op de nieuwe smartphone.

 

tnx alvast voor de info!

Gert

0 Likes
22 reacties
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Een nadeel in de  banden  voor Telenet ?

 

Proximus gebruikt voor 2G  900  3G 2100/900 4G  900/800/1800/2100/2600

5G 2100 die van 3g komt

5G 3500/700//

Telenet 4G  800/1800 2600

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Het is me al opgevallen dat die Telenet ontvangst altijd erg slecht is als er veel "objecten" in de weg staan. Een bos, binnenin een gebouw enz. Het feit dat ze veelal op de 'hogere' frequenties zitten kan dat goed als oorzaak hebben.

Het zal in alle geval mijn zorg niet meer zijn als we nog een dag verder zijn: ze vliegen er gewoon terug uit met hun gsm diensten.

 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet


@TELEMOB  schreef:

Een nadeel in de  banden  voor Telenet ?

Ik heb een historie geschetst die bijdraagt aan de situatie waar we de dag van vandaag ons nog steeds in bevinden.

Trouwens je moet je helemaal niet zo hard focussen op die frequenties. Op zich zeggen die niet veel aangezien de dag van vandaag deze gewoon verdeeld zijn in tegenstelling tot vroeger (lees mijn historie even opnieuw). Wat meer belangrijk is bij die frequenties zijn de verworven banden daarin. Zijn de banden gepaard (FDD) of ongepaard (TDD)? Wat is de grootte van het frequentiespectrum? Enzovoort…

De ervaring van de ontvangstkwaliteit is en blijft persoonsgebonden. Deze is afhankelijk van je meest bezochte locaties, het type gebruik van je smartphone (meer data en/of meer telefonie) en niet te vergeten je gebruikte toestel. 

Daarnaast moet je je absoluut niet focussen op de symboliek die wordt gebruikt voor de ontvangstkwaliteit. Daar bestaat jammer genoeg geen standaard voor. Elke fabrikant implementeert zoiets op zijn eigen manier. Waardoor vergelijking tussen merken en modellen gewoon niet mogelijk is. 

Ervaar je dus een slechte ontvangst dan kan je dus het best een andere mobiele telecom uitproberen. Maar jouw persoonlijke ervaring mag je niet veralgemenen. 


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



luc55
Experienced Allesweter
Berichten: 2594
Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Professioneel zou ik voor  een back up zorgen  veel toestellen zijn dual sim dan kun je  een 2 sim gebruiken in zelfde toestel

Dat 5g alles gaat oplossen dat kan maar we zullen zien

0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Proximus was de eerste en staat daarom ook in heel veel gevallen op het hoogste punt van de pyloon of mast

wie daaronder staat kan hinder hebben van de omgeving

En indoor in grote gebouwen, ik weet dat ik met Proximus in een paar ziekenhuizen zeer goede indoor, dekking heb.

Ook in grote bibliotheken , Shopping Centra , Voetbal stadions en grote evenement zalen

 

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet


@TELEMOB  schreef:

Proximus was de eerste en staat daarom ook in heel veel gevallen op het hoogste punt van de pyloon of mast

wie daaronder staat kan hinder hebben van de omgeving

Dat is nu echt een broodje aap verhaal wat een ernstige discussie in de weg staat. 😏


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Op mijn werk heb ik ook enkele Proximus fan-boys waar dezelfde discussie gisterenmiddag ook mee gevoerd werd. Toeval... Ik heb ze direct in de grond geboord, want de stelling dat Proximus altijd en overal topbereik levert is al héél lang achterhaald. Gezien de prijs van hun mobiele abonnementen denken ze dat nog wel, maar niets is minder waar. Komt er ook nog bij dat, als je éénmaal klant bent geweest, ze je elk half jaar stalken met promoties via telefoon. Héél agressieve marketeers daar trouwens.
In mijn woning, géén 4G bereik als enige provider, ten zuiden des lands bijzonder veel plekken waar je geen bereik hebt. Vooral in de grensstreken. Allen proefondervindelijk vastgesteld. Wellicht in de toekomst ook beter door de samenwerking van Proximus & Orange op mastgebied?

Soit, wat wel wetenschappelijk is, is dat hogere frequenties dikwijls betere kwaliteit leveren, doch minder ver reiken.

Nog een dagje BASE en gisteren nog een experimentje gedaan welke dat staaft. In het magazijn van m'n werk (lees oud stenen kot, niks geïsoleerd) heeft Telenet/BASE sinds deze week gewoon geen ontvangst meer. Wil je telefoneren moet je zelfs buiten gaan staan (gek eigenlijk, want zo slecht is het nooit geweest. 4G was eerder problematisch).
Wandel je dan te voet twee minuten verder is er vol ontvangst. Wat staat er in de weg? Enkele hoge bomen.

Dat heb ik vroeger ook al ondervonden. Je moet je met Telenet vaak niet zó ver verplaatsen om beter bereik te hebben. Afgezien van hun death spots in bvb Weert en Han s Lesse.

0 Likes
TELEMOB
Professional Meerweter
Berichten: 155
Full speed writing! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Ontvangstkwaliteit BASE/Telenet

Met de motor van Oostende naar De Haan Vosseslag gereden

4G  zegt met de volgende antennes men pad gekruist hebben

5707   5947  5708  5819

Terwijl staat ook men  Proximus smartphone het netwerk in het oog te houden

14 verschillende  antennes  heeft men software opgepikt

 

0 Likes