24748
netweters
|
152261
antwoorden
|
20684
vragen
|
Beste Netweters,
Ja ja, ook Krak vinden soms geen oplossing.
Voor ik naar de helpdesk bel wil hier eerst de vraag stellen.
Ik woon dicht bij de grens met Nederland. Vaak switcht mijn gsm dus naar een Nederlands netwerk als ik even de grens over rij.
Vroeger stuurde TN een sms als waarschuwing, wat heel handig was ivm roaming. Tot daar geen geklaag.
De Roaming is ondertussen al een tijdje afgeschaft, maar in plaats van die sms niet meer te sturen krijgt men nu telkens een sms met de melding dat roaming is afgeschaft en dat je aan hetzelfde tarief kan bellen, sms en surfen. Je begrijpt, als je die sms een 10-tal keer per week krijgt begint dat dus deftig op uw systeem te werken.
Mijn vraag voel je al komen:
Hoe zet je in godsnaam die sms'en uit
Zoektochten op google leveren mij echter niets op. Op mijn telenet kan ik ook niet vinden.
In de instellingen van mijn iPhone vind ik ook niets terug.
Ik zou zeggen shoot
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Putch: ik vind dit bij Base …. misschien help het ….
Ontvangen of blokkeren van sms’en met tariefinfo.
Wanneer u verbinding maakt met een buitenlands netwerk ontvangt u automatisch 3 sms’en met tarieven via 8576 of 8578
- Deactiveren: « roaming sms stop » naar 1912
- Opnieuw activeren: « roaming sms ok » naar 1912
Ref.:
https://www.base.be/nl/zelfstandigen/ons-aanbod/internationaal/roaming.html
Om die berichtjes te krijgen moet je zelfs nog niet OVER de grens gaan, ik ben regelmatig in Riemst (Kanne) en dat is zeer kort bij Maastricht, telkens ik daar kom krijg je van die berichtjes en krijg ik de provider van Nederland ondanks dat ik nog altijd in Belgie ben, hatelijk wel in de tijd van afschaffing.
Je kunt, als je niet van plan bent om regelmatig bewust de grens over te steken, roaming afzetten in uw settings. Geen last meer van die smsjes ... En je kunt Nederland (of een ander buurland natuurlijk) binnengaan tot uw BE provider geen goed signaal meer heeft ...
@StefaanH@ schreef:Je kunt, als je niet van plan bent om regelmatig bewust de grens over te steken, roaming afzetten in uw settings. Geen last meer van die smsjes ... En je kunt Nederland (of een ander buurland natuurlijk) binnengaan tot uw BE provider geen goed signaal meer heeft ...
Op zich een goed idee, maar ik winkel ook vaak in een stadje net over de grens en ik gebruik daar mijn gsm om te betalen. Dan moet ik dit telkens handmatig weer aan zetten.
Er moet toch een mogelijkheid zijn om die waarschuwingen af te zetten. Zo'n #123456# combinatie....
@Puch Als je net over de grens winkelt en het signaal van uw BE provider is nog sterk genoeg, werkt dan betalen met uw foon niet?
@Master-Magic Ik dacht van niet, eenmaal het signaal van uw handmatig gekozen provider wegvalt en roaming staat aan heb je toch prijs ...
Telenet is net niet sterk genoeg om bereik te hebben tot in het dorp waar ik ga.
Maar op zich gaat het daar niet om.
Het gaat om die vervelende sms'en die je steeds krijgt uitschakelen.
Dan toch maar even naar de helpdesk gebeld en dit is de uitleg.
In eerste instantie kunnen ze het uit zetten, maar dan krijg je totaal geen sms'en meer telenet. Dus ook niet als je bijvoorbeeld een waarschuwing op je 4G verbruik hebt gezeten of als je abo 90% is opgebruikt.
Dan vroeg ik of ze het apart kunnen af zetten.
Na raadpleging bij een collega blijkt nu dat ze dit helemaal niet mogen afzetten omdat dit een Europese wetsregeling is ter bescherming van klanten.
Het zal dus sms'en blijven ontvangen worden.
Bedankt aan iedereen om mee te denken.
Dat is duidelijke taal !!
Duidelijk ,maar ik lees hieronder in de EU verordening toch iets anders:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2120&from=NL
L310/15 punt 7 art 14 (voice & sms) & L310/16 punt 8 art 15 (data)
Er staat o.a.:
...tenzij de klant de roamingaanbieder heeft medegedeeld dat hij deze informatie niet verlangt...
… een klant die zijn roamingaanbieder heeft laten weten deze automatische tariefinformatie niet te willen ontvangen, heeft het recht om op elk moment en kosteloos de verlening van deze dienst door de roamingaanbieder opnieuw te verlangen...
@M_016@ schreef:Duidelijk ,maar ik lees hieronder in de EU verordening toch iets anders:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R2120&from=NL
L310/15 punt 7 art 14 (voice & sms) & L310/16 punt 8 art 15 (data)
Er staat o.a.:
...tenzij de klant de roamingaanbieder heeft medegedeeld dat hij deze informatie niet verlangt...
… een klant die zijn roamingaanbieder heeft laten weten deze automatische tariefinformatie niet te willen ontvangen, heeft het recht om op elk moment en kosteloos de verlening van deze dienst door de roamingaanbieder opnieuw te verlangen...
Je hebt gelijk, @M_016 ik kon het laten afzetten mocht ik dat willen, maar dan zetten ze meteen ook alle andere waarschuwingen af zoals over je beltegoed en zo gaan.