Beantwoorden
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Hi,

Sinds ik een nieuwe nokia G11 gekocht heb. Zijn er problemen met het verzenden en ontvangen van sms berichten. Die lijken allen binnen te kommen wanneer ik thuis kom en mijn gsm met wifi connecteer en ook wanneer ik mobiele gegevens inschakel. Nu staat er ook ik als een sms wil sturen dat ik een chat bericht verstuur en niet een sms zoals normaal het geval is. Is dit omdat ik geen mobile internet abonnement heb of is er ergens en verkeerde instelling in geschakeld ofzo? Kan iemand mij hier over inlichten dank U.

Rotciv

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: End to end Encriptie

0 Likes
10 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Uw nieuwe foon maakt waarschijnlijk standaard gebruik van RCS om smsjes te versturen. Dat staat voor Rich Communications Service en vormt uw smsjes om tot chatberichtjes zoals je kent van whatsapp, messenger, e.d.

Een foon die dat (nog) niet heeft kan dat zelf instellen door de app "Google LLC Berichten" te downloaden en installeren.

En inderdaad, wanneer je dan een smsje stuurt verschijnt dat als chat berichtje in uw foon. Het grote verschil met whatsapp en toestanden is dat een "chatbericht" verzonden met RCS ook op een gewone simpele foon toekomt. Die wordt als dusdanig herkend en er wordt een omvorming naar sms uitgevoerd. Je blijft dus compatibel met iedereen.

Als surplus krijg je ook enkele tools mee van de chat applicaties. Heeft uw correspondent ook RCS kan je zien wanneer hij iets schrijft en dergelijke .. Je kan dat wel uitzetten ..

In ieder geval, niets om ongerust over te zijn. Geniet maar van uw nieuwe foon 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Maar als ik de vraagsteller goed begrijp kunnen deze RCS "SMS" berichtjes enkel verstuurd en ontvangen worden via internet (wifi of mobiele-data), maar niet over het gewone GSM netwerk. Correct?

Is het niet mogelijk gewoon ouderwetse SMS berichtjes te blijven gebruiken? Misschien een andere app of instelling?


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Ja dat is correct

 

0 Likes
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Kan enkel ouderwetse berichten gebruiken als ik waar je een bericht intypt. rechts boven naar info ga en daar allleen sms en mms berichten aanvink. Maar dat moet ik wel elke keer veranderen dat blijft niet op die stand staan. En ook moet ik dat als ik naar andere mensen een bericht wil sturen. is er geen instelling dat het voor iedereen is ingeschakeld en dan ook zo blijft

 

0 Likes
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Merci zal een die lcc instaleren en is kijken of het is opgelost;)

 

0 Likes
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

heb die llc is geïnstalleerd en is nog altijd dat er onderaan waar sms stond nu chat staat 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5189
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

@Arnie 

Zoals ik het begrepen heb zijn RCS berichtjes volledig compatibel met sms. Ze vormen zichzelf om tot sms wanneer ze merken dat de ontvanger geen RCS heeft.

Ikzelf heb die "Google LLC berichten" app geïnstalleerd (het zit dus niet native in mijn foon) en dat werkt perfect hoor.

EDIT: ik heb net even in mijn foon gekeken naar wat historieken. Wanneer ik van mijn dochter berichten krijg staat er "chatten met F". Wanneer ze een keer niet bereikbaar was en ik krijg daarna een berichtje dat ze opnieuw bereikbaar is (automatisch, systeemgestuurd) dan staat er "sms of mms van F"


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Heb nu mijn orginele berichten  terug als stadaard gezet en daar is dat niet zo morgen eens proberen wanneer ik bij iemand ben om dat te testen of he goed werkt

 

0 Likes
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

Ik moet wel elke keer handmatig terug op sms zetten anders werkt het niet

 

0 Likes
rotciv
Freshman Beetjesweter
Berichten: 8
Goed gevonden! Mooi, mooi! Primeur! Gelezen en goedgekeurd!

Sms'en worden enkel als chatberichten verstuurd

De standaard terug zetten lijkt nu terug te werken toch alle bedankt voor de hulp.