Beantwoorden
fieldoxide
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? Jij #DTV. Goed bezig! JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-)

Telenet Turbo snelheid wordt niet gehaald.

Beste netweters, 

sinds gisteren overgeschakeld naar de Telenet Turbo internetformule. 

Heb gezien dat mijn modem werd opgestart, dus ik vermoed dat ik al op het nieuwe profiel sta. 

Heb zonet even een test gedaan, rechtstreeks aan de modem met een UTP kabel CAT6. 

Upload snelheid lijkt ok te zijn, maar de downloadsnelheid blijft rond de 980 Mbps steken. 

Ìk had hiervoor een 1Gbps profiel. 

Enig idee wat de oorzaak kan zijn van de lage snelheid? 

Ik bezit de laatste generatie modem. (F@ST3896LG-TN). 

Screenshot van mijn laatste snelheidstest bijgevoegd. 

Scherm­afbeelding 2026-04-28 om 14.44.43.png

154 reacties
Mouse
Freshman Beetjesweter
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

My bad, was idd tussen 19 & 23 uur. Al een paar keer getest afgelopen dagen en meestal rond de 2440Mbps, tenzij in de piekuren. Telenet verbaast mij weer, terwijl proximus in ons landelijk gebied op zijn best 100mbps kan aanbieden via telefoonkabel.

SD2
Freshman Weetjesweter
Alles op zijn plek! A born reader! Handje vol! Follow the reader, reader!

Ik heb sinds vandaag ook mijn OneUp 1 Gbits / 40 Mbits omgevormd naar Turbo 2,5 Gbits / 100 Mbits voor een paar euro extra/maand. Hoofdzakelijk genomen voor hogere uploadsnelheid, waar ik al jaren zit op te wachten. In mijn straat ligt nog geen fiber / glasvezel, dus voor mij is dit op dit moment snelste alternatief in de hoop sneller data naar cloud, backup enz te kunnen uploaden ‘‘s nachts. Want 40 Mbits upload is echt traag in verhouding met Gigabit internet. 

Binnen een 10 tal minuten na bestelling was het nieuwe profiel actief. Draadloos haal ik iets van 1800-1900 Mbits down en 90 Mbits Up via een Wifi 7 router aangesloten op 2,5 Gbits poort van Telenet modem. Vast heb ik nog niet getest. Moet nog een bijkomende 2,5 Gbits switch plaatsen om vast netwerk uit te breiden.

Ik merk wel dat de uploadsnelheid sterk fluctueert tussen 40-100 Mbits. Terwijl onder OneUp abonnement mijn uploadsnelheid constant was @ 40 Mbits. Is onder Turbo uploadsnelheid alles behalve stabiel. Tijdens nacht iets beter / hoger, maar het gaat op en neer. Vermoedelijk heeft dit te maken met het feit dat deze snelheid sterk wordt gedeeld met de buurt op de node (?)

Downloadsnelheid hangt van de drukte af en moment. Rond 17u was het maar 800 Mbits. Tijdens nacht tegen 2 Gbits. 

IMG_0980.jpeg

IMG_0978.jpeg

dannyro
Freshman Veelweter
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

@SD2 Hier hetzelfde, maar de upload blijft hier wel stabiel rond de 90Mbps. Download rond de 2Gbps.

Ik ben ook van een OneUp 1Gbps + Sim + datasim +TV iconic en TV box overgestapt naar het voorstel van Telenet via de check. Ik betaal €14 minder/maand voor hetzelfde maar wel Turbo.

JeroenM13
Experienced Beetjesweter
Twee handen vol! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

Zojuist technieker langs geweest en heeft wat filters vervangen in de straat en de coax versterker. Maar die bevestigde ook dat zolang de node niet is aangepast dat 50mbit de max upload is.

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Alles begint vlot te lopen bij de klanten zo te lezen