Beantwoorden
Fanster
Experienced Beetjesweter
Netjes! Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wat te doen met onophoudelijke spam bellers?

Ik had me online ergens geregistreerd en dit bleek achteraf om een scam te gaan.  Gelukkig op tijd achter gekomen.  Ik word echter sindsdien gebombardeerd met scam telefoontjes (via "buitenlandse" nummers, onbekende nummers, maar even goed tientallen nummers die eruit zien als Belgische GSM-nummers).  Ik blokkeer élk nummer en rapporteer dit als scammers; maar sinds kort "blokkeert" mijn GSM als ik die nummers wil blokkeren en het is natuurlijk flink vervelend, want soms leg je gewoon contact met iemand nieuw en dan wil je dat nummer natuurlijk niet onmiddellijk blokkeren...  Hoe geraak ik hier vanaf?  Ben ik echt genoodzaakt een nieuwe SIM-kaart en GSM-nummer te nemen?!

Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Onophoudelijke scambellers

Tags (1)
10 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Een nieuw nummer is misschien niet fijn, maar lijkt me toch geen slechte oplossing. Je kan gaan whitelisten; nummers toevoegen in je smartphone die jou kunnen bellen, maar dan worden alle onbekende nummers geblokkeerd en zoals je zelf al aanhaalt is dat ook niet interessant. Ik las juist in HBVL over een slachtoffer van 'simswapping'. Dat is een ander verhaal, maar die mens heeft uiteindelijk een ander nummer genomen.

Met welk toestel werk je trouwens, Android, iOS?

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Fanster
Experienced Beetjesweter

Ik heb een Samsung S20 5G, Android 13.

luc55
Freshman Meesterweter
Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

Het probleem is dat de lijst wordt door verkocht en nog door verkocht met je gegevens op

De nr's blijven blokkeren en als spam aan duiden meer kan je niet doen

Een nieuw nr is een oplossing maar zeer heftig al je contacten op de hoogte brengen is een werk

flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@Fanster  schreef:

Ik had me online ergens geregistreerd en dit bleek achteraf om een scam te gaan.  Gelukkig op tijd achter gekomen. 

Dus jammer genoeg niet op tijd achtergekomen 🙄

Jouw nummer is nu gecompromiteerd en zit in de database van de criminelen.

Wat kan je doen? NIETS

• ofwel gewoon verdragen, misschien verdwijnt het na een tijdje vanzelf (binnen enkele maanden?).
  • intussen geen oproepen aannemen van nummers die je niet kent.
  • ofwel de korte pijn: een nieuw nummer

@Fanster  schreef:

Ik blokkeer élk nummer en rapporteer dit als scammers; maar sinds kort "blokkeert" mijn GSM als ik die nummers wil blokkeren

Nummers blokkeren op je toestel heeft meestal niet veel zin, want die gasten bellen altijd met nieuwe (gespoofte) nummers.

En wellicht is het aantal nummers dat je kan blokkeren op de je GSM beperkt (zodat je geen nieuwe meer kunt toevoegen aan de "blacklist") ??

Fanster
Experienced Beetjesweter

Tja... met op tijd bedoelde ik, voordat ze met ook maar één euro van mijn zuurverdiende centen kunnen gaan lopen zijn 😉

Als ik voor een nieuw nummer zou gaan, zijn er dan acties die ik kan ondernemen om die overgang het best voor te bereiden?  Ik ga ervan uit dat ik de pineut ben wat betreft allerlei Whatsapp groepen waarin ik zit?  Wat contacten betreft: die staan allemaal in de cloud en niet op mijn SIM-kaart, dus dat zit wel goed, denk ik...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Nummer wijzigen:

https://faq.whatsapp.com/1166321223998129?locale=nl_NL&cms_id=1166321223998129&draft=false

En nummers veilig in the cloud? Tot de database gekraakt wordt en de nummers van al jouw contacten op straat liggen.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
janne_man
Professional Superweter
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster!

Mijn advies: niets blokkeren want dat is nutteloos. Telefoon opnemen en uitsluitend Nederlands praten. Probeer zelf om ze zo lang mogelijk aan het lijntje te houden, Laat het initiatief om de verbinding te verbreken aan hun over.

Andere optie niet opnemen en laten bellen tot het ophoud.

Fanster
Experienced Beetjesweter

Bedankt! Ik heb - voor als ik thuiswerk - een fluitje liggen en af en toe neem ik af, zonder iets te zeggen en dan luister ik of ik hun scamroom hoor.  Dan neem ik een zo diep mogelijke ademteug en blaas keihard op mijn fluitje, om dan vervolgens de verbinding te verbreken...  Dan heb ik meestal een paar dagen geen last...

Janvier123
Experienced Meerweter
Warming up? De volle 100! De vlam zit erin. Topicwurm!

Helemaal niks, nummer veranderen heeft geen echt geen zin.

Ze bellen 0484 00 00 00 => Gaat dit over? OF Druk je af? Of Geblokkeerd? = Nummer actief - Zo niet? = Niet actief, Volgende

Ze bellen 0484 00 00 01 => Gaat dit over? OF Druk je af? Of Geblokkeerd? = Nummer actief - Zo niet? = Niet actief, Volgende

Ze bellen 0484 00 00 02 => Gaat dit over? OF Druk je af? Of Geblokkeerd? = Nummer actief - Zo niet? = Niet actief, Volgende

Ze bellen 0484 00 00 03 => Gaat dit over? OF Druk je af? Of Geblokkeerd? = Nummer actief - Zo niet? = Niet actief, Volgende

Ze bellen 0484 00 00 04 => Gaat dit over? OF Druk je af? Of Geblokkeerd? = Nummer actief - Zo niet? = Niet actief, Volgende

..... you get the point

Eens dit alles afgelopen, maken ze een lijst van "actieve nummers" en bellen ze alle actieve nummers voor phishing. Deze "actieve" lijsten worden dan verkocht aan anderen.

Blokkeer je het nr? Dan weten ze nog dat het actief is want ze krijgen niet "nummer bestaat niet" dus blijven ze proberen. Zolang u uw nummer actief is blijven ze bellen.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter

Nummer veranderen geen zin? Het is de minst aantrekkelijke optie, maar geen zin? Nu, als jouw trucje werkt, dan is het (nieuw nummer) wel af te raden.

Bjørn (sb) | Ere-Krak