Beantwoorden
Peejay
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Hallo

 

Ik merk op dat de gastenzone in mijn netwerk met Safespot+ niet correct lijkt te werken. Ofwel begrijp ik niet wat deze zone hoort te doen.. Online lees ik dit:

 

Gastenzone

Heb je bezoekers die je wifinetwerk willen gebruiken? Sleep de toestellen dan naar deze zone om toegang te geven tot je netwerk. Toestellen in deze zone kunnen geen verbinding maken met toestellen in de andere zones.

 

Een laptop in de gastenzone heeft op dit moment toegang tot alle apparaten op mijn netwerk: mijn tv (IoT-zone, printer (thuiszone), NAS (thuiszone), ... Is dit de bedoeling? 

 

Als ik de bovenstaande uitleg lees, lijkt het mij dat deze apparaten niet te zien mogen zijn via het apparaat in de gastenzone.

 

 

Bedankt voor jullie inzicht(en)!

 

 

 

 

0 Likes
21 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@Peejay 

Heb zelf al lange tijd Safespot+ maar heb deze functie nooit getest of uitgevoerd. Ik kan dan ook niet met zekerheid zeggen hoe dit werkt. Heb ook net eens de info gezocht over de Safespot+ app over het stukje van de gastenzone. 

 

Zou het niet de bedoeling kunnen zijn dat zodra je het toestel in de gastenzone zet dat je die eens herstart? Zodat het erna herkend wordt als gasten laptop? Het is maar iets om hardop mee te bedenken en kan me zo indenken dat als je het toestel in de gastenzone zet dat het eerst herstart dient te worden en dat het erna enkel op je netwerk kan zonder je andere apparaten te zien.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Peejay
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Hey @patrick37 

 

Ik heb dat net eens getest, maar geen verandering. Nog steeds toegang tot alle netwerkapparaten!

 

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@Peejay 

Moet eens kijken en bedenken hoe ik het makkelijkste zo een test kan doen. Heb ook niet direct een apparaat waar ik het mee kan testen hoe dit nu echt werkt. Alle apparaten in mijn netwerk zijn nodig om met elkaar te communiceren , ja ik kan alles terug zetten naar hoe het was enkel is dat bij mij thuis niet eenvoudig daar waar alles gebruikt wordt. 

 

Eens zien of zoiets lukt met een gsm toestel ....? Heb er nog wel ene liggen die ik niet gebruik dus daarmee zou ik eens een test kunnen proberen en zien of het wel werkt. Kan je geen garantie's bieden want ook voor mij is dit de eerste keer dat ik zoiets gebruik. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Peejay
Experienced Weetjesweter
Berichten: 17
Handje vol! Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@patrick37 

 

Je moet zeker niet je thuisopstelling om zeep helpen voor een test 😰!

 

Misschien heeft er een andere gebruiker al een oplossing voor dit! 

 

Bedankt alvast om het te proberen.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@Peejay 

Met een ongebruikt toestel zal dit niet zo een vaart lopen. Maar ik kan bijvoorbeeld niet even mijn MacBook uit het netwerk halen daar waar alles correct op moet blijven werken. 

 

Heb een gsm toestel die ik niet echt gebruik dus daarmee kan ik wel eens een test doen ( op moment van schrijven ook mee bezig). Maar ook nu gedaan maar een gsm toestel is niet echt handig voor dit. Ga eens zien dat ik het op een andere manier kan testen. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Het principe is nochtans eenvoudig. Het gastennetwerk heeft een totaal ander subnetwerk in een andere range, ingesteld in de router.

De router zorgt ervoor dat wie aangelogd is aan het gastennetwerk enkel op internet kan en niet op het andere interne netwerk.

Wanneer je een gastennetwerk hebt, daarop inlogt en toch alle andere apparaten kan zien, dan is uw gastennetwerk niet juist geconfigureerd.

 

Een gastennetwerk even testen, daarvoor hoef je niets aan uw toestel (foon, laptop, PC) te  veranderen. Enkel even uitloggen en opnieuw aanloggen aan het andere netwerk. Na de test opnieuw uitloggen en terug aanloggen aan het gewone netwerk. Er kan dus niks stukgaan of verkeerd gaan met uw toestel.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@StefaanH 

Dit gaat er over dat je toestellen kan zetten in de gastenzone in de Safespot+ app. Dit staat totaal los van een router die dit beheert. En heb net eens gezien met een gsm toestel enkel geraak ik er ook nog niet aan uit. Het is dus de bedoeling van de Safespot+ dat die de toestellen die je in de gastenzone zet niet laat verbinden met je andere netwerk toestellen. Wel kan het toestel die in de gastenzone lijst staat op het internet en dat is enkel de opzet ervan. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Zou het niet de bedoeling kunnen zijn dat zodra je het toestel in de gastenzone zet dat je die eens herstart? Zodat het erna herkend wordt als gasten laptop?

 

Nee hoor @patrick37 , een gastennetwerk heeft een eigen, apart netwerk in een ander subnet dan het particuliere netwerk . Eens daar aangelogd ben je weg van het andere netwerk. Je kunt niet op beide tegelijk aanloggen (tenzij je twee netwerkkaarten hebt en dat allemaal goed configureert).

Het feit dat je vanuit het gastennetwerk het andere netwerk kan zien is een teken dat het gastennetwerk in hetzelfde subnet zit als het particuliere netwerk. OF het gastennetwerk werkt niet echt en je logt gewoon aan in het particuliere netwerk, denkend dat het een gastennetwerk is.

 

Er is nog een andere mogelijkheid, en dat is dat er bewust een link gemaakt is tussen het particuliere netwerk en het gastennetwerk, dat is technisch zeker mogelijk. Maar als je niet echt weet wat je aan het doen bent twijfel ik er sterk aan dat je zoiets onbewust gaat doen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

Aha, het is via een app, niet via de router. OK, dan heb ik niks gezegd. Ik heb geen Safespot (en hoef / wil het ook niet) maar als dat niet eenvoudig en betrouwbaar werkt zou het bij mij rap buitenvliegen.

 

EDIT: zoals je weet ben ik een van de weinigen die nog een echte modem-only heeft en een eigen router gebruik. Zelfs al zou ik het willen gaat safespot dus niet mogelijk zijn.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@StefaanH 

Dat zou dan betekenen dat je het toestel moet aanmelden op het gastennetwerk van Telenet zelf op de wifi ? En zodra je dan het toestel in de gastenzone zet in de Safespot+ app dat je dan enkel op het netwerk kan zonder dat je de aangesloten netwerk toestellen ziet ? Dat lijkt mij een redelijke beredenering dan als ik het zo bekijk. Want als je dan inlogt op het gastennetwerk op de HGW zelf heb je een totaal ander netwerk. 

 

EDIT: @Peejay meld je laptop eerst eens aan via het gastennetwerk op de HGW en verplaats dan vervolgens je laptop eens in de gastenzone lijst van de Safespot+ app. Kan zijn dat die dan wel correct werkt op die manier. Want zoals @StefaanH uitlegt dien je dus eigenlijk wel op een ander netwerk te zitten. Daarkan ik @StefaanH geen ongelijk in geven. Dus de opzet erachter is dan denk ik ,  je hebt een gastenzone lijst maar je toestel van die persoon ( je gast ) zal misschien moeten aanmelden via de gasten login op de HGW. Misschien dat het dan wel zijn werking doet.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@patrick37 

 

Aangezien ik geen safespot heb kan ik het niet nagaan, maar als ik de eerste post van @Peejay even herlees zie ik dat de gebruiker/gast niks moet doen, het is de beheerder die zijn "toestel" via een beheersmenu moet verslepen van het particulier netwerk naar het gastennetwerk.

 

Het zou dus goed kunnen zijn dat die "gasten" nog steeds gewoon in het particuliere netwerk zitten maar dat safespot die toestellen aan de hand van hun MAC adres enkel toegang geeft tot het internet.

 

Maar goed, dat is van mijn kant allemaal speculatie waar @Peejay  niks mee vooruit is. Sorry voor het misverstand. 😞


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@StefaanH 

Misverstanden kunnen gebeuren 🙂 

 

Laat eens zien wat het geeft als @Peejay eens probeer wat ik heb aangeraden om te proberen. Kan zijn dat het de oplossing is om het op die manier te proberen. Zelf heb ik niet direct een toestel om het testen op dit moment anders had ik het wel gedaan. En mijn eigen MacBook kan ik er niet zomaar uithalen. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5183
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! Organisatietalent! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@patrick37 

 

Ge kunt wel een test doen met uw reserve foon. Zet uw testfoon in het gastennetwerk van safespot via die beheersinterface. Ga dan eens kijken naar het IP adres dat dit toestel dan heeft. Dan zie je meteen of het een ander subnet is of niet. Dat kan op de foon zelf, in de settings (op de foon zelf dus) zie je zowel het MAC adres als het IP adres.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5796
Dat verdient een trofee! Een echt antwoordkanon jij! PhD in problem solving! De gouden postveer is voor jou

Gastenzone Safespot werkt niet correct

@StefaanH 

IP adres blijft ongewijzigd. Ook eens gezien bij de verdere settings maar je kan er niet veel in aanpassen enkel de naam van het toestel. Ook gewijzigd naar LOT toestel maar geen verandering. Dan moet ik al eens zien of het lukt als ik mijn toestel inlog via de Mesh op het gastennetwerk maar ik denk dat dit geen effect heeft. Safespot+ ondersteund geen eigen routers of AP's dus daar ben ik niks mee en aangezien de HGW geen wifi uitzend omdat ik mijn Mesh wifi heb gaat die test al niet lukken. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes