Beantwoorden
tee
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Smartphone lader compatibiliteit

Hallo,

Ik heb een vraag over laders:

Ik heb een toestel (het heeft geen belang welk toestel) met een specifieke lader. Het is te zeggen, een lader van een Chinees merk dat blijkbaar goed genoeg is voor het toestel van een merk X. Maw, de lader en het toestel hebben niet hetzelfde merk, wat tegenwoordig de norm is.

Nu, op die lader heb ik een voltage (12V) en een waarde in Ampere (3.0A), maar geen wattage.

Ik heb ook een andere lader, waarvan de connecter EXACT hetzelfde is, maar op die lader heb ik ook geen wattage staan. Ik dacht dat compatiebele laders hetzelfde wattage moesten hebben ... maar in feite is het misschien enkel en alleen Voltage en Ampere dat gelijk moet zijn.

Die andere lader heeft sowieso ook een andere merk op die lader.

 

Zijn deze 2 laders compatibel met elkaar ?

 

Titel gewijzigd door Daan (mod) | Vorige titel: lader compatibiliteit

0 Likes
7 reacties
Ex-Netweter
 

Smartphone lader compatibiliteit

@tee 

Als de spanning (Volt) en de stroom (Ampere) gelijk is dan is het vermogen (Watt) ook gelijk.

P (vermogen) = U (spanning) x I (stroom).

P = 12 x 3 = 36 W.

https://www.4nix.nl/vermogen-p--u-x-i.html

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Smartphone lader compatibiliteit

Dit houdt ook in dat dat enkel de (het) Volt belangrijk is. Je mag geen lader gebruiker van 18V bijvoorbeeld als je toestel maar 12V is. Ampere  toont enkel hoeveel er door kan.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Smartphone lader compatibiliteit

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone lader compatibiliteit

@tee 

Zoals @igvfer reeds aanhaalde, de enige waarde die je zeker in het oog moet houden is de spanning, uitgedrukt in Volt. Is die gelijk zijn de laders compatibel met zulk een toestel.

Het enige verschil dat je gaat merken bij een grotere of kleinere stroomsterkte (uitgedrukt in Ampère) is dat uw toestel sneller of trager gaat opladen. Maar schadelijk is het zeker niet.

TENZIJ bij de gegevens van de batterij (dus niet van de lader) vermeld staat dat er een maximaal laadvermogen (uitgedrukt in Watt) van toepassing is. In dat geval zou je dus met een te krachtige lader uw batterij kunnen beschadigen. 


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
tee
Experienced Weetjesweter
Berichten: 27
Wereld gedichtendag Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Leesbeest!

Smartphone lader compatibiliteit

Ow ja, dat was ik al vergeten. En daarmee is dan ook verklaard waarom er geen wattage erop vermeld staat (in letters van minstens 3,4 micrometer groot).

In de modelnaam van 1 v/d toestellen staat "36" vermeld, dus dat was ook al een hint, alhoewel niet echt technisch.

 

36 watt dus, allebei

flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1611
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Smartphone lader compatibiliteit


@StefaanH  schreef:

Zoals @igvfer reeds aanhaalde, de enige waarde die je zeker in het oog moet houden is de spanning, uitgedrukt in Volt. Is die gelijk zijn de laders compatibel met zulk een toestel.


Ik denk niet dat het hier over een lader gaat, maar over een 12V voeding voor een apparaat (voorbeeld een modem).

  • de spanning (en polaritiet) moet inderdaad gelijk zijn (vb 12V)
  • de stroomsterkte moet minstens gelijk zijn aan de oude voeding (dus 3A of hoger) is OK.

Een te zwakke voeding is dus wel schadelijk:

  • ofwel kan die kapot gaan, door een te grote afname (overhitten).
  • ofwel zal die de gevraagde spanning niet kunnen leveren, en het toestel zal niet meer correct werken of zelfs uitvallen.

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5191
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Smartphone lader compatibiliteit

@flip1953 

Klopt wat je zegt, maar zoals je het zelf al schrijft: in geval van een ander toestel dan iets draagbaars spreekt men van een voeding en niet van een lader.

Maar goed, dat is een beetje mierenneuken, het principe is voor allebei even geldig.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes