Beantwoorden
Ex-Netweter
 

360° WiFi

Dit bericht kreeg ik vanmorgen in mijn mailbox. Klik op de link. 😊



Telenet WiFi  

0 Likes
181 reacties
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

360° WiFi

Het enigste wat mijn nog momenteel stoort is dat in de Telenet app niet echt op punt staat zoals:

- mijn iPhone en iPad staat dat aangesloten is via utp kabel?

- mijn tado is via utp aangesloten met een pod maar in de app staat dat via mijn modem verbonden is.

- de afbeelding klopt niet overeen met de modem dat ik nu heb, heb de kubus…

 

16B2BC3B-FFA4-4D6F-95CB-5942B9ECB181.jpeg

3258E602-022D-4108-8CF5-86C86678563A.jpeg

0 Likes
Smets56
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Topicwurm! Say what?! Complimentendag On a roll...

360° WiFi

Bij installatie van de pods zou het systeem de WiFi op de modem uitschakelen, kan je deze ook weer inschakelen?

Hier hangt de modem namelijk in de kelder, een pod moet hier niet hangen want anders heb ik er al 3 nodig maar WiFi moet er wel zijn.

0 Likes
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

360° WiFi

@Smets56 waarom wil je geen pod hangen in de kelder maar wel de WiFi willen activeren van de modem dat in de kelder hangt? 

0 Likes
rolelael
Freshman Veelweter
Berichten: 189
Even demarreren... Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

360° WiFi

bij mij schakelde de wifi niet zelf uit op de modem ( en de pod staat er vlak naast ) op zich denk ik in jouw situatie dat het geen kwaad kan omwille vd afstand. Maar 2 wifi's dicht in elkaars buurt storen. 

0 Likes
MarksTel-1
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

360° WiFi

Normaal moet de eerste pod

 bij de modem staan en met de meegeleverde  platte UTP (omwille van een goede en snelle verbinding) ermee verbonden worden. Volgens mijn testen plaats je de tweede pod binnen een straal van max 12m.

0 Likes
MarksTel-1
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

360° WiFi

In het begin ook gehad. Best eens volledig opnieuw opstarten in de goede volgorde. Ook beginnen met de.modem. 

0 Likes
MarksTel-1
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

360° WiFi

Ik stel voor om alles rustig en stipt volgens de richtlijnen herop te starten. Ik zou ook beginnen met de modem herop te starten en de eerste pod dicht tegen de modem te plaatsen en te verbinden met modem via de platte UTP kabel.

0 Likes
BillyX
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 495
Waar zijn die handjes? Opgeruimd staat netjes! De race is begonnen! WOW!

360° WiFi


@Smets56  schreef:

Bij installatie van de pods zou het systeem de WiFi op de modem uitschakelen, kan je deze ook weer inschakelen?

Hier hangt de modem namelijk in de kelder, een pod moet hier niet hangen want anders heb ik er al 3 nodig maar WiFi moet er wel zijn.

Neen, het WiFi signaal wordt uitgeschakeld op de Telenet modem. Het staat soms in ‘Mijn Telenet’ nog aangeduid alsof het signaal ingeschakeld is maar in werkelijkheid staat deze wel degelijk uit. De reden hiervoor is dat dit signaal niet optimaal kan opgenomen worden in het nieuwe mesh netwerk.

(Dat is echter nu het geval…het gaat voorlopig nog om proefproject en Telenet sleutelt nog geregeld aan Mijn Telenet, de app en de instellingen hiervan…de situatie kan steeds veranderen)

 

De Nederlandse Telenet zus, Ziggo pakt het een beetje anders aan. Zij hebben bij (bepaalde) modems een update doorgevoerd waardoor het WiFi signaal al een onderdeel wordt van het mesh netwerk. Hierdoor is het niet nodig om een Pod via een ethernet kabel aan te sluiten aan de modem. Je kan daar alle Pods gewoon in het stopcontact plaatsen waarbij deze meteen het draadloos signaal oppakken en versterken. Wie weet komt dit nog in de toekomst bij Telenet. 

 

Het mesh netwerk gebruikt een gedecentraliseerde aanpak om de verbindingen te regelen. Je Pod die je aansluit op de Telenet modem wordt in feite de hoofdrouter. De andere Pods plaats je ergens in de woning. Zij zullen het WiFi signaal oppakken en versterkt opnieuw uitzenden. Alle Pods werken nauw met elkander samen en creëren op deze manier een slim uitgebreid netwerk. De Pods (triband) communiceren met elkander via een apart kanaal zodat er toch steeds een band voor 2,4 en 5 GHz vrij is. 

Voor degene die het zich ook afvragen. De WiFi boosters van Telenet (access point en powerlines) kan je na de installatie van de Pods terug aansluiten en gebruiken. Echter moet je wel rekening houden dat deze WiFi signalen niet optimaal werken met het mesh netwerk van de Pods. Als je dus echt wilt genieten van alle voordelen van een mesh netwerk is dit geen ideale oplossing en dus niet aan te raden. Je zou eventueel wel voor deze situatie kunnen kiezen wanneer deze netwerken elkander niet gaan overlappen. Een goed voorbeeld is dat je misschien in je tuin geen WiFi hebt en om dit te overbruggen je eventueel twee extra Pods zou moeten aanschaffen. Je zou dan gebruik kunnen maken van een Powerline aangesloten op je Telenet modem en de WiFi powerline module in bijvoorbeeld je tuinhuis te plaatsen.


Meer informatie over de Telenet 360° Wifi? Lees de review: https://filepost.io/d/2ZThAPJY2H


Telenet

BillyX

...gebeten om te weten...

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.



Smets56
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Topicwurm! Say what?! Complimentendag On a roll...

360° WiFi

Omdat ik dan 3 pods zou moeten nemen wat meer kost terwijl 2 voldoende is.

In de kelder is namelijk enkel WiFi nodig voor de omvormer van de zonnepanelen.

0 Likes
MarksTel-1
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

360° WiFi

Beste Smets 56, 

De eerste pod moet steeds verbonden zijn met een utp-kabel. Als je de.modem niet kan verplaatsen dan stel ik voor om de pod A te verbinden met een lange kabel (van het recentste type die snelle overdracht toelaat) tot het gelijkvloers etc... Als het niet mogelijk is met een lange kabel dan kan je proberen om te verbinden via powerlines, maar dan van het type dat geen Wifi signaal uitzend, want die kunnen de goede werking van de pods verstoren. Ik ben benieuwd of het lukt.

0 Likes
MarksTel-1
Professional Weetjesweter
Berichten: 35
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

360° WiFi

Sorry "van het type dat geen Wifi signaal uitzendt"

0 Likes
Smets56
Freshman Meerweter
Berichten: 54
Topicwurm! Say what?! Complimentendag On a roll...

360° WiFi

UTP ligt inderdaad verder wel overal, zo zou ik dus ook zeker de eerste pod aansluiten op gelijkvloers.

Om dan de 2e pod een verdiep hoger te plaatsen.

0 Likes
klive
Freshman Meerweter
Berichten: 73
Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?! Alles op zijn plek!

360° WiFi

Sorry: antwoord was bedoeld als reactie op post van iemand van 3 april die aangaf dat ondanks de nabijheid van een pod, de snelheid toch daalde. 

 

Voor het fenomeen dat u schetst, is er wel een logica, voor zover ik tot nu gelezen heb over mesh-systemen.

 

Normaal verwachten we, logischerwijs, dat een toestel (laptop, smartphone, etc.) verbinding maakt met de node of satelliet die het dichtst bij is en het sterkste signaal uitzendt. 

 

Bij mesh-systemen gaat deze logica niet altijd op.

 

Hier houdt het systeem ook rekening met de bezetting van de verschillende satellieten. Dit heeft tot gevolg dat - indien de dichts bij zijnde POD of deze met de beste wifi-connectie - te fel bezet is, automatisch verbinding gemaakt wordt met een andere satelliet die mogelijk een minder sterke connectie verzekert ... Dit blijkt ook één van de basisprincipes te zijn in mesh-systemen dat maakt dat mesh ook een evenredige spreiding van het wifi-verkeer over de verschillende nodes / pods verzekert om zo vertraging te vermijden door 'overbezetting' van bepaalde nodes.

 

Verder: AC lijkt me nu al verouderd en een AC- standaard is allesbehalve innovatief.

 

Vorig jaar heb ik een Netgear AX8 router aangekocht die bij ons beneden in de gang vrij discreet opgesteld staat. Ik heb een OneUp telenet abo.

Beneden haal ik moeiteloos tussen de 500 en 600 Mbps. Op de 2° verdieping om en bij de 400 Mbps en op de 3° verdieping ook tussen de 200 à 400 Mbps. De upload is overal om en bij de 37 à 40 Mbps.

 

Mijn zoon heeft een nieuwe laptop gekocht met ax-wifi. Met zijn laptop haalt hij draadloos beneden zonder probleem om en bij de 800 Mbps en 39 up. Op de 3° verdieping haalt hij minstens 550 à 600 Mbps.

 

Dus de hier vastgestelde snelheden en enigszins gedateerde technologie - in combinatie met de nood aan meerdere pods verspreid over de woning - maken me zeer sceptisch. 

 

Mijn router heb ik ingesteld als AP om dubbele NAT en veel configuratie gedoe te vermijden. Dus quasi-volledig PNP en één toestel dat heel het huis probleemloos van wifi voorziet. OK, dit was wel een investering van 300 euro. Maar als je bij de 6€ per maand ook nog eens een extra - 4° - pod nodig hebt, ben je na 4 jaar ook bijna 300 € kwijt voor ... eigenlijk niet meer recente technologie.

 

En AX, breek steeds meer en meer door. 

 

Waarom kan Telenet niet eens innovatief zijn ... ? 

0 Likes
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

360° WiFi

Heb mijn aanrekening nagekeken en de eerste maand was al aangerekend (3 euro) terwijl de eerste maand gratis is…

contact opgenomen met de klantendienst.

0 Likes
Jamingo
Professional Meerweter
Berichten: 126
Een bus vol! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

360° WiFi

Het is wel opeens heel stil over deze onderwerp… 😅