Beantwoorden
Raft
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Advies nodig voor wifi-optimalisatie icm Alien router

Hi,

 

Vraagje. Ik zou graag mijn wifi-dekking en -connectie verbeteren en zie verschillende opties. Een overzichtje: Internet komt toe in de kelder (modem CH6643E, dus docsis 3.0). Ik heb mijn huis volledig bekabeld, dus nu vertrekt er een UTP naar mijn wireless router Amplifi Alien (wifi 6) op de eerste verdieping (kantoor, UTP in de WAN-poort), plus een UTP naar het gelijkvloers waar ik mijn oude Netgear-router (R7000, wifi 5) als access point/switch gebruik (UTP in LAN-poort). Daarachter zitten de tv-box en de receiver (smart-tv zelf zit op wifi zodat ik ingebouwde chromecast kan gebruiken). Verder ook bekabeld: smart tv in slaapkamer eerste verdieping, en internetmodule van de gaswandketel op tweede verdieping. Op de tweede verdieping heb ik nog twee 'vrije' UTP-punten.

 

Plannetje:

 

plannetje.jpg

 

Draadloos zit alles binnen zelfde SSID. Verbinding op eerste is prima, want vlakbij de Alien. Op tweede verdieping al wat minder en ook op gelijkvloers niet optimaal (want je zou eerst moeten afmelden op de connectie met de Alien, dan weer connecteren via de Netgear – ze zijn wil op zelfde SSID maar geen roaming want niet in mesh).

 

Wat is slim?

-sowieso 2,4 en 5Ghz netwerken scheiden, op beide routers/APs

-Amplifi-router in bridge modus zetten om dubbele NAT met Telenet-modem/router te vermijden, of niet? (maar dan is QoS voor werk-pc’s niet mogelijk, vrees ik)

-Telenet-modem inruilen voor modem-only, of best niet want ik vrees dat ik het AP (gelijkvloers) dan niet verbonden krijg achter de Alien op 1e verdiep (denk ik, want alle UTP-kabels komen samen in de kelder)?

-tweede Alien kopen voor gelijkvloers en in mesh zetten, Netgear-AP verhuizen naar tweede verdieping ‘voor de kinderen’ 

-upgraden naar Speedboost

 

Hopelijk volledig genoeg..

Graag jullie advies! 

 

Veel dank,

Raf

 

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: Wifi optimaliseren

0 Likes
5 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Advies nodig voor wifi-optimalisatie icm Alien router

Heb je 2 UTP naar de eerste verdieping (Alien router). Dan kan je de 2e gebruiken als retour naar de kelder. Dan is het schema zo:

Modem/router Telenet --> Alien (WAN)

Alien (LAN) -- Terug naar kelder naar de switch en eventueel naar andere toepassingen.

Switch --> gelijkvloers

Switch--> Netgear en instellen als AP en niet al router, van hieruit kan je ook naar andere toepassingen

switch --> naar al de rest

 

Je hebt dan een groot netwerk met 254 mogelijke clients omdat alles via je Alien gaat.

Dus kort: HGW Telenet --> Alien--> switch-->al de rest.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Raft
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Advies nodig voor wifi-optimalisatie icm Alien router

Dank je, Ignace. Ja, ik heb in het kantoor waar de Alien staat (1e V) een UTP-punt aan de andere muur (twee bureaus). Via een gootje kan ik een retourkabel wel proper wegwerken en naar de kelder sturen. En dan de blijft de Alien in routermodus? Geen last van dubbele NAT en interferentie met de modem (hier heb ik wel wifisignaal uitgeschakeld in Mijn Telenet) ? Bijkomend: andere radiokanalen selecteren voor 2,4 en 5 Ghz voor router en AP, klopt?    

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Advies nodig voor wifi-optimalisatie icm Alien router

Als het nodig zou je kunnen aparte SSID gebruiken voor de 2.4 en de 5 maar de praktijk zal het moeten uitwijzen of dit nodig is.. In de praktijk komt er het op neer dat alles via uw eigen router loopt. Eventueel de HGW vervangen door denieuwe e-router zodat je via bridging uw eigen router van een publiek IP adres kunt voorzien. En dan ben je die Wifi om de Telenetmodem ook kwijt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Advies nodig voor wifi-optimalisatie icm Alien router

schema zou er dan zo uitzien:

schema01.png



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Advies nodig voor wifi-optimalisatie icm Alien router

De meest voor de hand liggende manier van uitbreiden van je wifi is eigenlijk door gebruik te maken van Amplifi Mesh Points.

 


@Raft  schreef:

-sowieso 2,4 en 5Ghz netwerken scheiden, op beide routers/APs

-Amplifi-router in bridge modus zetten om dubbele NAT met Telenet-modem/router te vermijden, of niet? (maar dan is QoS voor werk-pc’s niet mogelijk, vrees ik)

-Telenet-modem inruilen voor modem-only, of best niet want ik vrees dat ik het AP (gelijkvloers) dan niet verbonden krijg achter de Alien op 1e verdiep (denk ik, want alle UTP-kabels komen samen in de kelder)?

-tweede Alien kopen voor gelijkvloers en in mesh zetten, Netgear-AP verhuizen naar tweede verdieping ‘voor de kinderen’ 

-upgraden naar Speedboost

 

Je wifi uitsplitsen in aparte 2,4 en 5 GHz netwerken heeft denk ik niet zoveel zin. Dat is met name een handige methode als je problemen heb dat apparaten niet willen/kunnen connectere.

Laat de Amplifi gewoon in router modus staan. Dubbel NAT geeft je schijnbaar nu geen problemen.

Telenet geeft geen mode-only modems meer uit. De CV8560E is een beste alternatief, maar is zeer zeker een volwaardige router. Misschien interessant om eens te overwegen, maar die verandering gaat je huidge wifi probleem niet oplossen.

Zoals hierboven vermeld, de aanschaf van een tweede Alien router is niet nodig. Is zelfs onnodig duur. Beter in mesh point(s) investeren. Eventueel zelfs vollgedig naar één wifi systeem omschakelen, en wifi van de netgear uitschakelen, en enkel nog gebruiken als switch (of een nieuwe kleine switch kopen)

De abonnement optie speedboost zal je een snellere internet verbinding geven en kan interessant zijn. De vraag is echter eerst, waar zit nu de flessehals? Is dat je wifi snelheid of je internet snelheid?

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes