Beantwoorden
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

Vraagje.....restaurant met woning boven. 3x ap lite. 2x ssid (restaurant en r3staurant gast met ander wachtwoord en tijdschema). Werkt perfect. Eigenaar heeft app qaller (voip op vaste lijn restaurant) die naar zijn gsm gaat, dus over WiFi (4g on the rond)Werkt perfect, maar als de eigenaar wandelt tussen ap1 naar ap2 wordt het gesprek even onderbroken.....roaming......tips and tricks om dit eventueel te beperken/vermijden?

 

Titel gewijzigd door RaL (mod) | Vorige titel: Ap ubiquiti

0 Likes
11 reacties
Wesley91
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

 

Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met dat je smartphone wisselt tussen 2 routers.

 

in sommige gevallen kan je snelle roaming of dergelijke inschakelen. Een mesh verbinding zou ook kunnen helpen.

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

Zoals @Wesley91 aangeeft is het aan te bevelen fast-roaming to activeren in de config. Welke wijze van configureren wordt gebruikt?

 

Screenshot from 2022-02-14 10-10-44.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1675
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

@dedeke een mesh systeem zou hier de oplossing zijn. Welk systeem is er geïnstalleerd ? 

Van welk merk en type zijn die AP's ? 

Op die access points zou je ook eens moeten kijken naar fast roaming. 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

Beste

 

dank voor je reactie.

Ubiquiti unifi ap lite. Die toestellen zijn standaard fast roaming......

Mesh lijkt me niet aangewezen aangezien alle ap's wired zijn....sowieso stabieler en beter dan een mesh dan toch?

0 Likes
Wesley91
Freshman Beetjesweter
Berichten: 5
Leesbeest! Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

Stabieler wel, maar mesh systeem werkt met elkaar en niet afzonderlijk zodat je jouw probleem niet voorhebt.

 

Ps: mesh systemen kan je ook bedraad aansluiten.

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti


@Arnie  schreef:

Zoals @Wesley91 aangeeft is het aan te bevelen fast-roaming to activeren in de config. 


"Fast roaming" of EEE 802.11r  is een protocol dat gebruikt wordt bij WPA2 Enterprise, waar de authentication van de WiFi clients gebeurt via een Radius server.

 

Hiermee wordt vermeden dat de WiFi Clients, bij iedere wissel van AP, terug de hele authentication/assoctiation procedure (4-way handshake) moet doorlopen.

EEE 802.11r zorgt ervoor dat auhtentication via de Radius server maar één keer gebeurt (bij de eerste AP), en niet meer nodig is na een AP wissel. 

 

Geen idee of "fast roaming" echt helpt in het geval van de TS (kan zelfs contra-productief zijn als de WiFi client geen EEE 802.11r ondersteunt).

Ik zou zelfs durven aanbevelen op fast roaming uit te zetten op alle AP's (als test?).

 


@Wesley91  schreef:

Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met dat je smartphone wisselt tussen 2 routers.


Correctie. De smartphone wisselt tussen 2 AP's (niet tussen 2 routers) 😏

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti


@dedeke  schreef:

Mesh lijkt me niet aangewezen aangezien alle ap's wired zijn....sowieso stabieler en beter dan een mesh dan toch?


Nog een groot misverstand ...

Een "mesh systeem" is een verzameling van AP's die met elkaar verbonden zijn, en met elkaar praten. In de meeste gevallen is er dan een "mesh master" of controller, die de "mesh clients" aanstuurt.

 

Hoe die AP's met het netwerk en elkaar verbonden zijn, maakt hierbij niets uit: dat kan bedraad zijn (ideaal), via Powerlines / Wifi powerlines, draadloos ...

 

Een mesh systeem is in staat om WiFi clients aan elkaar door te geven, of van band te wisselen voor een betere verbinding.

Bij een klassieke AP opstelling is het de WiFi client (smartphone) die het initiatief neemt om over te schakelen naar een ander AP (waarbij dit in vele gevallen pas gebeurt als het signaal te zwak wordt).

Bij een mesh systeem wordt voortdurend gekeken welke de beste AP is voor de beste verbinding.

0 Likes
dedeke
Professional Meerweter
Berichten: 131
Full speed writing! Warming up? BINGO! De volle 100!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

dank je wel voor je reactie. Klopt wat je zegt. Maar ik zit in dit geval met prima ap's, wired. Als ik dat nu moet omzetten naar mesh, uitzoeken waar de beste positie is, misschien zelfs verlies van snelheid etc hebben.....

ik dacht dat unifi communiceerde met elkaar om door te geven op welke ap je client best surfte....

opzoekwerk leert me dat de unifi fast roaming doet maar geen seamles roaming 😞 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti


@dedeke  schreef:

Klopt wat je zegt. Maar ik zit in dit geval met prima ap's, wired. Als ik dat nu moet omzetten naar mesh, uitzoeken waar de beste positie is, misschien zelfs verlies van snelheid etc hebben.....


Wat bedoel je met "als ik dat nu moet omzetten naar mesh" ???

Je gaat er nog altijd van uit dat "mesh" iets te maken heeft AP's die draadloos met elkaar verbonden zijn?

Eigenlijk is jouw systeem (verschillende AP's van hetzelfde merk die via het netwerk met elkaar verbonden zijn) de basis van een mesh systeem.

Nu nog vinden hoe deze ideaal met elkaar communiceren (zodat de smartphone deze als één AP detecteert (Zero Handoff Roaming?).

 


@dedeke  schreef:

ik dacht dat unifi communiceerde met elkaar om door te geven op welke ap je client best surfte....


Met de Unify Controller Software of de Unify network Mobile App moet je wellicht één en ander kunnen instellen...

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti

Het begrip mesh is niet goed gedefinieerd, en wordt door verschillende producenten anders gebruikt.

Bij Ubiquiti/Unifi en verschillende andere merken betekent mesh simpelweg het vergroten van het wifi netwerk via draadloos verbonden access-points, een soort van extenders dus.

In de config van de Unifi access point zijn dus wel degelijk mesh configuratie opties beschikbaar.

 

Bij andere merken verwijst mesh naar het gebruik van de 802.11s standaard.

Erg verwarrend.

 

Het nadeel bij veel "mesh" oplossingen (802.11s) , is dat het gebasseerd is op een bekabelde master en meerdere  draadloze satellieten, waarbij de master tevens een NAT router is.

Dit heeft bij veel gebruikers dubbel NAT tot gevolg, en problemen in de connectiviteit tussen het WLAN en LAN netwerk.

 

Ik heb zelf daarom nog mijn wifi gebasseerd op Unifi AP AC PRO's, waarop ik fast-roaming (802.11r) geactiveerd heb, en de kanaal verdeling en het zend-vermogen van de verschillende AP's zo heb proberen te kiezen dat client op tijd omschakelen naar een ander AP. Voorlopig werkt dit nog naar volle tevredenheid.

Hopelijk zal Unifi in de toekomst een upgrade met 802.11s aanbieden.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1605
Champagne, lezer van het jaar! Hallo zeg! Wat weet jij niet? Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf!

Wegvallende wifi bij overschakeling tussen AP Ubiquiti


@Arnie  schreef:

Ik heb zelf daarom nog mijn wifi gebasseerd op Unifi AP AC PRO's, waarop ik fast-roaming (802.11r) geactiveerd heb, en de kanaal verdeling en het zend-vermogen van de verschillende AP's zo heb proberen te kiezen dat client op tijd omschakelen naar een ander AP. Voorlopig werkt dit nog naar volle tevredenheid.

Hopelijk zal Unifi in de toekomst een upgrade met 802.11s aanbieden.


Bedankt voor de verduidelijking 😏 ...

 

Inderdaad, jouw set-up zorgt ervoor dat clients op tijd overschakelen...

Maar misschien moeten we terug gaan naar de originele vraag, namelijk: hoe kan je ervoor zorgen dat de omschakeling "seamless" gebeurt, met andere woorden zonder (merkbare) onderbreking van de stream (VoIP gesprek).

 

Ik denk dat dit 2 verschillende zaken zijn?

  • tijdig overschakelen (= het punt wanneer overgeschakeld wordt).
  • vlug overschakelen (= zonder tijdverlies qua handshake etc. tijdens het overschakelen).

Een korte onderbreking is waarschijnlijk onvermijdbaar, zolang deze niet hoorbaar is tijdens een telefoongesprek (< 50ms?).

Zelfs als dit heel kort hoorbaar is, is er wellicht ook geen probleem, zolang de verbinding zelf niet uitvalt (en je opnieuw moet bellen)?

 

0 Likes