Het begrip mesh is niet goed gedefinieerd, en wordt door verschillende producenten anders gebruikt.
Bij Ubiquiti/Unifi en verschillende andere merken betekent mesh simpelweg het vergroten van het wifi netwerk via draadloos verbonden access-points, een soort van extenders dus.
In de config van de Unifi access point zijn dus wel degelijk mesh configuratie opties beschikbaar.
Bij andere merken verwijst mesh naar het gebruik van de 802.11s standaard.
Erg verwarrend.
Het nadeel bij veel "mesh" oplossingen (802.11s) , is dat het gebasseerd is op een bekabelde master en meerdere draadloze satellieten, waarbij de master tevens een NAT router is.
Dit heeft bij veel gebruikers dubbel NAT tot gevolg, en problemen in de connectiviteit tussen het WLAN en LAN netwerk.
Ik heb zelf daarom nog mijn wifi gebasseerd op Unifi AP AC PRO's, waarop ik fast-roaming (802.11r) geactiveerd heb, en de kanaal verdeling en het zend-vermogen van de verschillende AP's zo heb proberen te kiezen dat client op tijd omschakelen naar een ander AP. Voorlopig werkt dit nog naar volle tevredenheid.
Hopelijk zal Unifi in de toekomst een upgrade met 802.11s aanbieden.
Arnie | Krak Meten is weten. Gissen is missen. Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.