Beantwoorden
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

Bitdefender box 2

Beste,

 

Ik zou graag een Bitdefender Box 2 (https://www.bitdefender.com/box/) aansluiten op mijn modem (wittte) van Telenet.

Is dit mogelijk, en zo ja hoe doe ik dat het beste zodat alles goed blijft werken?

Heb verschillende "smart" toestellen en zou deze graag beschermen met de Bitdefender Box.

Ook belangrijk is het ouderlijk toezicht, dit kan allemaal niet met de originele Telenet oplossing....

 

Alvast bedankt voor uw antwoorden,

 

Sven Kemp

8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitdefender box 2

Dit is eigenlijk een router met wat meer mogelijkheden. Dan heb je 2 oplossingen. Zie de schema's hierna

Eentje met de huidige modem/router van Telenet.

opstelling6.jpg

Of deze met modem only:

opstelling1.jpg

Dus kort samengevat: In beide gevallen moeten de digiboxen VOOR de router komen of op een IPTV poort van de router als die dat heeft. Al de rest van je apparaten komt achter de router. Ingeval van portforwarding naar iets verschilt het een beetje maar is het niet onoverbrugbaar.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

Bitdefender box 2

Jgvfer,

 

Alvast bedankt voor je antwoord, maar kan oplossing met modem Telenet niet bekijken...

Zie geen schema zoals modem only.

 

Groetjes,

 

Sven

0 Likes
Kempie
Experienced Weetjesweter
Berichten: 38
De vlam zit erin. Verander-je-wachtwoord-dag YEAH! CAPSLOCK DAY! On a roll...

Bitdefender box 2

Jgvfer,

 

Ook even meedelen dat ik weinig kennis heb betreffende routers enz...

Ik bedoel portforwarding.... deze moet ik effe googelen Smiley Knipoog

 

groet,

 

Sven

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitdefender box 2


@Kempie@  schreef:

Jgvfer,

 

Alvast bedankt voor je antwoord, maar kan oplossing met modem Telenet niet bekijken...

Zie geen schema zoals modem only.

 

Groetjes,

 

Sven


Eventjes geduld. Afbeeldingen moeten eerst goedgekeurd worden. Smiley Knipoog



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
emsies
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Bitdefender box 2

Merci voor de professionele uitleg - vond dit alvast verrijkend, en verklaart aantal problemen die ik ondervind met gelijkaardige setup:

- telenet modem met disabled wifi netwerk

- daarachter een Bitdefender Box 2 

- ... en daarachter mijn ganse thuisnetwerk (twee powerlines van telenet, twee access points van telenet), en hele rits smart devices (digicorder, google home, philips hue...)

 

Super tevreden met de Bitdefender. Beschermt heleboel toestellen (40 devices in huis die internet 'afnemen').

 

Maar....... paar 'glitches', die wellicht te maken hebben met 'igvfer' opmerking:

 

- wifi powerlines werken prima, worden gedetecteerd in "mijn.telenet" thuisnetwerk.

- twee access points werken prima, wireless signaal werkt, bedraad signaal werkt prima... maarreuh... het wit lampje blijft knipperen ("toestel start op"), én ze zijn onzichtbaar in telenet thuisnetwerk view ("rood").

- digicorder werkt niet interactief (wél gewone TV).

 

Enig idee hoe ik via port forwarding toch aan de slag kan? De telenet modem (en dus bitdefender box) staan een ellenlange afstand verwijderd van de TV/ digibox.

 

Groetjes

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitdefender box 2

Nu nog even uitleggen hoe alles is aangesloten. Je hebt blijkbaar een HGW van telenet (modem/router) met daarachter nog je eigen router.

Als je powerlines connecteert op je eigen router zal je ze uiteraard niet zien op het telenet netwerk. Het is dus vooral van belang dat je weet waar op wat is aangesloten want je zit met 2 netwerken. In de praktijk is het best om digiboxen en digcorders rechtstreeks op de telenet HGW aan te sluiten eventueel via een IPTV poort op je Bitdefender. Die krijgen dan een correct 10.x.x.x adres. Alle andere apparaten en AP's worden aangesloten op je Bitdefender.  Die komen dan in netwerk 192.168.X.0 te zitten (X is elk getal tussen 1 en 255), de laatse nul is het netwerk en daar zal je dan als gateway meestal 1 hebben te staan en alle andere apparaten afhankelijk van je DHCP instellengen en fixed instellingen tussen 2 en 254.

Ik  heb nog vlug eens gekeken naar de specs en ik zie dat dit toestel eventueel, of meestal gewoon als AP of switch wordt ingesteld maar wel het verkeer screent. Dus mijn vraag is op welk netwerk je apparaten zitten.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
emsies
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! It's your second party! De kop is eraf! It's your first party!

Bitdefender box 2

Bedankt - snel kanaal, deze 'netweter' club !

 

Voor zover ik zie, zit alles op of achter mijn bitdefender.

Mijn telenet modem (wifi disabled) heeft één geconnecteerd toestel via UTP : 192.168.0.152

 

Ik zie via bitdefender dan een 40-tal toestellen geconnecteerd, met IP nummers zoals 172.24.1.xxx

Ik neem dus aan dat de bitdefender zelf een DHCP server heeft - ik zoek nog uit hoe ik die kan disablen... Als ik bitdefender alleen als switch/AP laat draaien, moet die telenet modem normaal gezien de DHCP nummers uitdelen en dus ook de digicorder een goed nummer (WAN nummer) geven, als alles goed gaat...

 

Ik contacteer even bitdefender support hoe ik de dhcp kan uitzetten.

 

Merci voor de hulp!

 

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Bitdefender box 2

In wezen kan je het zo laten. Alleen zou ik mijn Bitdefender aan de WAN kant een vast IP adres geven, iets tussen 192.168.0.2 en 99. Want nu is dit een adres toegekend via DHCP. En dit zou kunnen veranderen. Dus vast.

Dan bekijk je welke toepassingen je wil draaien, op welk toestel (IP) en welke poort.

Al de benodigde poorten forward je in "Mijn telenet" naar het IP adres van je bitdefender. Dus dat 192.168.0.X adres.

In je bitdefender zoek je de portforwarding sectie op en doe je de forwarding naar elk toestel afzonderlijk. Dus naar die 172.24.1.X adressen.

Als bvb meerdere  IP camera's hebben die werken op poort 80 dan moet je iedere camera veranderen en laten luisteren op een andere poort. Je kan niet tegelijk forwarden naar toestel A,B en C op eenzelfde poort. Je kan eventueel wel switchen. Om een voorbeeld te geven:

Je neemt poort 9100,9110 en 9120

Je forward dat in "Mijn telenet" naar IP adres 192.168.0.X het IP adres van je Bitdefender

In je bit defender doe je een switchport van9100 naar 80 voor toestel 1

9110 naar 80 voor toestel 2

9120 naar 80 voor toestel 3.

Toestel 1 is dan bereikbaar via uw publiekIPadres dubbelpunt poort 9100

Toestel 2 via publiekIpadres dubbelpunt poort 9110.

En zo verder.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.