Beantwoorden
LEBBcoach
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

Hallo allemaal,

Ik heb als One Up+ klant een nieuwe modem kunnen bestellen via telenet om mijn downloadsnelheid te kunnen optrekken naar 1Gb (nl: Docsis 3.1 wireless (docsis)). Er was een handleiding bij en deze heb ik perfect toegepast.

Deze omschakeling is goed verlopen want ik heb nog steeds internet en ook mijn TV werkt nog goed. Doch mijn vroegere downloadsnelheid (ong 400 Mbps) is gezakt naar 20 à 25 Mbps.

LEBBcoach_0-1638000424317.png

>>>>    LEBBcoach_1-1638000456123.png

 

Op mijn Telenet App krijg ik volgende melding :

LEBBcoach_2-1638000578410.png

Zij raden aan om de stekker van mijn modem uit te trekken en opnieuw op te starten.
Dit heb ik ook gedaan...maar nadien blijf ik deze boodschap krijgen en blijft mijn downloadsnelheid hangen op 20 à 25 Mbps. 😳

Een fabrieks-reset van de modem heb ik nog niet gedaan omdat nadien misschien niets meer zal werken 🙄....en ik kan het internet niet missen vanwege telewerk.


Kan iemand mij verder helpen waarom mijn downloadsnelheid ineens zo naar beneden is gezakt ?


Mvg

Tags (1)
0 Likes
20 reacties
LEBBcoach
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

@StefaanH 

Ik doe niets aan de modem.  Ik had gisteren een speedtest met mijn laptop (en die van mijn werk) gedaan en nadien met mijn GSM (met max 2' verschil). Downloadsnelheid GSM = 400mbps en Laptop ong 25mbps.
Heb zojuist terug een test gedaan en er is niets veranderd a/d opstelling. Nu heb ik met mijn GSM een downloadsnelheid van 20mbps en met mijn laptop 108 mbps. De rollen zijn nu omgekeerd.

Ik stel mij de vraag of die speedtest wel te vertrouwen zijn 🤔.

Mvg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

@LEBBcoach 

 

Daarom herhaal ik mijn vraag: zijn die tests allemaal op dezelfde golflengte gebeurd. Allemaal op 2,4 GHz of allemaal op 5 GHz. Indien dit gemixt is dan zijn de resultaten niet comparabel.

 

Ik vermoed dat één van beide slecht presteert. Daarom zul je wellicht eens in de settings van uw toestellen moeten gaan en beide frekwenties ontdubbelen. Verander de SSID van de 5 GHz door er een "-5" aan te plakken. Dan kun je manueel op uw clients kiezen met welke je verbinding wil maken.

Als je dat niet weet ga je het vermoedelijk zeer moeilijk hebben om de bottlenek te vinden.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
LEBBcoach
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

@StefaanH 

Ik ben geen informaticus. Hoe weet ik op welke golflengte ik aan het testen ben ? Waar vind ik dat terug ?

Is er ergens een handleiding hoe je de frequenties moet ontdubbelen ?

Als dat er niet is vrees ik dat ik iemand van Telenet zal moeten laten komen.

Telenet maakt reclame om je downloadsnelheid te verbeteren (voor one up klanten) door installatie van een nieuwe modem. Je past de handleiding perfect toe en dan kom je tot de constatatie dat je met deze nieuwe (snellere) modem ineens je downloadsnelheid 20x trager gaat 😞.

Mvg

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

@LEBBcoach 

 

Wanneer je in de settings van uw router gaat kijken heb je ergens een "hoofdstuk" WiFi. Daar staat dan op welk kanaal je aan het uitzenden bent en welk SSID je daarvoor gebruikt. Dat staat er allemaal tweemaal, een keer voor de 2,4 GHz en een keer voor de 5 GHz. Nu is het zaak om te kijken of de 2,4 GHz en de 5 GHz band hetzelfde SSID hebben. Indien dit zo is, één van beide wijzigen. Wanneer je dan een toestel connecteert kun je aan de hand van het SSID kiezen met welke van beide je connecteert.

 

Doe dan uw speedtest tweemaal, een keer op de 2,4 GHz en een keer op de 5 GHz. Vooropgesteld natuurlijk dat uw toestel op beide kunnen werken, dat is niet steeds het geval.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
LEBBcoach
Freshman Weetjesweter
Berichten: 9
Goed gevonden! Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

Ik heb een technieker van Telenet laten komen en de reden was dat mijn laptop zich steeds connecteerde met een PWL in mijn woonkamer.
Hij heeft alles goed gezet en het probleem is opgelost 😉

Ik heb nu terug een downloadsnelheid van 500mbps.
Mvg

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Downloadsnelheid gezakt van 400 Mbps naar 20 Mbps

@LEBBcoach 

 

Fijn dat het opgelost is.

 

En wat jij nu ervaren hebt, dat is de reden dat ik steeds pleit voor verschillende SSID voor alle verschillende WiFi toestellen in huis, en dan nog eens opgesplitst in 2;4 GHz en 5 GHz. Zo zie je steeds aan het SSID met welk van die toestellen en hoe je eigenlijk verbonden bent en kun je indien nodig manueel veranderen van bron. Het blijft allemaal wel één netwerk, maar de signaalsterkte is van allemaal verschillend naargelang waar ge u bevindt.

 

Opgelet, dit is niet geldig voor echte mesh systemen. Daar werk je met één SSID voor alle torentjes.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes