|
26.306
netweters
|
163.552
antwoorden
|
|
21.975
vragen
|
Situatie : F@ST3896LG-TN + DECO85 netwerk (in router modus) met 1 hoofd DECO (bekabeld verbonden, WiFi op de F@ST3896LG-TN is uitgeschakeld) en 2 DECO85 satellieten (draadloos)
Problematiek : zéér lage snelheid WiFi-snelheid (< 10 Mbps) via Ookla Speedtest
Bekabelde verbinding geeft normale internetsnelheid, de speedtest via de DECO app geeft dezelfde resultaten als de speedtest via de bekabelde verbinding
Wie heeft de gouden tip zodat ik op het DECO85 netwerk optimale WiFi snelheden kan behalen ?
Alvast mijn dank !
De eerste satelliet deco moet op een afstand staan waar deze nog een zeer goede WiFi ontvangst heeft van de hoofd deco.
De tweede satelliet deco moet op een afstand staan zodat deze een zeer goede wifi ontvangst heeft van de hoofd deco of van de eerste satelliet deco.
De onderlinge afstanden zijn niet meteen het probleem : de eerste satelliet staat op 4 à 5 meter van de hoofd DECO, de tweede satelliet staat eveneens op 5 meter van de eerste satelliet. Er is overal in huis (van kelder tot zolder, van voorgevel tot achtergevel) een zeer sterk bereik, zelfs in de voor- en achtertuin.
Probleem is de ondermaatse snelheid (9,25 Mbps) op het draadloze netwerk.
Die piste heb ik idd bewandeld, maar dat geeft helaas geen verbetering ...
Ook dat zit goed, gecheckt met inSSIDer
Gemeten met de Ookla Speedtest (is dat een antwoord op je vraag ?), op WiFi :
- met de laptop, smartphone en tablet
- op 1 meter van de hoofddeco
- op 9 meter van de hoofddeco
- zowel op 2.4 GHz als op 5 GHz (hoogste snelheid wordt behaald op 5 GHz, dan zit ik tss de 9 en 10 Mbps
Je opmerking heeft me aan het denken gezet en ik heb het volgende gedaan:
- RJ45 tss de laptop en de F@ST3896LG-TN: speedtest geeft volle snelheid
- RJ45 tss de laptop en de hoofd DECO: speedtest gaf 9 Mbps
Eerst de hoofd DECO gereset en opnieuw geïnstalleerd, nadien de twee andere DECO's en ik heb overal volle snelheid.
Dankjewel om me in gang te trappen ! 😉