Beantwoorden
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

Momenteel staat er devolo op lan1 van mijn CH7465LG-TN die verbonden is langs het lichtnet met mijn digicorder.

Nu zou ik een Fritz 7590 willen aanschakelen van de lan2 naar de WAN ingang van de 7590. Ik zou dan de wifi van de CH7465LG-TN uitschakelen en deze van de Fritzbox gebruiken.

Mijn vraag is nu, geeft dit problemen en is het mogelijk om de Fritzbox in dezelfde range te houden dan de Telenet modem, indien ja welke instellingen?

Weet iemand of de WIFI dekking van de Fritz beter is dan die van de Telenet modem?

 

Bedankt op voorhand.

0 Likes
8 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

Als je alles in hetzelfde subnet wilt houden, dan kun je de FB via één van zijn LAN poorten aansluiten op LAN2 vand de Telenet HGW.

Vooraf wel even de Fritzbox een statisch IP adres op zijn LAN toekennen (bijvoorbeeld 192.168.0.10 / 24 en de DHCP server functie uitschakelen. Je mag nameijk niet gelijktijdig tween DHCP servers aktief hebben op één subnet - dat geeft conflicten.

 

Of de FB een beter Wifi biedt weet ik niet. Vermoedelijk wel. Voordeel is in ieder geval dat je iets flexibeler bent in waar je deze plaatst.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN


@Eddy444  schreef:

Nu zou ik een Fritz 7590 willen aanschakelen van de lan2 naar de WAN ingang van de 7590. Ik zou dan de wifi van de CH7465LG-TN uitschakelen en deze van de Fritzbox gebruiken.

Mijn vraag is nu, geeft dit problemen en is het mogelijk om de Fritzbox in dezelfde range te houden dan de Telenet modem, indien ja welke instellingen?


Je wil een Fritz!Box gebruiken op jouw Telenet lijn, heel waarschijnlijk om gebruik te kunnen maken van de extra features die een Fritz!Box als router jou biedt.

Dan heeft het geen enkele zin om de Fritz!Box "in dezelfde range" te houden als de Telenet HGW (als "IP Client"), en dus de Fritz!Box alleen te gebruiken als "domme switch" en WiFi AP 🤔.

 

Als je van alle mogelijkheden van de Fritz!Box optimaal wil genieten, moet je:

  • de Fritz!Box instellen als router (Toegansgegevens > Aaansluiten op externe modem of router")
  • via "Mijn Telenet" de WiFi van de CH7465LG-TN uitzetten.
  • via "Mijn Telenet" het IPv4 WAN adres van de Fritz!Box in DMZ zetten.
  • de Powerline aansluiten op de Fritz!Box.
  • via "Mijn Telenet" kan je de Powerline WiFi dezelfde naam/paswoord geven las de Fritz!Box WiFi.
  • Indien je over (een) TV-Boxen(en) beschikt, mogen deze aangesloten worden op je lokaal netwerk (achter de Fritz!Box), indien je digicorder(s) hebt moeten ze rechtsreeks op de HGW staan.

Voor IPv6 moet je gewoon IPv6 activeren in de Fritz!Box. Via Prefix delegation zal jouw Fritz!Box één IPv6 /60 Prefix krijgen uit de /56 van de Telenet modem.

0 Likes
Eddy444
Professional Weetjesweter
Berichten: 43
Say what?! On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

philippe_d Als ik het goed begrijp moet je de FB dan eerst een vast ip adres toewijzen en dit dan in de DMZ zetten van de TN modem.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

Ja, dat is misschien beter, hoewel een (interne) IP wijziging van een device achter de Telenet HGW zeer zelden is ...

De procedure is dus:

  • Open het Fritz!Box menu, en ga naar Internet > Toegangsgegevens
  • Kies hier voor de Optie "andere Provider" en geef deze verbinding een zelf gekozen naam (vb "FritzBox achter Telenet HGW")
  • Onder Aansluiting, kies voor de optie "Aansluiten op externe modem of router"(kies niet voor kabelmodem, gezien de HGW geen modem is maar een router).
  • Onder Bedrijfsmodus, kies de optie "Internetverbinding zelf tot stand brengen" (hiermee stel je de F!B in als router.
  • Toegangsgegevens vereist: Neen
  • Bij Verbindingsinstellingen kies je voor de optie "IP-adres handmatig instellen"
    • IP adres = 192.168.0.[2-49]. De HGW geeft zelf DHCP adressen uit boven de 192.168.0.100. Kies dus een adres tussen 2 en 99 (maar vermijd 50-59 gezien Telenet deze range gebruikt voor de Powerlines etc...)
    • Subnet 255.255.255.0
    • Gateway, DNS = 192.168.0.1
  • Bij Overdrachtsnelheid, geef je hier de (effectieve) snelheid van je verbinding vb 1000/40 Mbps

Van zodra alles ingesteld is, kan je nu in "Mijn Telenet" het IP adres van de F!B instellen in DMZ.

Let wel: dit heeft alleen effect op IPv4

Voor IPv6 krijgt de Fritz!Box een eigen /60 prefix van de HGW

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

Ik ben het met @Ex-Netweter eens. Het is zonde om de FB enkel als swtich + AP te gebruiken; deze router kan veel meer.

Mijn antwoord was specifiek op de vraag hoe je de FB zou moeten aansluiten en instellen als je deze binnen hetzelfde subnet wilt gebruiken. Persoonlijk zou ik er ook voor kiezen deze als router in te zetten.

 

Nadeel met je huidige HGW in combinatie met een FB als router is wel dat je dubbel NAT gebruikt. Om dit te voorkomen zou het interessant kunnen zijn je Telenet router om te ruilen voor het CV85060E model (e-router). Met dat type HGW kun je een MAC passthrough ("bridging") instellen, waardoor je FB een publiek IPv4 adres ontvangt, en de e-router zich als "modem-only" gedraagt voor al het IPv4 verkeer van en naar je FB.

 

Je hoeft dan ook geen DMZ instelling te doen, wat overigens ook nu enkel nodig is wanneer je interne hosts vanaf het internet toegankelijk wilt maken.

 

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN


@Arnie  schreef:

Nadeel met je huidige HGW in combinatie met een FB als router is wel dat je dubbel NAT gebruikt. Om dit te voorkomen zou het interessant kunnen zijn je Telenet router om te ruilen voor het CV85060E model (e-router). 


Theoretisch ben ik het hiermee eens.

Als je ooit wil veranderen van modem (bijvoorbeeld naar aanleiding van Gigaboost of OneUP), zou ik ook kiezen voor de E-router (wat nut een router met WiFi als je toch de WiFi uitzet 😊).

 

In de praktijk valt die dubbele NAT wel mee:

Ik heb een familielid die zowel thuis als in de zaak Telenet heeft: thuis met een CV8560E (KLIK), in de zaak met een CH7465LG (Business S), en op beide locaties een Fritz!Box.

Er is een LAN-LAN VPN verbinding tussen beide Fritz!Boxen, en deze werkt perfect en stabiel (niettegenstaande één locatie achter dubbele NAT).

 

Gezien één vaste lijn inbegrepen is in het KLIK abonnement (=thuis), en niet in het Business abonnement (=winkel), is er in de winkel een DECT toestel aangesloten op de Fritz!Box, en hebben we dus ook daar de vaste lijn (via de VPN).

Dat werkt perfect (niettegenstaande de dubbele NAT).

 

Wat ik hiermee wil zeggen: dubbele NAT hoeft niet noodzakelijk een "probleem" te zijn ...

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

@Ex-Netweter 

Inderdaad, valt heel goed mee. Indertijd toen ik over die oudere, zwarte modem van Telenet beschikte deed ik het ook zo op die manier. Puur uit interesse dan.

In Mijn Telenet zette ik 192.168.0.30 als dmz adres, namelijk het wan ip van mijn Sitecom router. Wat betreft het lan gedeelte van die Sitecom router: 192.168.2.1, met als dhcp 100 tot 254. En port forwarding d.m.v. port switching.

Nooit problemen whatsoever ermee gehad.

 

Maar, zoals @Arnie het hier weken geleden mooi en treffend verwoordde:

"Ik ben geen liefhebber van dubbel NAT. Het is alsof je een brief in een omslag steekt met een adres, en die vervolgens weer in een andere omslag steekt."

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Fritzbox 7590 en CH7465LG-TN

Voor de site-2-site VPN tussen de twee FB's heb je geen DMZ of port-forwarding op de HGW nodig. Mooier is het wel, maar het werkt perfect zonder - het betekent gewoon dat maar één zijde (diegene achter de CH7465LG-TN) de verbinding zal kunnen opbouwen.

 

Ik heb dat zelf ook in gebruik, waarbij één FB zich in Duitsland bevind, achter DS-lite. Dat is carrier-grade NAT, waarop ik geen port-forwarding kan instellen.

De FB ontvangt een private IPv4 adres van de provider (range 100.64.0.0 - 100.127.255.255). Dit wordt door de provider ge-NAT naar een publiek IPv4 adres.

Ik kan de bewuste fritzbox zelf niet via IPv4 bereiken.

In de toekomst zou hier PCP een alternatief kunnen bieden, maar de bewuste duitse provider biedt dit nog niet aan.

 


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes