Beantwoorden
Rogier1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

Beste forumgebruiker,

 

wellicht kan iemand mij helpen met de volgende situatie:

ik heb een google wifi mesh systeem gekocht bestaande uit een router en een wifi punt. 
deze heb ik aangesloten op mijn modem van de internetleverancier (die in bridge staat). Dit werkt allemaal naar behoren

Nu heb ik nog een extra google wifi mesh router (dezelfde als de andere router)die ik aan zou willen sluiten op dit netwerk om deze als extra punt (voor bijvoorbeeld betere wifi op zolder) toe te voegen aan mijn netwerk. 
mijn vraag: kan ik deze extra routeraansluiting als extra wifi punt gebruiken en moet dit dan via een kabel van de ene router naar de andere of kan dit draadloos? En stel dat dit kan, hoe moet ik dat instellen?

 

dank voor de hulp 

0 Likes
7 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

@Rogier1973  Als je met 1 systeem werkt, namelijk google wifi mesh, kan je de satelieten van de wifi gebruiken als extra AP's. Normaal moet je deze dan aansluiten aan de bestaande router wireless of via kabel. Je moet ze dus toevoegen in het Google systeem (via de app).Je kan dit systeem ook gebruiken met bedrade backhaul. Meer uitleg over dit systeem vind je op deze link:  https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=nl

 

succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rogier1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

Hoi kristof,

 

Ten eerste dank voor je snelle reactie, heel fijn!

 

Als ik nu de router aanzet en ga verbinden met mijn google home dan vraagt hij om een bekabelde verbinding van de nieuwe router. Moet ik dan deze router (die gaat fungeren als extra wifi punt ipv router) koppelen aan de google wifi router en dan installeren? Kan ik deze daarna loskoppelen en op zolder plaatsen? Of moet ik deze altijd gekoppeld laten aan mijn router met een kabel? Dat doe ik liever niet want dan moet ik een draad door mn huis trekken. Mijn huidige google router staat beneden in de meterkast, gekoppeld met een netwerkkabel aan het modem. 

zijn er ook nog instellingen die ik moet veranderen aan mn router om als wifi punt te laten fungeren? Sorry voor de vele vragen maar ben geen expert op dit gebied ....:(

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

@Rogier1973 je hebt bij google wifi een router en een sateliet. Je kan wel uitbreiden met satelieten maar niet met een extra router. om een wifi point toe te voegen verwijs ik u naar youtube : https://youtu.be/aNNCSVWihJM

op deze link kan je terugvinden hoe je dit moet doen.

Je kan dus maar 1 router op je Telenet modem /e-router aansluiten omdat dat toestel dan ook je ip adressen gaat verdelen.

De satelieten dienen gewoon om het wifisignaal te verdelen.

In het begin van de setup zal je moeten kiezen tussen bedrade satelieten of met wifi.

Het beste is dan in uw geval met wifi alleen (router met kabel en satelieten via wifi). De eerste setup van de router moet wel bedraad worden omdat dat dan het verdeelpunt is van het wifisignaal.

veel succes!


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

@Rogier1973   Eigenlijk heb je het verkeerde bijgekocht. Je moest een extra AP of bijstation gekocht hebben. Vervolgens zet je de hoofdrouter op een verkeerde plaats want net naast die van Telenet is niet optimaal. Trek een kabel en zet die meer centraal. Je bijstations zet je telkens binnen een straal van 7 à 8 meter van je hoofdstation en/of de andere stations,  zodat ze draadloos kunnen verbinden. Het is een meshsysteem!



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Rogier1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

Klopt helemaal hoe u het schetst. Dan wel voor 1 router en 1 wifi punt

dit is ook werkend. 

de vraag is dan nog; kan ik mijn router als wifi punt gebruiken? Zo ja, moet dat dan bedraad of (liever) wireless. 

weet u hier het antwoord op?

 

dank 

0 Likes
Rogier1973
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Jij bent af! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

Klopt helemaal wat u constateert.  De 2e router had een wifi punt moeten zijn. Maar kan deze extra router nu ook als wifi punt worden gebruikt? En zo ja, kan dat draadloos of moet dat bekabeld (vanaf de eerste router)?

 

heb ondertussen het eerste modem uit de meterkast gehaald en er 2 meter vandaan gezet. Meer ruimte is er niet helaas. Of ik zou de router naar de eerste etage moeten brengen en een netwerkkabel naar boven moeten trekken. Is een router op de eerste verdieping vaak een betere oplossing qua bereik dan beneden? Beneden is mijn wifi nu top (220 mb/s). Op de eerste etage ca 50 mb/s en zolder 40 mb/s

 

dank u voor de hulp 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Gebruik twee routers op mijn google wifi mesh systeem

@Rogier1973  Dat is een vraag waar ik u jammer genoeg niet kan op antwoorden. Heb het nog nooit uitgeprobeerd. Je zal het  wel werkend krijgen bekabeld maar draadloos?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.