Beantwoorden
Louis3
Freshman Beetjesweter
Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf! Hi there!

Gebruik van externe powerlines

Ik ben een echte leek hierin, maar bon, even mijn probleem schetsen.

Hebben thuis telenet. Ik maak gebruik van een telenet powerline adapter om mijn computer mee te verbinden voor stabielere verbinding tijdens gamen.
Alle andere producten ( 3 tablets, 4 smartphones, laptop vh werk etc werken via wifi)
Nu heb ik voor mn zoon een gaming pc aangeschaft maar op zn kamer haalt hij maar snelheden van 30mps en de verbinding is heel slecht. (wifi, heb geen bekabelde toegangspoort boven)

Dus denk ik om gewoon een TP-link starterkit powerline adapter aan te schaffen en dus hetzelfde te maken als ik beneden heb op mijn vaste pc.
Lukt dit of zal dit voor problemen zorgen gezien ik van telenet reeds een powerline heb zitten?

Hoe los ik dit het beste op volgens jullie? ik vind het wat sneu dat mn zoon nu met een leuke pc zit en zo een slechte verbinding heeft

Titel gewijzigd door Vincent (mod) | Vorige titel: vraagje ivm powerlines

7 reacties
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Een dure gaming PC en dan wifi ipv bekabeld. Dat is in feite een big no-no. Persoonlijk zou ik kijken om dat ding bekabeld aan te sluiten.

Sowieso geen powerline gebruiken. Als alternatief zou je een zgn. mesh systeem gebruiken. Als de kamer van je zoon een (tv)kabelaansluiting heeft, dan zou je moca kunnen proberen. Dat is internet via de tv kabel.

Maar zelf zou ik dus gewoon kabel gebruiken. Misschien moet je wat boren, maar je kan kabelgootjes gebruiken om het een beetje fatsoenlijk af te werken.

Edit: Ik denk juist aan je draadloos signaal. Is dat opgesplitst in  2.4 en 5 GHz? 2.4 gaat verder, maar is langzamer. 5 GHz gaat niet zo ver, maar is sneller. Als draadloos de enige optie is, probeer die PC dan zeker via 5 GHz te verbinden.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Louis3
Freshman Beetjesweter

Ik vrees dat je me met die 2,4 en 5Ghz wat kwijt bent. Dit zou ik eens tegoed moeten uitdokteren.

Jammer genoeg heb ik niks van kabel boven buiten elektriciteit, bouwblunder, i know

Update wel: die powerlines worden niet meer gebruikt omdat de nieuwe 360pods worden gebruikt op de nieuwe modems. En die powerlines zijn niet meer compatibel in combinatie daarmee.

Dus nu zit ik in twijfel

Optie 1: powerlines van telenet eruit en andere steken met een extra adapter ( bvb tp-link) en de oude modem blijven gebruiken

Optie 2 de pods proberen, blijkbaar in combo met nieuwe modem zou dit voor een stabielere wifi moeten zorgen + sneller. De vraag is: ook voor het gamen? En wat al de vrouw netflix kijkt, de dochter op haar gsm op tiktok zit, de zoon fortnite aan het spelen is en ik ook op de pc bezig ben...

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Weet je welke type modem je nu hebt? Kijk even op de modem om welk model het gaat.

De pods van Telenet zijn in feite het mesh systeem waarover ik het heb. Je kan die huren en dan blijft het geld kosten of je kan investeren in een eigen mesh systeem.

Bjørn (sb) | Ere-Krak
  An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Louis3
Freshman Beetjesweter

CH7465LG-TN
Helpdesk heeft aangeboden om nog 1 adapter op te sturen. Ik zal dit een kans geven. Indien het niet werkt dan zal het waarschijnlijk het mesh systeem worden.

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@sb  schreef:

Sowieso geen powerline gebruiken. Als alternatief zou je een zgn. mesh systeem gebruiken. Als de kamer van je zoon een (tv)kabelaansluiting heeft, dan zou je moca kunnen proberen. Dat is internet via de tv kabel.

Ik vind dat je dat niet mag veralgemenen.

In sommige gevallen is een Powerline de beste oplossing, vooral als er nergens UTP bekabeling ligt of kan gelegd worden.

@Louis3  schreef:

Dus denk ik om gewoon een TP-link starterkit powerline adapter aan te schaffen en dus hetzelfde te maken als ik beneden heb op mijn vaste pc.
Lukt dit of zal dit voor problemen zorgen gezien ik van telenet reeds een powerline heb zitten?

Dat mag je vooral niet doen. Als je Powerlines gebruikt, moet je er één Powerline netwerk van maken, en geen 2 sets naast mekaar gebruiken (dan moet je aan de kant van de modem 2 Powerlines hangen. ...

@Louis3   schreef:

CH7465LG-TN
Helpdesk heeft aangeboden om nog 1 adapter op te sturen. Ik zal dit een kans geven. Indien het niet werkt dan zal het waarschijnlijk het mesh systeem worden.

Dat is een goed idee. En ook de goedkoopste oplossing: je kan deze gewoon terug inleveren bij Telenet als het niet werkt 😊.

Maar ik zou eerst eens een testje doen:

Zet de Powerline, die nu beneden aan jouw PC hangt, eens bij de zoon op de kamer, en meet de snelheid. Dan weet je ook al of je het gewenste resultaat krijgt ...

PS- Welke abonnemnemt heb je, en welke Powerlines (vb PG-9072LG, PG9073LG, ...)?

Als je de nieuwe adapter wilt gebruiken, moet je deze éérst linken aan het bestaand Powerline netwerk!

1. Steek de nieuwe Powerline in een stopcontact dicht bij de éérste Powerline (deze bij de modem).
  2. Hou de "Security" knop op de eerste Powerline (deze bij de modem) 2-5 seconden ingedrukt.
  3. Doe nu hetzelfde op de nieuwe Powerline (binnen de 2 minuten).
  4. Wacht tot op beide Powerlines de ledjes voor "huisje" en "power" permanent (groen?) oplichten.
  5. Nu kan je de nieuwe Powerline op de kamer van de zoon installeren (en deze met UTP verbinden met de PC van de zoon).
  6. Indien de 2de Powerline een WiFi Powerline is, zal deze de WiFi settings van de modem normaal overnemen (kan tijdje duren). Anders kan je deze via "Mijn Telenet" instellen.

Acht ook op de algemene tips voor gebruik van Powerlines.

• Steek iedere Powerline direct in een stopcontact, en niet op een verlengsnoer of verdeelstekker.
  • Je kan dan het ingebouwde doorlus stopcontact gebruiken voor het aansluiten van modem of PC (hierop mag je wel een verdeelstekker of verlengsnoer aansluiten).
  • Gebruik altijd een stopcontact met aarding. De Powerline zal de aardgeleider ook gerbuiken om een tweede datakanaal op te bouwen.
  • Bij een 3-fase net zal een Powerline het beste werken als ze beide (of alle 3) op dezelfde fase zitten, wat uiteraard niet altijd mogelijk is.
  • En het beste werken ze als ze op dezelfde stroomkring (zekering) staan, wat ook niet altijd mogelijk is.

PS - Soms wordt beweerd dat Powerlines max op 15m van elkaar het best werken. Maar let wel: die 15 meter is niet de fysieke afstand tuussen de toestellen, maar de afstand via de electricitietskabels (soms is dat heen en etrug via de zekeringkast 🤔

Success.

thomasdb
Freshman Bijna Allesweter
En wanneer slaap jij? JACKPOT! Lees je nog iets anders? ;-) De magic number!

weet je dat er tegenwoordig 'platte' ethernet kabels zijn van ongeveer 2 mm dik en 7 mm breed? die presteren ok, ook op 2.5 gigabit

die zie je bijna praktisch niet eens liggen, gaan zo tussen de deuropeningen en bestaan in lengtes tot 3O meter ofzo in zwart wit enz - ook onder tapijt bijvoorbeeld zijn ze niet merkbaar. quasi vergelijkbaar met het strikje lint van op een cadeau 

. bekabeld is veel beter dan andere opties. plus verbruikt geen extra stroom zo

en heel erg (extra) duur zijn ze ook al niet

ik heb alles al gehad powerline, moca wifi. moca en wifi waren best maar de normale UTP kabel wint nog steeds

offtopic

momenteel heb ik ook glasvezel aoc kabel, dit is vergelijkbaar met de platte Utp van aanleg , maar,

sneller en enkel voor van zo een poort voorziene routers, telenet hun routers hebben geen SFP+ poortje ingebouwd

Louis3
Freshman Beetjesweter

Dit heb ik deze ochtend inderdaad geprobeerd.
Eerst vastgesteld dat mn powerline via de verdeelstekker zat en niet direct op het stopcontact. Dus heb ik dit omgewisseld.
Erna de snelheidstest op verschillende locaties in huis gedaan, en ... moet lukken natuurlijk. Waar zijn bureau staat is de verbinding een ferm stuk zwakker.
Heb dan maar de powerline van mijn pc geswitched naar die van hem en zo heeft hij ipv 20-30mps 120-150mps , een heel stuk beter dus 🙂

De nieuwe adapter zal ik dan op mijn pc terug aansluiten eenmaal deze geleverd word. Bedankt trouwens voor de stappen, zal deze zeker volgen bij de installatie ervan. 👍
Voorlopig zijn de problemen dus opgelost. Bedankt iedereen! 🙂