24748
netweters
|
152286
antwoorden
|
20688
vragen
|
Beste
Ik zit momenteel op kot. Mijn kotbaas heeft net nieuwe modem (business) gekocht van telenet. Deze kan tot 1gbps. Deze staat aan de buitenkant van mijn gang. Wanneer ik dus in de gang sta, heb in 600mbps, ongelooflijke snelheid. Echter wanneer ik 5 stappen naar achter zet zakt het naar 100mbps. En eens 10-15 stappen (en 1 extra muur) verwijderd heb ik 10mbps of gewoon geen verbinding meer. Ik heb hem hierover geinformeerd en daardoor hebben ze een wifi pod geïnstalleerd op 10 stappen. Dit heeft echter noch de snelheid, noch de connectiviteit niet verholpen. De telenet medewerker raadde aan nog een wifi-pod te proberen op 5 stappen, maar dat leek mij en de kotbaas wat te veel. 2 wifi pods om van kamer te kunnen verbinden met wifi terwijl de modem op 10 stappen is. Hij gaf ook nog een mesh-systeem als solutie (niet van telenet zelf) voor 600€. Tuurlijk ging de kotbaas hier niet mee akkoord. Wat kan ik nog doen? Want een tweede wifi pod of een mesh systeem zit er niet in. Hij heeft de allernieuwste modem en het sterkste abbonement. (Zelf heb in thuis ook telenet en heel tevreden van, dus ik snap niet wat hier verkeerd loopt)
alvast bedankt
Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: Geen wifi verbinding ookal wifi pod
@JH1 schreef:Wat kan ik nog doen?
Samen met je kotbaas een cursus datacommunicatie volgen op de unief. 😂
Neen, de installatie die de Telenet-technicus heeft gedaan is nogal ondoordacht en gemakzuchtig. Een Wifi-zender aan de buitenkant van de gang zetten is eigenlijk heel dom.
Niemand zit op het einde van de gang met z'n smartphone of laptop te internetten, dus die Wifi-zender staat daar helemaal niet op z'n plaats! Dat is niet efficiënt en bovendien verkwisting van schaars Wifi-frequentiespectrum in een drukbevolkte wijk zoals een studentenbuurt.
Je moet idealiter een bekabeld aangesloten Wifi-zender zetten op de plaats waar je Wifi het meest gebruikt: bijvoorbeeld in elke studentenkamer.
Praktisch zou je dus best de Wifi op de Telenet-modem in de gang volledig uitschakelen via "Mijn Telenet". Telenet biedt voor deze situatie eigenlijk ook een modem aan zonder Wifi.
Daarna zou er netwerkbekabeling voorzien moeten worden naar elke kamer of minstens naar de meest centrale plaats op elke verdieping.
Op de studentenkamers of centrale plaatsen die aan studentenkamers grenzen moeten dan Wifi-access points geplaatst worden.
De oplossing is dus zo weinig mogelijk afstand tussen gebruiker en Wifi-toegangspunt terwijl het Wifi-toegangspunt zelf via netwerkkabel op de Telenet-modem moet aangesloten worden.
Afhankelijk van het budget kies je voor het aanbod van Telenet of voorzie je zelf apparatuur. Het merk TP-Link biedt bijvoorbeeld goede prijs-kwaliteit.
En besef dat er zonder budget en zonder netwerkbekabeling naar de verdiepingen of studentenkamers in een drukbevolkte wijk met veel Wifi-gebruikers geen wonderoplossingen bestaan!
Ik vond hem buiten de gang zetten ook geen goed idee! Maar hij had daar al alle bekabeling van de vorige keer. De vorige modem was buiten en door een kabel door de muur aangesloten op een andere modem. Had hem gezegd dat modem-modem connecties niet werken. Ik heb dus wel binnenin de gang een UTP-kabel liggen. Wat raad u dan aan? Ik heb een wifi pod op 10 stappen staan, maar de kabel in de gang zou letterlijk op 20 cm van de modem zijn, dat lijkt me ook niet nuttig. Alles wat u zei, ga ik volledig akkoord mee, maar het is en blijft een grootgrondbezitter. Ik heb 6 maand moeten klagen voor die ‘betere’ modem en meer dan een maand voor die wifi-pod, omdat de wifi niet reikte. Een nieuw systeem dat alles verbind zal er sowieso niet inzitten. Ikzelf kan ook niet naar mijn telenet, dus die wifi pod of modem verplaatsen is moeilijk, sinds ik hem zelf niet kan activeren. Hebt u nog advies na deze info?
Hoi!
Dat lijkt me toch niet juist te zijn. 😕 Hiervoor zou ik toch eens contact opnemen met de klantendienst van Telenet, zodat ze de signalen van je modem en wifi-pod kunnen uitlezen. Indien nodig, zal hiervoor een technicus ingepland worden.
Begin al eens met de Wifi-pod met een lange UTP-kabel rechtstreeks op de Telenet-modem aan te sluiten. Zo dicht mogelijk bij je kamer.
De Wifi-pod kan je van elektriciteit voorzien via een verlengkabel.
Probeer gewoon, experimenteer met een tijdelijke opstelling. Als het resultaat goed is, kan je een definitieve oplossing bedenken.
Tweedehands kan je wel goedkope kabels of andere benodigdheden vinden. Vraag misschien ook advies of hulp aan studenten computerwetenschappen/IT.
Wees creatief, veel succes!
De installatie van de modem moet centraal gezet worden in de woning
daar gaat het al fout
Er zullen toch een aantal pods nodig zijn op elke verdiep 1
of de modem zal een verdiep hoger geplaatst moeten worden
Dat zal de technieker niet doen kan wel door ander partij gebeuren
is ook het beste is mooie verdeelt in huis en centraal
Dan wordt er een coax kabel verlengt tot de plaats waar het moet komen
Beste allen
alleszinds al allemaal bedankt voor de tijd te nemen om te antwoorden. Ik heb de pod via utp kabel verbonden met modem en staat nu in de woonkamer. Het lampje is uit, wat normaal wilt zeggen dat alles goed is verlopen. Ik zit momenteel op 4 stappen van de wifi-pod en 7 stappen van de modem. (Modem heeft 1 muur tussen) en de snelheid is 20mbps. (Ik heb dit deze ochtend gedaan, dus normaal heeft deze voldoende tijd gehad). Dit had ik eerder niet verwacht, de wifi is enorm slecht.
Beste Philippe
het is moeilijk te bellen hiervoor sinds ik niet de eigenaar ben van het abonnement. Dit wilt zeggen dat ze sowieso geen technieker zullen sturen en waarschijnlijk niet zullen willen uitlezen. Ik zeg dit omdat ik ooit al eens gebeld had voor het internet en niemand wilde me helpen omdat ik de eigenaar niet was.
Toch bedankt, groeten.
Kijk, ofwel bouw je een goede relatie op met de eigenaar en zorg je dat die voor de studenten/huurders het nodige doet ofwel neem je zelf verantwoordelijkheid.
Niet bang zijn om iets te vragen, je hebt een huurovereenkomst en je betaalt hiervoor!
Maar als het trekken en sleuren is om iets gedaan te krijgen van de eigenaar dan is Wifi via Telenet nemen geen slimme keuze. (Bovendien heeft de Telenet-technicus de Wifi-router op de slechtst denkbare plaats geïnstalleerd en probeerde die daarna nog zoveel mogelijk extra Wifi-pods aan te smeren zonder Wifi site survey te doen. Dat vind ik een heel onprofessionele manier van zakendoen!)
Dat de eigenaar een internetabonnement voorziet voor studenten vind ik sowieso geen slimme keuze. Dat betekent nog een extra tussenpersoon om een probleem opgelost te krijgen.
Studenten zijn meerderjarig en kunnen perfect zelf een abonnement aangaan en/of Wifi in eigen beheer (laten) installeren.
Wifi en internettoegang zijn trouwens twee aparte zaken die je kan scheiden. Internettoegang nemen bij operator X en Wifi-access points bij fabrikant Y aankopen is steeds de slimste keuze. (Ik heb al eens de TP-Link Deco XE75 Pro aangeraden tot grote tevredenheid van de gebruiker.)
Beste
ik doe graag nog één kleine toevoeging. De huurprijs is all-in en heb al voorgesteld om mijn eigen wifi te betalen, maar dat mocht niet van hem. Ik betaal 980€/maand voor dit kot, dus ik verwachtte wel een deftige internetverbinding. Om nu nog eens 400+€ uit te geven aan zo een systeem, vind ik moeilijk. Ongetwijfeld is dit een oplossing, maar als student moet ik hier zelf voor betalen, en zou dat geld liever uitgeven aan eten. (Sorry voor de afwijking van het technische). Ik denk dat ik eens contact opneem met een huurdersbond of dergelijke. Iedereen bedankt voor de raad.