Beantwoorden
BrunoKon
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?

Ik wil op mijn Fritzbox (7490 maar er hangen er andere aan in Mesh) een gastnetwerk opzetten. Dit blijkt echter zomaar niet te werken omdat de Fritzbox achter de Telenet modem/router hangt. Ik heb elders op dit forum gelezen dat je daarvoor de DMZ instelling moet wijzigen door die rechtstreeks naar het adres van de Fritzbox door te verwijzen. Maar als ik dat doe, loopt mijn netwerk in de soep en kan ik niet meer aan de interface van mijn Fritzbox. Iemand een stappenplan hoe ik dit best aanpak? 

bedankt alvast

Bruno

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: gastnetwerk op Fritzbox

0 Likes
6 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?

@BrunoKon 

De eenvoudigste oplossing is uw HGW gaan omruilen voor de E-Router. Daarmee kun je uw eigen Fritzbox rechtstreeks een publiek IPv4 adres laten verkrijgen dmv de MAC Passthrough functie die deze Telenet Router/modem combo in huis heeft. Geen portforwarding of DMZ meer nodig.

De E-Router heeft wel geen WiFi aan boord, maar die heb je via uw Fritzbox, dus dat is geen probleem.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BrunoKon
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?

dankjewel, dat zou idd een oplossing zijn. Ik vind op de site van Telenet wel niet meteen iets over die e-router. Kan je in de huidige router de functies ook niet uitschakelen? 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?

@BrunoKon 

De volledige naam van de E-Router is de CV8560E

Maar omschrijf uw probleem eens iets duidelijker. Een schema van uw topologie en wat je eigenlijk exact wil bereiken en wat er momenteel fout loopt zou ons al een heel eind verder helpen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
BrunoKon
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?

Stefaan

Ik heb achter de Telenet route een Fritzbox staan die als mesh master nog twee andere Fritzbox routers aanstuurt. Op het Fritzbox-netwerk wil ik een gastnetwerk, maar dat werkte niet omdat die Fritzbox achter de Telenet router staat en (denk ik) er daardoor een probleem was met IP adressen (ben hier geen expert in). Daarom had ik in mijn Telenet router de TMZ naar de Fritzbox doorgestuurd, maar toen liep het helemaal in de soep en was zelfs gewone wifi en internet niet toegankelijk. Ik heb gisteren alles opnieuw ingesteld en nu lijkt het wel te werken, maar ik heb schrik dat er weer een conflict gaat optreden tussen de Telenet router en de Fritzbox omdat die beide IP adressen uitdelen. Ik neem aan dat ik dus best toch die andere router aanvraag bij Telenet? 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?


@BrunoKon  schreef:

Ik neem aan dat ik dus best toch die andere router aanvraag bij Telenet? 


Jouw probleem zal helemaal niet opgelost worden door een andere modem.

Het gebruik van het gasten netwerk op Fritz!Box hangt helemaal niet af, of de Fritz!Box nu een publiek IP ziet op zijn WAN poort, of een interne IP van de Telenet modem. Ook de DMZ functie van de Telenet modem heeft hier niets mee te maken.

Het enige verschil tussen een E-router en jouw HGW is dat je nu "dubbele NAT" hebt, maar dat heeft niets met het Gastnetwerk te maken....

Correcte vraag van @StefaanH is om jouw "topologie" eens exact te beschrijven...


@BrunoKon  schreef:

Ik heb achter de Telenet route een Fritzbox staan die als mesh master nog twee andere Fritzbox routers aanstuurt.


Zoals je het hier beschrijft zou jouw netwerk er dus als volgt uitzien:

  • Telenet HGW
  • Hierachter een Fritz!Box (master) die als router ingesteld staat. Je hebt dus één LAN poort van de Telenet HGW verbonden met de Fritz!Box LAN1 poort.
  • Achter de Fritz!Box master 2 Fritz!Boxen, die dus als Mesh Clients op de eerste Fritz!Box aangesloten zijn (via UTP kabel of draadloos?).

In deze opstelling gebruik je dus de Fritz!Box als jouw enige router, en zijn al jouw toestellen met het FritzBox netwerk verbonden ...

Er zijn dus geen IP conflicten, op voorwaarde dat:

  1. er geen toestellen met jouw Telenet modem verbonden zijn (met uitzondering van de eerste Fritz!Box).
  2. de WiFi van jouw Telenet modem niet gebruikt (andere naam, of beter nog: WiFi uitgeschakeld).

De WAN poort van de Fritz!Box zal dus een 192.168.0.xxx adres krijgen van de Telenet modem.

De Fritz!Box zal IP adressen uitdelen aan jouw toestellen (default zal dat 192.168.178.xxx zijn).

 

Als dat inderdaad jouw opstelling is, moet je gewoon de Gasten WiFi  in jouw Fritz!Box master activeren: 

  • WiFi > Toegang voor Gasten > Toegang voor Gasten actief
  • Kiezen tussen "Openbare Hotspot" of "privé-Wi-Fi-toegang voor gasten"
  • Een SSID geven, en eventueel netwerksleutel.
  • Jouw Fritz!Box Mesh Clients of Repeaters nemen de instellingen over: het gast netwerk is nu beschikbaar op al jouw WiFi Access Points.
BrunoKon
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

Hoe gastnetwerk activeren op Fritzbox?

bedankt Flip, deze opstelling heb ik nu inderdaad en nu werkt alles prima!

0 Likes