Beantwoorden
wout2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

Ik heb een nogal uitgebreid netwerk en ik zou graag via wifi een ander subnet bereiken. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? (zie schema hieronder)

 

Zelf denk ik dat mijn enige optie een modem only installeren is, maar ik had graag even jullie adviezen, alternatieven gehoord.

 

netwerk.jpg

 

Alvast bedankt!

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

Met "Combi Modem" bedoel je waarschijnlijk de HGW van Telenet? Welk type heb je nu?

Echte modem-only modellen worden niet meer verdeeld. Het huidige alternatief is een CV8560E, die IPv4 kan "bridgen", voor één specifiek MAC address (normaal het WAN adres van de WAN port van je eigen router). Op die manier kan je egien router een publiek IP adres ontvangen, ipv een  adres uit het 192.168.0.0/24 subnet, welke de HGW normaal uitdeelt.

In dit geval heb je die eigenlijk niet nodig.

 

De Telenet HGW kent een aantal limitaties; je kunt bijvoorbeeld de DHCP server niet uitschakelen, en ook geen static-routes terug naar je eigen router configureren.

Ik zou daarom overwegen wifi van de HGW uit te schakelen, en dit te voorzien met eigen Access-Points, verbonden als 4de netwerk aan je eigen router. Dan heb je volledige controle, en is het ook eenvoudiger de firewall rules in te stellen welk netwerk met welk mag communiceren.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2253
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

Als je een eigen router installeert dan zeg je eigenlijk ik wil mijn eigen LAN netwerk beheren.

Dus alles aansluiten op uw eigen router en dan heb je het volledige beheer.

Dus ook geen Wifi verbindingen met de Telenet modem/router maar enkel naar uw eigen router waar ge het beheer volledig in eigen handen hebt.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7760
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

@wout2  Modem only is niet meer te verkrijgen en vervangen door CV8560E zonder Wifi en met de mogelijkheid om op je eigen router een publiek IPv4 adres te krijgen.

De eigen router wordt dan het centraal punt. Eventueel een mesh router met een aantal satellieten. Maar dan nog blijf je met je draadloze toestellen op een bepaald netwerk zitten. En dan ga je moeten routeren en/of poorten openzetten afhankelijk van wat je wil bereiken. Het maakt niet uit of dit intern of extern is.

Je maakt het jezelf in elk geval niet makkelijk met dergelijke opstelling voor een gewoon huis. Je zal wat netwerk kennis moeten op doen. In mijn ogen overkill maar elk diertje zijn pleziertje.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
wout2
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Netjes! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

Bedankt voor de suggesties en info.

De CV8560E modem lijkt me wel interessant. Werkt dit ook met digicorder of moet deze alsnog rechtstreeks op het ingebouwde netwerk zijn aangesloten?

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

Ja, de Digibox dient rechtstreeks aan de Telenet HGW aangesloten te worden. Rechtstreeks wil zeggen, zonder router er tussen. Een bridge mag natuurlijk wel.

 

Ik heb zelf een soortgelijke opstelling. Aan de CV8560E hangt mijn digibox, en mijn eigen router. Verder niets. Het MAC adres van mijn eigen router heb ik via mijn telenet als "bridge" adres ingegeven. De router ontvangt hierdoor een publiek IPv4 adres, en geen 192.168.0.x adres vanaf Telenet.

Alle andere apparatuur hangt aan mijn eigen router, in verschillende subnetten (en VLANs). Een aantal van de subnetten/vlans worden ook draadloos aangeboden via mijn access-points.

Tussen de verschillende subnetten is routing mogelijk (geen NAT). Door middel van firewall rules kan ik restricties opleggen, wie met wie mag communiceren.

Uitgaand verkeer richting het internet gaat via NAT, inkomend verkeer bijgevolg via port-forwarding.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe kan ik ander subnet bereiken via de modem?

@wout2 voor de duidelijkheid: de CV8560e, op zoch een goed toestel dat ik wel zou aanraden, gaat niets oplossen aan je vraag.

Om de simpele reden dat je daar maar 1 LAN netwerk op hebt, en geen routes op kunt configureren.

 

Dit kun je wel, zoals @Arnie doet, met een eigen router of firewall, die meerdere fysieke of logische (vlans) interfaces heeft. (een managed switch met vlan support is dan ook handig).

Pas dan heb je connectiviteit tussen je verschillende netwerken, maar dat kan evengoed met een eigen router achter je huidige homegateway.

 

Wat je wel bereikt met de CV8560e is het elimineren van dubbele nat (voor ipv4). En potentieel betere wifi omdat je zelf de apparatuur kan voorzien.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes