Beantwoorden
Boytronic
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

Ik heb een 24 * 8 Doc 3 (Docsis) van Telenet, in combinatie met een mesh systeem van Orbi (RBK53).  Wifi heb ik uitgezet op de telenet modem/router.  

LAN Telenet 192.168.0.1

WIFI ORBI 192.168.1.1

Alles werkt naar behoren maar ik wil één sateliet verplaatsen naar het poolhouse die ik dan natuurlijk wired moet gaan aansluiten.  Als ik deze wired aansluit, krijgt deze sateliet natuurlijk een ip adres in de rage van 192.168.0.  Hierdoor werkt deze sateliet niet naar behoren.  

Hoe moet ik dit oplossen? Eigenlijk zou dit één groot netwerk moeten zijn (wired & wireless) dat gewoon met elkaar samenwerkt.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: ORBI RBK53

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

Heb je de specifieke routerfunctionaliteit van je Orbi systeem nodig?

Je maakt het eenvoudiger als je je Orbi setup inricht in AP modus.  (Je vermijdt zo dubbele NAT voor IPv4.  Eventuele portforwardings zal je enkel op Telenet niveau moeten doen.)

Dan is alles op laag-2 niveau met elkaar verbonden.  Routering en ook zaken als DHCP server worden uitgeschakeld op je Orbi, en het zal de Telenet router zijn die dit voor al je interne clients zal doen, zowel op wired als wifi.

 

https://kb.netgear.com/31218/How-do-I-configure-my-Orbi-router-to-act-as-an-access-point


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

@Boytronic  Simpel. Uw UTP kabel moet vertrekken van uw basis Orbi niet van uw Telenet router. Dan komt die in het correcte netwerk te zitten. Dat kan een praktisch probleem zijn natuurlijk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Boytronic
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

Beste 

 

Inderdaad.  Geen kabel ter beschikking.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

Vandaar AP mode, onder het motto keep it simple en het vermijden van dubbele NAT.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Boytronic
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

Ik snap dat in AP mode zetten de meest voor de hand liggende oplossing is maar ik zie ook heel wat nadelen.  Ik gebruik de ORBI ook om te werken met reserved adressen.  Bepaalde devices in mijn netwerk vereisen dit.  Zoals jullie wel weten, kan dit niet met de modem/router van Telenet.

Is het ook een optie om te vragen aan Telenet om mijn router/modem te vervangen door een modem?  Doen zij dit free of charge?  Of is dit geen goede oplossing?

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2588
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Hoe sateliet correct IP-adres laten krijgen via Mesh?

Ok, vandaar mijn vraag: "heb je de routerfunctionaliteit echt nodig?"

 

Je kan je modem vervangen door een CV8560E (E-router).

Die heeft geen WIFI, maar via mac bridging (je geeft het MAC adres van de externe interface van je Orbi router in op Mijn Telenet) krijgt je eigen router dan een publiek IPv4 adres.

 

Dit kan gratis als je die zelf gaan afhalen in een Telenet center, en plaatst.  De modem moet vervolgens geactiveerd worden, dit laat je best doen in de winkel. Vanaf dat moment werkt je oude modem niet meer.
De oude modem neem je mee, of breng je achteraf binnen.

 

Ik heb die modem/homegateway ook. Werkt prima.  Voor IPv4 wordt de router/NAT/DHCP server uitgeschakelt op de Telenet modem.
Voor IPv6 verandert er niets, daar blijft de Telenet modem gewoon een router, maar gebeurt er ook geen NAT.

PS: de oude EMTA-modems (modem only in de volksmond) worden niet meer aan particulieren geleverd.

 

MAAR: dit gaat je probleem niet oplossen. Je extra AP gaat op layer2 niveau nog altijd in een ander netwerk zitten en dus een IP ontvangen uit het 192.168.0.0/24 subnet, uitgedeeld door de Telenet modem.  Alles wat je aansluit op die modem krijgt een adres uit deze range (tenzij je de range gewijzigd hebt op Mijn Telenet), behalve het device waarvoor je MAC Bridging hebt opgezet: die krijgt een publiek IPv4 adres.

Dus als je niet naar AP mode wil, en je wil ook geen extra kabels leggen (zoals de evenzeer goede oplossing van @igvfer hierboven) , dan is de enige mogelijkheid om met VLANs te werken. Maar dit impliceert een leercurve en de aankoop van managed switches.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes