Beantwoorden
Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Hallo ,

Mijn eerste post hier op netweters.

Ik heb wat problemen met mijn wifi verbinding thuis.

Huidige situatie :

Ik heb bij telenet het Giga Internet abonnement , met modem CH7465LG-TN.

Ik heb ook verschillende boosters van het type WIFI Powerline PG-9082LG-TN uitgetest , deze werken meestal slechts enkele weken met betere wifi resultaten en plots werken deze niet meer naar behoren waardoor het wifi signaal terug erg zwak is.

De modem staat in de berging vooraan de woning. Van daaruit heb ik UTP cat 5e liggen tot in de living en de slaapkamer.

In de living staat een switch (100 Mbps) waarop de pc , digicorder , stereo en tv zijn aangesloten.

De pc staat in de living en is via UPT kabel verbonden met de switch en daarmee haal ik tot 80 Mbps.

Wanneer ik de UTP kabel rechtstreeks in de pc steek haal ik tot 360 Mbps.

 

Test 1 : wifi van telenet modem gebruiken :

Via wifi haal ik op de gsm tot 45 Mbps in de living , in de slaapkamer boven tot 8 Mbps , en buiten op terras met moeite 1 Mbps , maar meestal valt de verbinding weg buiten.

Test 2 : ik heb nog een oude Belkin Router WL Surf (wifi 4) liggen. Na het uitschakelen van de wifi op de telenet modem en via de Belkin de wifi test haal ik tot 55 Mbps in de living , in de slaapkamer tot 25 Mbps en buiten tot 5 Mbps.

 

Nieuwe situatie :

Ik zou mijn internet abonnement willen verlagen tot All-Internet (tot 300Mbps) omdat ik toch niet meer haal momenteel , en ik met deze snelheid via kabel feitelijk wel tevreden ben.

Wel zou ik de 100 Mbps switch willen wegnemen zodat ik aan 360 Mbps ipv 80 Mbps via de kabel op de pc kan surfen.

Echter de wifi situatie zou ik willen verbeteren , liefst op een niet al te dure manier 😊.

Gezien er verschillende opties zijn en ik soms het bos door de bomen niet meer zie vraag ik hier graag wat advies.

 

Een eerste denkpiste is om alles via telenet te organiseren :

Ik kan een nieuwer model van modem aanvragen. Bij telenet raden ze me de 360° wifi modem aan met de nieuwe PODS. In deze situatie moet ik dus een nieuwe gratis modem aanvragen bij telenet , en afhankelijk van het bereik 2 of 3 pods huren. Ook moet ik een nieuwe switch aanschaffen dit tot 1Gbps aankan. Dus ongeveer 50 euro voor een switch en maandelijks 6 of 9 euro betalen aan telenet voor de huur van de pods.

Een tweede mogelijkheid is om niet met deze telenet pods te werken , maar een eigen wifi router te kopen die voldoende ethernet aansluitingen heeft om de huidige switch te vervangen. Op internet kan ik dergelijke toestellen vinden gaande van 50 tot 800 euro … (https://www.wifiweb.nl/beste-wifi-routers/)

Bedenking die ik me hierbij maak is wat indien het wifi bereik onvoldoende ver reikt ? Is dit systeem nog uit te breiden ?

Verder zijn er nog wifi mesh systemen waar ik geen kennis van heb , maar waar ik me afvraag of ik mijn andere toestellen (pc-stereo-tv) hierop ook kan aansluiten ?

Er zijn ook nog hybride mesh-systemen die ook powerline werking hebben om de onderlinge verbinding te maken. Ook hier dezelfde bedenking als met de gewone wifi mesh systemen.

 

Teveel keuze en te weinig ervaring met de verschillende systemen om de juiste te kiezen , dus daarom kijk ik graag naar jullie voor tips en ervaringen.

Even recapituleren :

Ik zou naar all-internet swichten bij telenet ipv giga-internet. Ik zou ook ineens een nieuwe modem gaan halen bij het telenet center.

De modem staat in de berging vooraan de woning waar ik enkel 1 UPT moet op kunnen aansluiten naar de living.

In de living moet ik de pc , stereo en tv kunnen aansluiten op een sneller systeem dan de huidige 100 Mbps switch.

En voor de wifi zou ik graag volledige dekking hebben in mijn woning en op het terras achter de woning.

Ik heb ook een UTP cat 5e kabel liggen in de slaapkamer

 

Alvast bedankt voor de moeite om dit te lezen en ik kijk al uit naar de reacties om hopelijk de juiste keuze te kunnen maken .

Mvg

Djoaquin

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: WIFI probleem aanpakken.

11 reacties
Kanjo
Experienced Weetjesweter
Berichten: 22
Dag van de Chocolade Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Thuis had ik ook hetzelfde probleem met de wifi-boosters, vaak terugvallen met snelheid. Nu heb ik de upgrade de nieuwe 360 modem met 2 pods. Daarbij haal ik snelheden op zolder rond de 500mb/s zonder de pod te verbinden met kabel. Nu heb ik nog coax-kabel die in de muur steekt en ga een adapter aanschaffen om er meer uit te halen.

Jij hebt upt-kabel dus zou je die pod wel kunnen verbinden met kabel en zo haal je meer snelheid, ook heb nog een utp-uitgang op die pod en zou je een switch kunnen verbinden. Persoonlijk nog niet uitgetest maar zal wel goed werken.

Verder als je de mogelijkheid hebt om uw utp-kabel te vernieuwen zou ik dat ook kunnen aanraden en als switch gebruik ik er 2 met gigasnelheid en haal gemakkellijk 950 mb/s.

Wel heb ik utp-kabel cat 8a van 10 meter en 2 van 1meter.  Dus modem > switch > switch > laptop.

 

kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1680
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

@Djoaquin hetgeen ik je aanraad is het volgende:

1. Vraag een CV8560E modem aan bij Telenet  en koop uw eigen router. Zo heb je je eigen netwerk volledig in beheer.

2. Koop een Netgear Mesh systeem. Met dat systeem kan je heel gemakkelijk uitbreiden en de snelheid is enorm goed. Je hebt op de sateliet Ap's ook nog eens verschillende netwerkaansluitingen. Die je dan kan gebruiken om toestellen aan te sluiten. Ik raad persoonlijk Netgear aan omwille van zijn bereik, maar er zijn natuurlijk andere merken zoals TP-link die mesh systemen hebben. Netgear is niet zo goedkoop maar wel top. Ik haal snelheden tot 980Mbps download en 42 mbps upload. Heb wel een business abonnement.

ik weet niet dat je die switch nodig hebt die je gebruikt maar persoonlijk zou ik deze uit je netwerk verwijderen. Je kan daar geen deftige snelheden mee halen.

Tel gewoon de toestellen die je op een bepaalde plek moet hebben en zie dat je een AP hebt die het aantal poorten heeft dat je nodig hebt. 

Sluit zeker de (backhaul) bekabeld aan zodat je volledig snelheid hebt op je sateliet Ap's. op zich is een CAT5E kabel goed maar als je kan gebruik minstens een CAT6A kabel. Je zal snelheidswinst hebben.

De boosters die ze je voorstellen vergeet je best. ze halveren je snelheid en zijn niet betrouwbaar in de meeste gevallen. 

Succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Eerst en vooral is het zeer belangrijk dat je Wifi centraal in je woning uitzendt. Het Wifi-signaal verspreidt zich in alle richtingen.
Het is dus behoorlijk nutteloos om in de berging vooraan in je woning Wifi uit te zenden, de helft van het Wifi-signaal komt op straat of in je voortuin terecht.

Je kan het volgende doen om je Wifi te verbeteren:

Als je zowel in je living, slaapkamer en op je terras 300 Mbps via Wifi wil, raad ik aan om bijvoorbeeld twee TP-Link Deco X50's aan te schaffen, je sluit er één bekabeld aan in de living, de andere bekabeld in de slaapkamer. Je configureert deze toestellen best in access point mode omdat er op de Telenet-modem al een routerfunctie actief is.

Voor extra netwerkpoorten in de living heb je dan nog een TP-Link TL-SG105 Gigabit netwerkswitch nodig.

Een andere optie is één TP-Link Archer AX55 in de living bekabeld aansluiten en configureren in access point mode. Maar dan heb je minder snelle Wifi in de slaapkamer en op je terras.

Apparatuur huren bij Telenet vind ik persoonlijk wat absurd. Je hebt minder controle over je Wifi-netwerk en minder configuratiemogelijkheden. Bovendien zal huren over een periode van enkele jaren veel duurder uitkomen, je moet ook rekening houden met jaarlijkse prijsverhogingen.

 

Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Hallo

bedankt alvast voor de antwoorden.

Ik denk voorlopig meer in de richting van de oplossing van RAF.

In de living de TP-Link Archer AX55 bekabeld aansluiten en daarop alle apparaten aansluiten.

Als ik kijk op internet zie ik dat TP-Link verschillende routers in gamma heeft.

Zie onderstaande foto voor de TP-Link routers die binnen mijn budget passen.

De AX55 en AC73 zijn wifi6 en dual band , de AXE75 is wifi 6E en triband.

Dewelke zou de beste WIFI range hebben en jullie me aanbevelen ?

-modems.jpg

 

Mocht ik zien dat de wifi onvoldoende ver reikt , kan ik deze dan nog uitbreiden ?

Zo meen ik toch te lezen op de TP-Link website.

Al deze routers zijn uitbreidbaar met one-mesh range extenders.

Zijn dat dan toestellen zoals de TP-Link RE450 ?

Ik kan die dan elders in het stopcontact steken en dit toestel zal de wifi dan verder uit sturen ?

Deze vangen het wifi signaal op en versturen het verder dacht ik ?

Heeft het zin om deze via UTP aan te sluiten om hogere snelheid te hebben ? 

En moet deze UTP dan uit de router komen ?

Of mag deze UTP dan ook uit een andere poort van de modem vertrekken ?

 

Zie onderstaande snede van mijn woning.

In de berging waar de modem staat komen ook alle UTP kabels toe.

Van daaruit vertrekken 3 UTP kabels naar UTP1-2-3 op de 3 verdiepen.

Woning_Snede.jpg

 

Graag had ik wifi gehad op alle 3 de verdiepen van de woning alsook buiten.

Indien mogelijk ook op terras 2 , maar zeker op terras 1.

De beneden verdieping is volledig open zonder binnenmuren , en een glazen schuifraam over de volledige breedte van de woning naar terras 1.

De vloeren van verdieping 1 en 2 zijn houten balken met parket vloer.

 

alvast bedankt

Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Aansluitend wens ik nog te vermelden dat ik vooraan de woning een slimme deurbel heb die ik met wifi moet verbinden.

En zowel op terras 1 en terras 2 heb ik slimme tuinverlichting die met wifi verbonden moeten zijn.
Daarvoor hoeft de snelheid van de wifi op terras niet super snel te zijn , maar wel graag nog verbonden met de wifi zodat ik deze kan bedienen.

Slimme deurbel type : Eufy video doorbell 2K wired (https://nl.eufy.com/products/t8200311)

Slimme verlichting type : Hoftronic E27 smart LED (https://www.into-led.com/nl/e27-smart-led-lamp-rgbww-wifi-10w-806lm-dimbaar.html?gad_source=1)

 

Qua internet snelheid op de terrassen : op terras 1 zit ik in zomer graag buiten met mijn laptop op wat te werken en te surfen , dus daar wel graag wat snelheid.
Op terras 2 mag het internet wat trager zijn , maar er moet wel wifi zijn om de slimme verlichting te kunnen bedienen.

Alvast bedankt voor respons.

 

Ex-Netweter
 

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?


@Djoaquin  schreef:

Dewelke zou de beste WIFI range hebben en jullie me aanbevelen ?


De range zal niet veel verschillen, maar het duurdere en nieuwere model zal hogere snelheden leveren als je verder verwijderd bent, bijvoorbeeld op terras 2.


@Djoaquin  schreef:

Mocht ik zien dat de wifi onvoldoende ver reikt , kan ik deze dan nog uitbreiden ?

De Archer-modellen kan je alleen nog uitbreiden met TP-Link OneMesh-toestellen, niet met TP-Link Deco.


@Djoaquin  schreef:

Heeft het zin om deze via UTP aan te sluiten om hogere snelheid te hebben ? 

Als je voor de Archer kiest, kan de OneMesh-uitbreiding alleen draadloos, niet via UTP-kabel. Voor uitbreiding via UTP-kabel kies je TP-Link Deco en geen Archer.

Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Hey Raf ,

bedankt alvast voor de hulp.

We zijn er bijna uit denk ik , nog enkele vragen :

Djoaquin_0-1704733914063.png

als je zegt dat het duurdere model hogere snelheid zal halen op e verre afstand , bedoel je dan de AX73 of de AXE75 ?

Omdat ik zie dat de AX73 tot 4800 Mbps haalt en de AX75E slechts tot 2400 Mbps.

De AX75 is wel slechts dual band terwijl de AX75E een tri band is.

 

Ik zie ook dat de AX73 seamless roaming heeft en de AXE75 dat niet heeft.

Met de optie in gedachten om eventueel later (indien nodig) een TP-Link OneMesh repeater aan te schaffen , zou ik dan beter voor de AX73 kiezen ?

Of toch voor de nieuwere AXE75 omdat deze tri band heeft ?

Alvast bedankt

Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Hallo ,

alvast bedankt voor alle bijdragen , maar kan iemand me nog helpen met bovenstaande issue ?

merci

Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

Ik heb feitelijk nog 2 vragen :

haal ik de beste snelheid op grotere afstand met een dual band model die tot 4800 Mbps haalt op 5Ghz of met een tri band die slechts 2400 Mbps haalt op 5 Ghz ?

en

heb ik seamless roaming nodig op het acces point als ik nadien nog een TP-Link OneMesh repeater wens te koppelen ?

Ex-Netweter
 

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

4800 Mbps betreft 4x4 MIMO, dat haal je niet met één gebruiker omdat smartphones en laptops maar 2x2 MIMO ondersteunen.

Voor twee gelijktijdige gebruikers die zeer snelle Wifi moeten hebben is dit wel nuttig.

Tri-band betekent dat er een derde frequentieband van 6 GHz wordt gebruikt en dat is alleen nuttig als je gebruikerstoestellen Wifi 6E ondersteunen. (Of je zulke toestellen binnenkort zal aankopen)

De AX73 zal sneller zijn op het moment dat je meerdere Wifi 6 smartphones/laptops tegelijk gebruikt.

Seamless roaming heb je niet nodig tenzij je via Wifi een ononderbroken al wandelend telefoongesprek vanaf de voordeur naar terras 2 wil kunnen doen.

 

Djoaquin
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

Hoe zorg ik voor de beste wifi thuis?

super , bedankt voor de moeite