Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Wij zitten al een tijdje met een probleem waar we niet uit geraken...

 

Enkele maanden terug een Netatmo deurbel gehangen. HomeKit compatibel, dus de bedoeling om ook via HomeKit te kunnen communiceren met die deurbel.

Netatmo's eigen app: Security, geeft een error dat Homekit niet beschikbaar is buiten je lokale netwerk. Klopt, want als er iemand aanbelt als ik op mijn eigen wifi zit, dan kan ik quasi meteen communiceren met mijn bezoeker. Ben ik op 4G duurt het een eeuwigheid voor ik A verwittigd word als men aanbelt en B eer ik dan kan spreken met de bezoeker is die al lang gaan lopen.

 

3 aangesloten Apple TV's in huis, beiden ingesteld als Hub. Kijk ik in de setup van HomeKit staan ze effectief allemaal zo ingesteld. Eentje staat steeds op actief, de anderen standby.

 

Ik heb Hue lampen, een weerstation, gordijnen,... allemaal gestuurd via HomeKit, werkt allemaal vanop 4G. Steeds overtuigd dat het probleem bij Netatmo lag.

Die laatsten ontkennen en zeggen dat dat prima moet werken. Inderdaad, op hun forum vind je eigenlijk geen enkel topic dat daar op wijst.

 

Mijn Telenet modem hangt in de kelder en krijg bijgevolg geen wifi door op het gelijkvloers, eerste en tweede verdiep van mijn huis. Ik heb een Netgear RBR50 Mesh systeem staan. Basisstation in de kelder, op gelijkvloers en eerste verdiep een Satelliet. Alles is bedraad verbonden met elkaar.

 

Op het Netgear forum raden ze enkele instellingen aan, doch die helpen me niet vooruit.

Die Netgear is ingesteld als accespoint, dus het echte beheer van mijn thuisnetwerk neemt Telenet voor zijn rekening (ip adressen uitdelen enz).

Weet er iemand dat er een bepaalde setting die HomeKit kan dwarsbomen?

Ik heb nog wel zo'n zwarte modem met groene en blauwe lampjes.

 

tnx

Gert 

Tags (2)
0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

@raverke95  Je zal de nodige portforwarding moeten doen in de Telenet modem/router via "mijn telenet". Standaard is er niets bereikbaar van buitenaf naar je intern netwerk. Maar bij sommige fabrikanten maken ze het de klant heel makkelijk om connectie te maken en de klant beseft niet hoe kwetsbaar hij is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

In die uitleg klopt iets niet in mijn ogen.

Verbeter me als ik fout ben...

1. De Telenet modem doet het beheer van mijn thuisnetwerk. De Netgear mesh (ingesteld als accesspoint) doet niet meer dan het LAN signaal naar Wifi te converteren.

2. De Netatmo deurbel heeft zijn eigen OS dat binnen mijn thuisnetwerk de Apple TV hub moet herkennen. Uit de foutmelding blijkt dat de deurbel de Apple TV niet herkent. Op dat moment ben ik nog niet buiten mijn eigen netwerk geweest, dus heeft portforwarding er nog niks mee te maken, toch?

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?


@raverke95  schreef:

In die uitleg klopt iets niet in mijn ogen.

Verbeter me als ik fout ben...

1. De Telenet modem doet het beheer van mijn thuisnetwerk. De Netgear mesh (ingesteld als accesspoint) doet niet meer dan het LAN signaal naar Wifi te converteren.

2. De Netatmo deurbel heeft zijn eigen OS dat binnen mijn thuisnetwerk de Apple TV hub moet herkennen. Uit de foutmelding blijkt dat de deurbel de Apple TV niet herkent. Op dat moment ben ik nog niet buiten mijn eigen netwerk geweest, dus heeft portforwarding er nog niks mee te maken, toch?


Punt 2: U zegt dat het wel werkt in het lokaal netwerk in uw originele vraagstelling maar niet als je met uw smartphone op 4G zit ergens buitenshuis. Dus ga je wel buiten uw lokaal netwerk op dat moment. U zit met uw smartphone dan op een ander netwerk dat niet het uwe is. Via Wifi blijf je in uw eigen netwerk. Zolang je thuis bent. Op het Wifi netwerk van de buren dan natuurlijk niet.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Hier werkt Apple Homekit eigenlijk allemaal perfect (2 Apple TV's, Philips Hue en enkele andere minder bekende merken). 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Het systeem is zodanig dat de deurbel verbinding moet maken (in het LAN netwerk) met een AppleTV. Die laatste zorgt dan voor de verbinding naar buiten toe.

Mijn probleem is dat de deurbel geen verbinding wil/kan maken met de AppleTV. Dat zegt hij dan ook letterlijk in de betreffende app van de deurbel.

Die verbinding maken zou blijkbaar via het LAN netwerk moeten gebeuren. En hier is de Telenet-modem de beheerder.

 

Alles wat gekoppeld is aan Apple HomeKit gaat naar de buitenwereld via een hub, in mijn geval een AppleTV.

Ik heb automatische gordijnen die geen eigen app hebben, das exclusief via HomeKit dat dat gaat. Het gekke is dat dat wel werkt op afstand. Dat bewijst dan dat de AppleTV zijn weg "naar buiten" wel werkt.

Mijn eerste idee was dan dat er wat mis is met die deurbel, of diens software. Goed of niet goed, als je vragen gaat stellen in het Netatmo forum, werkt het bij de meesten perfect. Via HomeKit, met AppleTV als hub en dezelfde software op de bel, op de AppleTv enz.

 

 

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

@raverke95  Is het niet zo dat uw deurbel te ver hangt van het Wifi AP en zodoende niet op het lokale LAN kan. Het LAN netwerk is niet beheerd door Telenet hoor. Uw modem/router van telenet creëert een LAN Netwerk waarin ook uw Appel TV zit en uw deurbel maakt connectie via het Wifi AP naar dat LAN netwerk.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Het is zo dat het AP letterlijk aan de andere kant van de muur staat van de deurbel. Om me echt 100% te overtuigen heb ik eens een speedtest gedaan met m'n iPhone vlak naast de deurbel. De snelheid was het maximum wat er via wifi uit te halen viel.

 

Uw modem/router van telenet creëert een LAN Netwerk waarin ook uw Appel TV zit en uw deurbel maakt connectie via het Wifi AP naar dat LAN netwerk.

 

Wellicht zal dat niet zo zijn, anders had er al lang repliek geweest in die trend.... Maar mijn idee was dat de Telenet modem verhinderde dat die twee elkaar konden zien op het LAN netwerk.

Verder zoeken dan maar. Bij gelegenheid de Netgear eens terug instellen als Router. Dan weet ik het meteen zeker.

Wel niet makkelijk om dit te doen met thuiswerkers...

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

@raverke95  Kan je op een of andere manier controleren welke IP adressen je Apple TV en je deurbel hebben. En je hebt soms deurbellen die een eigen AP creëren bij de opstart en niet connecteren met het interne netwerk. Dat is iets waar je heel goed mee moet opletten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

@igvfer Dat kan ik zonder probleem doen ja. Via de Netgear app zie ik perfect welk apparaat welk ip-adres heeft. Mag ik weten waarom?

 

Wat je zegt ivm het eigen AP creëren, het wilt lukken dat de voorbije week een firmware-update naar die bel gepushed is. In de changelogs stond dat inderdaad dat onder sommige omstandigheden die bel als AP gaat fungeren. Ik had dat al ondervonden bij een stroomstoring. Er zit een soort van backup in, die de boel 5 minuten wakker houdt. Wifi valt wel weg en dan krijg je die situatie. Een half uur van de netspanning af, weer op en 6 uur later is ze terug online...ellendig. Nu goed, dat lijkt inmiddels opgelost te zijn.

 

Nu terug on-topic: gisteren per toeval op een zaterdag eens alleen thuis, dus kon wat gaan stoeien. Als ik mijn Netgear RBR50 als Router instel en hier zowel de AppleTV's als de deurbel mee koppel (en in de Netgear's app me wel degelijk ervan overtuig dat beschreven apparaten in range 192.168.1.XXX staan), krijg ik dezelfde error ivm het niet vinden van de Hub.

 

Nu heb ik 3 Apple tv's staan. Ik begon gaan te denken dat het zaakje over Bluetooth werkt (heb van Netatmo ook enkele rookmelders die enkel in HomeKit werken als ze binnen het Bluetooth bereik van zo'n AppleTV zijn.) Dus AppleTV via wifi en vlak tegen de deurbel geplaatst. Dat deurbel probleem was zo niet opgelost, maar ik ondervond wel wat anders.

Als geen enkele AppleTV live is, dan komt er in de Home app bij alles van Hue lampen "bijwerken". Op voorwaarde dat ik op 4G zit met de iPhone. Het moment dat de AppleTV opgestart is, kan ik over 4G mijn lampen quasi in realtime aansturen. Hét bewijs dat er communicatie mogelijk is tussen een device in mijn thuisnetwerk en de AppleTV aka HomeKit hub.

 

Ik denk dat we dit draadje hier stilaan kunnen gaan sluiten, want dat het probleem toch wel echt bij Netatmo zelf zit.

 

Mocht je nog tips hebben, graag natuurlijk. Maar anders zal het wachten zijn op Netatmo zeker...

0 Likes
Chrissssstina
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! It's your first party!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Beste,

 

Is het probleem bij u al opgelost?

Hier ook Homekit en de Netatmo slimme deurbel (etc) maar nu al 4 weken problemen met alles! AP’s blijven rebooten, netwerk ligt eruit, niets wil nog normaal werken. 

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Hier ook homekit met de netatmo deurbel en een welcome en ondervind geen problemen. Ik gebruik deze al sinds oktober samen met hue en aqara. Alles werkt zowel intern als via 4g in de home app alsook in de netatmo app.

 

Ik gebruik wel een eigen gigabit router voor mijn lokaal netwerk. Telenet wifi en router worden niet gebruikt.

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

Op zeker moment is de Netatmo app geupdate en sindsdien is de foutmelding verdwenen.

 

Alles werkt, maar een bezoeker beantwoorden op 4G is nog steeds véél te traag. 

Ik hoop dat ze op een goeie dag toch HKSV implementeren en hoop dat het en passant sneller zal verbinden.

Inmiddels ook enkele Eufy bewakingscams gehangen. Eentje zit op HKSV en die verbindt merkelijk sneller dan de anderen zowel via hun eigen Eufy app als via HomeKit. (heel mijn uitleg geldt uiteraard op 4G. Via wifi gaat alles prima)

0 Likes
Christof75
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 539
Champagne, lezer van het jaar! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Houdt de Telenet modem Apple HomeKit tegen?

als je op 4g zit gaat het sneller via homekit dan de netamo app

0 Likes