Beantwoorden
JarneChris
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 werkt wel op pc en laptop, niet op gsm en tablet

Beste Netweters,

Eerst en vooral hoop ik dat alles nog goed met jullie gaat. Ik heb een probleem met ipv6 sinds vorige week hebben wij een Tp-link deco set gekocht maar sinds toen hebben wij alleen nog maar ipv6 op onze vaste pc en laptop, op onze gsm en tablet werkt het niet. Het rare vindt ik wel dat de laptop die op het zelfde wifi netwerk is aangesloten wel ipv6 krijgt maar de gsm en tablet dus niet. Ik hoop dat iemand jullie mij kunnen helpen, het is geen groot probleem maar het is wel fijn om het te hebben🙂

0 Likes
4 reacties
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 werkt wel op pc en laptop, niet op gsm en tablet

Welk device zorgde voor correcte ipv6 werking voor je de TP-Link Deco set had?

Misschien is er bij je extra nieuwe aparatuur (die ik niet ken) een instelling om het ipv6 gebeuren ongemoeid te laten. Waarom precies phones en tablets systematisch naar de 'verkeerde' informatie luisteren (pc en laptop niet) is misschien eerder toeval of operating system afhankelijk. Ooit had ik (bij EDPnet toen) last van een BBox3 welke weliswaar als modem-only geconfigureerd stond, maar die voor management via een extra ethernet bereikbaar was op de gemeenschappelijke LAN, en, alzo, via die ethernet, kennelijk het ipv6 gebeuren soms stoorde. Er draait alleen linux en apple hier, maar telkens als iemand met een windows device langs kwam (wat zelden gebeurde) liep het (enkel voor die persoon) mis, want: mijn DNS server gaf bij voorkeur IPv6 addressen voor namen, maar de BBox3 gaf zichzelf als IPv6 gateway, wat, natuurlijk, een traffic blackhole betekende (als modem-only). Workaround was om de BBox3 management ethernet kabel tijdelijk uit de switch te halen (enkel nodig voor die windows client toen). Uiteindelijk heb ik de BBox3 (welke niet tot zwijgen te configureren viel) door een Fritz!Box 7490 vervangen die zich (ook modem-only) niet bezig hield met ipv6 naar zijn hand te zetten. Om maar te zeggen: twee (of meer) ipv6 'verkeer regelaars' is mogelijk te veel van het goede. 

 

 

{*niet* 'like'-en aub}
Tags (1)
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

IPv6 werkt wel op pc en laptop, niet op gsm en tablet

Ik veronderstel dat zowel de pc als de gsm op hetzelfde netwerk hangen?

je moet eens nakijken of je ipv6 op je Deco actief hebt staan. 

https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/2642/

Vermits je het op uw laptop wel hebt is je Telenet router/modem in orde. Deze laat dus ipv6 toe. Het enigste waar ik het probleem zie is dat je deze moet toelaten op je Deco. Tenzij dat je laptop ook achter dit device hangt zal het eerder zijn dat je uw wifi op je gsm en tablet even moet vergeten in de wifi lijst en dan terug conecteren. Dit zal een reset uitvoeren van deze connectie zodat je niet ipv4 gebruikt in de plaats.

Succes!

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NofanTasi
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 480
Meer goede raad dan tante Kaat Opgeruimd staat netjes! WOW! Lees je nog iets anders? ;-)

IPv6 werkt wel op pc en laptop, niet op gsm en tablet

ik ken de TP-Link Deco mesh implementatie niet maar ik vermoed dat deze eerder ISO Layer2 (datalink, MAC adres) en minder ISO Layer3 (netwerk, IP adres) behelst (i.e.: zoals access points en switches, niet zoals routers). Daarom zou ik IPv6 delegatie af zetten (moest die op staan) want idealiter wordt die reeds geregeld door Telenet device (of eigen gateway router).

 

{*niet* 'like'-en aub}
0 Likes
JarneChris
Experienced Weetjesweter
Berichten: 26
WOW, overzichtelijk! Alles op zijn plek! Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

IPv6 werkt wel op pc en laptop, niet op gsm en tablet

Het ding waar ik dus eigenlijk mee zit is dat die pc met een kabel is verbonden aan de Tp link en de laptop via wifi met de Tp link, op die 2 toestellen krijg ik dus wel een ipv6 address echter krijg ik op de gsm's en tablet's via het zelfde netwerk geen ipv6 toegewezen

 

EDIT: Ik ga straks eens contact opnemen met Telenet om eventueel mijn HGW modem op te ruilen naar een modem only

0 Likes