Beantwoorden
gvg1
Professional Weetjesweter
Wereld gedichtendag Star Wars Day On a roll... Tien op tien!

Intermittent Internet Connection

Halo, ik heb al jaren last van de netwerkverbinding met telenet die af en toe hapert, maar ik kan er mee leven tot het recentelijk veel erger geworden is.

Concreet duurt het af en toe even voor een website geladen wordt en als ie eenmaal geladen is, gaat het verder heel vlot. Meestal dus dadelijk, soms een 5 tal seconden, heel soms een minuutje en af en toe een time out.

wat helpt niet?

• andere modem sinds een jaartje (Docsis 3.1 Wifi6 (docsis) en dat heeft het probleem niet verholpen
  • SSID appart of SSID samen, geen effect
  • wifi of bedraad, even erg
  • rechstreeks naar telenet modem of via TP link acces point of via TP link switch om, alemaal gelijk
  • google DNS gebruikt, zelfs voor IPV6
  • power cycling van toestellen

wat werkt bijna altijd goed?

• netwerk snelheidstesten (behalve vandaag, die van test aankoop gaf maar 40 MBPS down en 8 UP terwijl ik normaal 20 UP heb en die van telenet gaf een time out. Echter NU, 5 minuten later is alles weer dik in orde en geeft telenet 230 UP (wat normaal is omdat ik nu op WIFI zit en redelijk ver van de modem)

wat fixed het probleem meestal?

• effe van SSID veranderen
  • effe netwerk disablen en terug enabelen
  • wachten

wat werkt altijd goed?

• disney+ streaming
  • hln webside bezoeken
  • fortnite gamen

Verder nog 1 specialleke: een VPN verbinding opzetten via barracuda lukt maar in 10% van de pogingen. En het ligt niet aan mijn laptop denk ik dan want als ik de laptop verbind met de WIFI van de GSM (ook al gaat die verder naar de wifi van telenet!!!) lukt de VPN verbinding in 99% van de gevallen.

Nu is mijn vraag dus : wat kan ik hier aan doen? Zou het iets uitmaken om naar telenet te bellen want die gaan volgens mij niets merken. Alles werkt immers in 90% van de tijd, alleen soms begint het te haperen en dat is ook altijd maar voor even...maar oh zo irriterend

alvast bedankt voor eventuele tips,

Geert

19 reacties
thomasdb
Professional Veelweter
WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Lezersgoud. Respect! Een bus vol!

als je een cmd opdrachtprompt venster opent en

ping -t 8.8.8.8

of

ping -t 1.1.1.1

doet , zijn er dan timeouts of werkt dat stabiel?

heb je al eens het vinkje bij ipv6 uitgeschakeld bij de eigenschappen van uw netwerkkaart is het daarmee verholpen? 

gvg1

hmm, als ik DNS afzet bij IPv6, moet ik DNS manueel invillen bij IPv4 in W11 op het eerste zicht. OK, dan zet ik IP4 DNS op 8.8.8.8 en IP6 DNS uit

ping: 1 keer een time out op 1.1.1.1 gehad, maar nu niet meer. nu gewoon rond max 20 ms reply allemaal.

nu even afwachten

thomasdb
Professional Veelweter

in windows 11 onder onder geavanceerde netwerkinstellingen, meer adapteropties, bewerken

daar kan je ipv6 uitvinken

heeft met dns niets te maken

dus niet op ipv6 klikken en configureren

het is het héle protocol welk je eens kan proberen uit te vinken

je apparaat moet dan niet kiezen tussen de 2 is mogelijk dat er maar 1 vd 2 hapert

als je enkel ipv6 aanlaat en niet 4 zullen er veel websites gewoon onbereikbaar zijn

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

vertel ook eens iets over uw lokaal netwerk. Heb je netwerk toestellen (AP, switch,router) met management?

Heb je toestellen met vast IP adressen?

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

Wat betreft de VPN via de HOTSPOT van je GSM. Deze communicatie loopt inderdaad door je lokale telenet netwerk maar dit lokale subnet is blind voor deze communicatie. Met een VPN maak je eigenlijk een tunnel vanaf je GSM tot de VPN server (dus vanaf het GSM subnet door uw telenet subnet, het internet tot de VPN server)

Hou het eenvoudig.
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak Applaus voor jezelf!

@gvg1 ik weet niet welke browser je gebruikt maar soms werkt het volgende : open de browser onder instellingen --> Systeem --> gebruik grafische versnelling indien beschikbaar.

Dit laatste moet je dan afvinken en je browser herstarten. Soms werkt dit wel.

Het kan ook zijn dat je teveel plugins of extensies hebt in je browser. Dit vertraagt ook het surfen.

Probeer ook eens een andere browser.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
gvg1

duidelijk, hele ip6 uitzetten, ik test dit uit.

EDIT:

nee, hij heeft het nog en nu heb ik ook dat pingen eens kunnen testen en inderdaad, tijdens de korte onderbreking kan ik de sites niet bereiken:

C:\Users\geva>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),

C:\Users\geva>ping 8.8.8.8

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=16ms TTL=59

Ping statistics for 8.8.8.8:
Packets: Sent = 4, Received = 3, Lost = 1 (25% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 10ms, Maximum = 16ms, Average = 13ms

C:\Users\geva>

gvg1

Hoi,

ik heb geen vaste IP adressen (uitgezonderd heel occasioneel een raspberry PI), toch niet die iets met internet te maken hebben of een fysieke verbindingen hebben met mijn thuisnetwerk.

Mijn netwerk is als volgt:

telenet modem op zolder gaat bekabeld verder naar

1) een TL-SG116E switch 

2) een AXE75 accespoint (is eigenlijk een router, maar ik heb die als acces point ingesteld, dus die deelt zelf geen IP adressen uit, dat doet de modem dus voor iedereen in huis.

3) een paar kamers (niet aangesloten)

Dan de TL-SG116E  switch staat onder de tv en die gaat bekabeld verder naar: digicorder, Philips Hue Bridge, de TV, de Xbox, een vaste oude computer, een RF switch en een paar sockets in de muur.

Dan de wifi: die wordt dus gemaakt door de telenet modem op zolder en de AXE75 beneden. De telenet ziijn 4 "wifi's" heb ik tot 1 SSID gebracht en de AXE75 heeft 3 verschillende SSID's.

Op de wifi hangen dan de laptops, de gsm's, de Philips Hue Sync Box en een mijn zoon zijn game PC en hey verdory, ik bedenk me dat ik soms wel een vast IP adress heb: mijne zoon zijn raspberry PI heeft een vast IP adres. Maar die staat zelden aan.

gvg1

sorry, ik was kennelijk vergeten te zeggen dat het probleem zich op alle toestellen voordoet. Dus op alle PC's, laptops en GSM's (en natuurlijk ook op alle browsers)

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

Ik veronderstel dat dat ge met het standaard subnet 192.168.0.xxx werkt.

Kijk eens welk IP adres de TL-SG116E gebruikt voor het management, als dit 192.168.0.1 is dan krijg je rare problemen.

Je kan het management IP van de TL-SG116E ook instellen op 192.168.0.xx waar xx staat voor een getal tusen 2 en 99. Deze IP-adressen worden niet gebruikt door de DHCP server van de Telenet modem.

Had het foute toesteltype in de tekst gezet, nu staat er het juiste type TL-SG116E.

Hou het eenvoudig.
flip1953
Professional Allesweter
De nieuwe Einstein! GP, kort voor Giga Poster! Applaus voor jezelf! Champagne, lezer van het jaar!

@Janneke_Dust  schreef:

Kijk eens welk IP adres de TL-SG116E gebruikt voor het management, als dit 192.168.0.1 is dan krijg je rare problemen.

Dat is een zeer goede tip 👍.

Het default IP adres van deze switch is inderdaad 192.168.0.1 🤔.

Hij moet dus het IP adres van de switch wijzigen (naar 192.168.0.[2-99]).

@gvg1  schreef:

Mijn netwerk is als volgt:

2) een AXE75 accespoint (is eigenlijk een router, maar ik heb die als acces point ingesteld, dus die deelt zelf geen IP adressen uit, dat doet de modem dus voor iedereen in huis.

Het default IP adres van deze router is ook 192.168.0.1 (zelfs als je deze hebt omgezet naar AP mode).🤔

Je moet dus het LAN P adres van de AXE75 ook wijzigen naar 192.168.0.[2-99]

Meerdere toestellen met hetzelfde IP adres in jouw lokaal netwerk kunnen zorgen voor IP conflicten!

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter

Ik denk dat er aan de AXE 75 niets moet verandert worden.

Ik heb een AX55 ook als AP ingestelt en deze reageert niet op 192.168.0.1 noch op 192.168.1.1.

De AX55 reageert enkel op de TETHER-app (android of ios) en dan moet de AX55 nog een verbinding met het internet hebben via de Telenet modem.

Hou het eenvoudig.
thomasdb
Professional Veelweter

@gvg1  het is ' ping -t 8.8.8.8 '

dan blijft de ping niet beperkt tot 4

, en als het accespoint hetzelfde lan ip als de telenet modem intern gebruikt ook zijn deze mislukte pings te verklaren, de apparaten kiezen dan soms eens het accesspoint en soms eens de telenet modem om 't internet te bereiken en het ap is natuurlijk geen route naar het internet dan failen de requests

trek het wireless ap eens uit de stroom zijn de pauzes bij het pingen er dan nog

zo neen ze zijn er nog steeds,  is het misschien toch iets met de kabel naar buiten toe of nog wat anders

je kan daarna ook al proberen met ping -t 192.168.0.1 en kijken of dat al wel goed werkt, zo neen is het misschien iets met een kabel of switch

gvg1

Het IP van mijn AXE75 acces point staat op 192.168.0.104, maar uiteraard heb ik ook getest zonder dit toestel aan

Het IP van mijn TL-SG116E switch ken ik niet, zie ik ook niet bij "mijn thuisnetwerk" staan. Ik heb dit toestel 10 jaar geleden gekocht zo lijkt het wel en ik herinner me de installatie niet meer. Maar ik heb er nu de stekker uit getrokken want dit had ik nog niet getest (voor jullie commentaren had ik geen idee dat deze, ook al gebruik je hem niet, toch conflicten kan geven)

even afwachten weer.

PS: ping 192.168.0.1 lukt, wie zou dat zijn? (ik heb nu even zowel mijn accespoint als mijn switch uitgezte dus het enige netwerk dat ik nu heb is de modem van telenet rechstraaks via wifi naar mijn laptop)