Beantwoorden
Ex-Netweter

Internet bereik en snelheid

Hallo,

Wij hebben thuis vaak problemen met slechte of zelfs geen draadloos interntet. Situaltie is als volgt: Telenet kabel komt toe in de kelder. Hier staat de telenet model (WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)). Deze modem is met een powerline (netgear powerline 500) verbonden met een telenet 'router' dlink dir 615 in de living welke het signaal verspreid. Verder hebben we in huis nog twee extra powerlines (netgear powerline 500) die ook een wifi signaal uitzenden. 

Vaak valt het signaal weg, kan er geen verbinding gemaakt worden of werkt het internet enorm traag. Dit zijn de resultaten van de speedtests:

Kelder met kabel: D 156,41 Mbps, U 18,50 Mbps

Living met kabel: D 40,12 Mbps, U 17,90 Mbps

Boven met kabel: D 42, 72 Mbps, U 15, 89 Mbps

Hoe kan ik dit netwerk verbeteren?

0 Likes
4 reacties
Ex-Netweter

@Ex-Netweter schreef:

Hallo,

Wij hebben thuis vaak problemen met slechte of zelfs geen draadloos interntet. Situaltie is als volgt: Telenet kabel komt toe in de kelder. Hier staat de telenet model (WIRELESS MODEM 3.0 (DOCSIS)). Deze modem is met een powerline (netgear powerline 500) verbonden met een telenet 'router' dlink dir 615 in de living welke het signaal verspreid. Verder hebben we in huis nog twee extra powerlines (netgear powerline 500) die ook een wifi signaal uitzenden. 

Vaak valt het signaal weg, kan er geen verbinding gemaakt worden of werkt het internet enorm traag. Dit zijn de resultaten van de speedtests:

Kelder met kabel: D 156,41 Mbps, U 18,50 Mbps

Living met kabel: D 40,12 Mbps, U 17,90 Mbps

Boven met kabel: D 42, 72 Mbps, U 15, 89 Mbps

Hoe kan ik dit netwerk verbeteren?

Ik vind dat eerlijk gezegd nog redelijke waarden voor een Powerline verbinding. Er van uitgaande dat je al 50% verlies (of meer) hebt op je powerline verbinding (je eindigt dan op 100 Mbps) en daarboven nog eens 50% verlies (of meer) op je Wifi verbinding dan kom je uit op ongeveer 50 Mbps. Je zit daar redelijk dicht bij.

WiFi en PWL zijn 50% oplossingen ten opzichte van een UTP kabel.

156.41 Mbps is natuurlijk een beetje weinig voor een 200 Mbps aansluiting dat zou gemiddeld over de dag bekeken toch 180 Mbps moeten zijn. Maar dit cijfer kan ook beinvloedt zijn door de server.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Doe eens 'n test naar 'n server in Belgie,Antwerpen,brussel,Leuven

http://www.speedtest.net/

190Mbps zou je minimaal moeten halen.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

@Ex-Netweter er zijn eigenlijk maar een paar dingen die je kan doen: leg een internetkabel of koop betere powerlines.

Zelf zou ik een internetkabel leggen. Dat is niet al te moeilijk als je een kelder tot onder de living hebt kan je gewoon tot daar een kabel leggen en doosje in de muur steken.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ab33506
Experienced Meerweter
BINGO! De volle 100! My smart Valentine De vlam zit erin.

ik sluit me aan bij Principis, kan het zijn dat er twee verschillende powerlines gebruikt worden? Liggen die niet in collision (toestellen hebben hetzelfde IP adres. Ben je ervan overtuigd dat je powerlines op het zetlfde SPANNINGSNETWERK zijn aan gesloten? Mijn stopcontacten kring beneden staat los van de stopcontacten boven. => Nagenoeg geen tot weinig internet. Zijn de powerlines gepaird? staken ze bij dezelfde set? Niet de ene set voor de andere gekocht => Ander type. Mijn idee is dan: de modem komt toe bij je schakelkast. plaats daar stopcontacten die op dezelfde kring staan als in de kelder/beneden. En bekijk dan een het resultaat .