Beantwoorden
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

We hebben de draadloze wifi modem bij ons op de zolder staan.

Dus boven hebben we wifi...

Via een kabel hebben we beneden ook een draadloos routertje (Eminent) staan waardoor we via de kabel internet hebben aan onze vaste pc.

Wifi hebben we beneden via de draadloze router en ook via een powerline.

Is dit goed om te gebruiken of beter een ander toestel?

 

Wanneer kan je best een nieuwe draadloze router aankopen?

 

0 Likes
41 reacties
louishufk
Professional Meesterweter
Berichten: 3620
PhD in problem solving! Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. De nieuwe Einstein!

Internet en wifi

@Jan78 

Als je nog geen wifi powerlines van telenet hebt kan je een eerste set gratis huren.

Voor info zie: https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/welke-toestellen-kunnen-je-wifi-bereik-verbeteren/

Bestellen moet gebeuren via de telenet app.

Het kost alleen de moeite en 5 euro voor levering.

 


  louishufk | Ere-Krak
   We doen wat we kunnen, nu nog kunnen wat we doen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Internet en wifi

je hebt al een router van telenet, dus zou je die niet meer moeten aanschaffen. Wel kan je investeren in degelijk draadloze apparatuur. Je moet dan vanaf je router op de zolder een kabel, of een powerline verbinding hebben naar acces point's. Je kan deze bij telenet aanschaffen waardoor deze dus de instellingen krijgen via mijn telenet. informeer eens in een telenetcenter.

 

routers die je hebt zoals de eminemt moet als access point werken, en niet als router.

0 Likes
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

Deze hebben we en staan bij onze TV.

Dus in de woonkamer hebben we via de powerlines wifi... 

Maar deze geeft niet voldoende wifi over het hele huis beneden.

Daarom hebben we nog een draadloze router staan.

Maar welke router plaats je best? Welke instellingen? Wanneer is deze router niet meer snel genoeg?

Bedankt

0 Likes
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

Op de acces points van telenet kan je ook een vaste computer aansluiten?

Ik heb gezien dat je deze maandelijks moet huren.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5239
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Internet en wifi

Zoals al werd aangehaald stel je die eigen router best in als access point. Hier kan je lezen hoe dat moet. Het voordeel is dat je dan met overlappende signalen zit. De verbonden toestellen schakelen (in theorie) automatisch over naar het sterkste signaal.

 

Als je vanuit die router kabels kan trekken: doen. Sluit die kabel(s) rechtstreeks aan op de toestellen; bekabeld is altijd beter dan draadloos (of powerlines). Kan dat niet, sluit er dan een access point op aan.  Zo heb je een beter draadloos signaal in die ruimte.

 

Je krijgt er van Telenet eentje gratis, dat hoeft niet per se een set powerlines zijn. Aanvragen doe je door via de Telenet app je draadloos signaal te testen. Is het niet optimaal, dan krijg je de optie om zo'n toestel te ontvangen. Transportkosten is wel 5 euro, geloof ik.

 

Wanneer is je router niet snel genoeg? Als je een abo hebt van bijv. 150/200/300 Mbps of hoger en je router 10/100 Mbps aanbiedt. Dan moet je er eentje halen die tot 1000 Mbps (1 Gbps) gaat, bijv. 10/100/1000. Let op: het is ook mogelijk dat de HGW (modem) van Telenet niet meer voldoet. Je kan je snelheid o.a. testen via een snelheidstest. Best via kabel.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

Dan hebben we ook overal hetzelfde wachtwoord. Dat van Telenet zelf?

 

De huidige router is tot 300Mbps... Dus best vervangen?

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5239
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Internet en wifi

Klopt, zelfde netwerknaam (SSID) en sleutel (wachtwoord). Of je die modem écht moet inruilen, daarvoor zou ik eerst de snelheidstest doen. Let wel, het toestel dat je daarvoor gebruikt moet ook 300 Mbps ondersteunen.

 

Wat je ook kan doen: kijk eens op de modem om te zien welk model dit is. Op basis daarvan kunnen gebruikers hier wel vertellen welke snelheden die ondersteunt.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Internet en wifi

Ik zou niet te snel overgaan tot aankoop van nieuw draadloze routers (eigenlijk access points in jouw geval). Als het werkt en je ondervindt geen problemen en je snelheid is meer dan ok, dan zou ik geen nieuwe kopen.

Indien dit niet voor je opgaat of je plant in het kort redelijk wat extra toestellen draadloos te gaan toevoegen aan je netwerk dan kan je mss wel eens uitkijken naar een nieuw toestel. Die kunnen tegenwoordig veel beter om met meerdere data stream tegelijk met een hogere snelheid (MU-MIMO).

0 Likes
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

Eminent em4550

 

Waarop letten bij nieuwe aankoop? 

Of best deze van Telenet huren?

Zijn deze van Telenet goed?

Kan je daar ook nog een vaste pc op aansluiten?

Bedankt

0 Likes
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

Heb je ook routers die je heel eenvoudig als switch kan instellen?

Of best deze bij Telenet huren?

 

 

0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Internet en wifi


@Jan78  schreef:

Eminent em4550

 

Waarop letten bij nieuwe aankoop? 

Of best deze van Telenet huren?

Zijn deze van Telenet goed?

Kan je daar ook nog een vaste pc op aansluiten?

Bedankt


Welke aankoop ? Van een router ? Die heb je niet nodig. Telenet heeft deze voor jouw geplaatst op de zolder. Maak eerst een plan op wat je wil verbeteren en zoek dan samen met ons doelgericht naar een oplossing dan zomaar wat aan te kopen. Ik snap in de eerste plaats dat je iets wil doen aan je snelheid en bereikbaarheid van je WiFi. Correct ?

stel je dan eerst de vraag wat er te traag gaat. Heb je al een pc rechtstreeks op de modem op de zolder geplaatst en een speedtest gedaan. Dan zou deze de snelheid moeten halen van je abbonement. Via WiFi kan je de maximale snelheid halen, maar alleen onder ideale omstandigheden en met de juiste WiFi-band a,b,g,n,Ac,ax enzovoort.

 

op de zolder staat de modem/router van Telenet. Op het gelijkvloers de eminent router en waar heb je de powerline. Tussen zolder en ? Of vanaf de eminent naar ? Het is voor mij niet duidelijk.

 

wel heb je idd een vrij oud beestje als router (eminent ding). Je kan deze best veranderen naar een nieuwer model, maar  ook hier heb je een prijsklasse. Heb je een budget ? Je kan deze trouwens online kopen bij coolblue, Amazon, alternate, enz .....

 

Zoals aangegeven heb je geen router nodig, maar een access point. Een toestel dat je netwerkkabel omzet naar een wifi signaal dus. En voor de bereikbaarheid wss per verdiep (met uitzondering van je zolder) 1 toestel.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5239
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Internet en wifi


@Jan78  schreef:

Eminent em4550


https://www.eminent-online.com/em4594-mini-wifi-repeater-300n.html?___store=eminent_nederland_nl

 

Niet echt een router. Die 300 Mbps is draadloos, maar ik zie ook 100Mbps netwerkpoort. Dat is wellicht de connectie met je PC. Welk (internet)abonnement heb je? Verder, dit toestel biedt enkel 2.4 GHz aan. De HGW van TN biedt zowel 2.4 GHz als 5 GHz aan. (5 GHz is sneller, maar het signaal draagt niet zo ver als 2.4 GHz.)

 

Je zou een nieuwe router kunnen halen. Die zijn meestal voorzien van (minstens) 4 poorten waar je UTP-kabels kan aanhangen. Zelf heb ik deze van TP-Link:

https://www.tp-link.com/nl-be/home-networking/wifi-router/archer-c7/

 

Je kan die instellen als access point, maar dat is een beetje zonde. Je kijkt dus misschien best uit naar "echte" access points, die beschikken over minstens 1 poort waarmee je de PC kan verbinden. Er bestaan wel routers die je makkelijk kan instellen om te functioneren als access point. Ik heb ooit een Belkin router gehad en "gebruiken als access point" was zelfs een instelling. Even aanvinken, herstarten en klaar.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Marc-c
Freshman Meerweter
Berichten: 47
On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!
0 Likes
Jan78
Professional Weetjesweter
Berichten: 48
De vlam zit erin. On a roll... Dat loopt vlotjes. Nog geen reader's digest? :-)

Internet en wifi

Dus best de eminent router aanpassen... 

Kan Telenet niet de snelheid tot bij ons thuis controleren?

0 Likes