Beantwoorden
KENNITHH
Freshman Beetjesweter
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken! De kop is eraf!

Internet problemen - TV Bufferen

Over de afgelopen ~2 jaar ongeveer hebben we regelmatig het probleem dat ons internet super traag word tot bijna google/youtube niet open krijgen.
Dit telt meestal maar een uurtje, soms 2uur en dan is het weer normaal. Meestal ook om en rond 19:00 - 21:00.
Telkens als dit gebeurd zie ik op een facebook groep van ons "dorpje" dezelfde mensen, dezelfde straten rondom ons met dezelfde problemen op hetzelfde moment.

Ik heb het volgende gedaan:
- datums en tijden zo goed als allemaal bijgehouden
- alle straten genoteerd
- telenet gebeld
- facebook berichten gedeeld via chat van telenet als bewijs
- telenet chat (meerdere keren)
- WinMTR laten draaien 8.8.8.8 (heb ik meerdere malen doorgestuurd via chat)

En ik krijg telkens als antwoord, "Wij zien geen problemen.", "Bij ons is alles in orde.", "Is alles nu in orde bij jullie?"

We zijn echt onnozel aan het worden hier in ons dorpje.

Met WinMTR merk ik telkens dat voornamelijk deze 2 problemen geven op dat moment:
- dD5E0F94D.access.telenet.be
- dD5E0F957.access.telenet.be

Wat kan ik doen??

Ikzelf zit op deze momenten meestal aan de computer maar alle toestellen met kabel/wifi hebben het probleem bij ons (zelfde met de buren)
- Modem van telenet -> Switch -> Router (als accesspoint) -> PC volledig via kabel. Op goede momenten zit ik rond de 400Mbps.

6 reacties
KENNITHH
Freshman Beetjesweter

Ik vermoed zelf dat dit puur een capaciteitsprobleem/netwerkcongestie is?

Vaak tegen de avond, vaak met regen weer (mensen die binnen zitten)?

Mechelen
Freshman Meerweter
Goed bezig! On a roll... Tien op tien! A born reader!

Dit lijkt sterk op overbelasting van de coaxkabel tijdens de piekuren.
Als Telenet dit probleem na herhaaldelijke meldingen systematisch en gedurende twee jaar ontkent, kan je niets meer doen.

Je hebt twee jaar je tijd hieraan verspild. Je stapt best meteen over naar een ander telecomnetwerk.

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Een overbelasting aan tijdstip te zien 

Nu voor dit op te lossen moeten werken in straat gebeuren 

Soms is het simpel maar soms niet dan moeten er nieuwe kabels getrokken worden 

Veel werk dus op veel plaatsen zijn ze met deze werken bezig is niet dat je weet of dat in de buurt wegenwerken die een tijdje zal duren gaan plaats vinden 

Het gebeurt meer dat deze samen moeten plaats vinden met andere wegen werken om de straat niet 10 open te legen 

Wyre doet deze werken 

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 De nieuwe Einstein! Krak

@KENNITHH 

Het kunnen verschillende problemen zijn maar ik denk het volgende :
Het kan gaan om een overbelaste node in jullie buurt, aangezien meerdere inwoners op hetzelfde moment hetzelfde probleem ervaren.
Vraag Telenet om te controleren of de node waarop jullie zijn aangesloten overbelast is. Doe dit wel als je op dat moment problemen hebt, zodat ze direct kunnen meekijken.

Een andere eenvoudige test dat je zelf kan uitvoeren tijdens zo'n storing: ping 1.1.1.1 en ping google.com.
Zijn beide traag of verliezen ze pakketten? → het probleem is niet de DNS.
Werkt ping 1.1.1.1 perfect, maar ping google.com niet? → Dan kan DNS een rol spelen en zou ik dit veranderen naar 1.1.1.1 of 1.0.0.1 (cloudflare dns)
Ik had vroeger tijdens de spitsuren regelmatig last van time-outs en een trage laadtijd tijdens het surfen. Nadat ik de DNS op mijn router had aangepast naar Cloudflare, waren die problemen opgelost. Het kan geen kwaad om het eens te proberen.

Moest je er niet aan uit geraken, mag je me gerust even contacteren 😉

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
KENNITHH
Freshman Beetjesweter

Bedankt voor jullie antwoorden Mechelen, Luc en Kristof.

Mechelen, we zouden graag hebben dat er gewoon een oplossing komt. We zitten hier met minstens 10 straten en honderden gezinnen die hier problemen mee hebben en telkens op hetzelfde moment.
Op sommige van deze dagen merk je zelfs mensen met Proximus, Base en Orange (ik weet dat sommige providers het netwerk van Telenet gebruiken) die op hetzelfde moment problemen hebben maar als je merkt dat je problemen hebt en de facebook groep open doet, dan zie je meteen als eerste "Telenet" tevoorschijn komen.

Luc, toevallig zie ik APK hier al een aantal weken de bermen opengooien maar ze waren aan de stroom bezig, niet het internet jammer genoeg.
Wyre heb ik ook een aantal weken tot maanden een bericht gestuurd maar hier is ook geen reactie op gekomen.

Kristof, ik heb op 1 moment (redelijk recent) eens gebeld naar telenet tijdens het probleem en toen zeiden ze van "Ja we zien dat er een probleem is en we lossen dit zo snel mogelijk op."
Nu weken verder hebben we weeral problemen op een wekelijkse basis.
Ik gebruik persoonlijk Pi-Hole en deze is ingesteld om beide Cloudflare en Google te gebruiken (omdat Cloudflare nog al eens down is) maar ik zal op het moment zelf inderdaad eens zoals jij aanhaald 1.1.1.1 en google eens pingen.
Ik ben redelijk zeker dat ik dit eens gedaan had tijdens het probleem maar ik weet het resultaat niet meer. Ik denk dat ik gewoon een hoge ms zag.

WinMTR resultaten:

April
blob:https://www.netweters.be/0c6756ea-c445-49fc-b263-59619ae781a5

Juli
blob:https://www.netweters.be/ca9b7d7a-b0cc-43ab-898d-bea5d85f63a2

Alle datums dat ik kon terugvinden en heb bijgehouden.
7/07/2026
1/07/2026
27/06/2026
21/06/2026
22/04/2026
18/04/2026
17/04/2026
16/04/2026
15/04/2026
13/04/2026
7/04/2026
13/2/2026
12/2/2026
2/2/2026
15/1/2026
14/1/2026
13/1/2026
5/7/2025
3/7/2025
28/05/2025
26/05/2025

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Werken in een straat kunnen altijd een probleem geven is niet altijd 

De aanbieders die de coax kabel gebruiken zijn Telenet ,base ,Orange en Hey niet de andere 

Wat we wel merken dat er meer klanten op zitten nu en de meeste zijn budget klanten