Beantwoorden
KillCreek
Freshman Beetjesweter
Leesclubje starten? Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! En we zijn vertrokken!

Internetsnelheid DL piekuren ontzettend laag (10 Mbit)

Hallo,

Graag wil ik mijn ervaring delen met jullie ivm mijn contact met de telenet klantendienst (telefonisch) en achteraf de technieker die ter plaatse is gekomen.

Het probleem dat ik momenteel ervaar is dat de internetsnelheid bij downloaden elke avond (vanaf 19:00) wordt ingeperkt tot maximaal 10Mbit. Dit is al een kleine maand aan de gang. Als modem heb ik het type CH8568LG (week geleden was deze geïnstalleerd - Eurodocsis 3.1) maar met de vorige modem type CH7465LG-TN had ik dit probleem ook al (Eurodocsis 3.0).

Omdat wij als abonnement Giga Internet hebben (met theoretische snelheden tot dus 1000 Mbit) was ik een beetje teleurgesteld dat de snelheid van downloaden in de avond werd ingeperkt tot maar 1% van deze theoretische snelheid (10 Mbit) dus belde ik de klantendienst op op het moment dat ik deze 10 Mbit ervaar.

Daar kreeg ik een zeer vriendelijke dame aan de lijn maar helaas zag ze geen probleem langs hun kant. Volgende zaken werden tijdens het gesprek getest:

1. Herstart van de modem
  2. connecteren via UTP-kabel maar ook via WIFI rechtstreeks op de modem en speedtesten uitgevoerd (steeds weer de 10mbit)

Ze heeft bijgevolg besloten om een technieker ter plaatse te sturen de volgende dag. Mijn opmerking daarbij was dat ik geen enkel probleem ervaar tijdens de dag en dan de technieker misschien dan niets ga vinden maar bon. De technieker kwam ter plaatse de volgende dag rond 11:00 in de ochtend.

Zoals verwacht had de technieker geen enkel probleem gevonden. Hij bekeek de bandbreedte vanuit Telenet naar de modem (historiek) en zag een heel gezond en stabiel netwerk.

Er werd mij aangeraden om de volgende dagen via de WIFI van de modem verder te surfen en te monitoren of het probleem nog blijft bestaan.

Ik had echter al research gedaan paar weken terug en ervaar net hetzelfde probleem als uitgelegd in deze forum post:

https://www.netweters.be/t5/WiFi/Bandbreedte-WiFi-zakt-bijna-elke-avond-drastisch-in/td-p/212204/pag...

Daar was de conclusie:

Ondertussen hebben we feedback hierover ontvangen: 

Wanneer er uitzonderlijk veel verkeer is op ons netwerk (congestie), zorgen we ervoor dat alle klanten een zo stabiel mogelijke ervaring blijven hebben. Daarbij:

• Behandelen we iedereen gelijk. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen klanten: bij congestie passen we dezelfde maatregel toe voor iedereen op diezelfde netwerkzone.
  • We beperken tijdelijk enkel de snelheid van grote downloads. Die worden maximaal aan 10 Mbps doorgelaten. Zo blijven andere diensten—zoals streaming, videobellen, tv-apps en surfen—vlot werken. Grote downloads kunnen dan iets langer duren, zodat we de beleving van dagelijkse toepassingen zo stabiel mogelijk kunnen houden.
  • De maatregel geldt alleen op de netwerkonderdelen waar effectief congestie is.
  • Onze systemen checken elke dag automatisch of de tijdelijke snelheidsbeperking nog nodig is. Bovendien wordt die alleen toegepast tussen 19u en 23u, de momenten waarop het netwerk het drukst gebruikt wordt.

Ons doel is altijd om iedere klant de best mogelijke ervaring te bieden, ook op piekmomenten.

--

Dit lijkt dus exact de oorzaak te zijn van mijn probleem.

Wat mij hier dus vooral  stoort is dat ik zowel tegen de helpdeskmedewerker als technieker deze info heb gedeeld (zou het te kunnen maken hebben met congestie op de COAX kabel? enz enz) en dat de helpdeskmedewerker hier niets van afwist (hier kan ik nog inkomen) maar dat de technieker vlakaf tegen mij zegt dat het daarmee niets te maken kan hebben.

Nuja, ik blijf wel zitten met het probleem nu uiteraard. Ik denk met de omschakeling naar 100% Fiber dat mijn probleem ook opgelost zal zijn maar als ik vraag wanneer onze straat op de planning staat daar hadden ze ook geen enkele indicatie over (wat ik ergens wel begrijp uiteraard - afhankelijk van 3de partij).

Weet iemand hier of er nog iets extra aan gedaan kan worden zodat het probleem dat ik ervaar opgelost kan worden? (zonder installatie 100% Fiber)

En beste Telenet --> moest dit effectief de reden zijn van de beperking naar 10Mbit tijdens peak uren kan je best deze info verspreiden naar jullie medewerkers/techniekers want dat lijkt mij wel belangrijke info voor toekomstige probleemafhandelingen.

Groetjes,

Wim

5 reacties
Ex-Netweter

@KillCreek  schreef:

Weet iemand hier of er nog iets extra aan gedaan kan worden zodat het probleem dat ik ervaar opgelost kan worden? (zonder installatie 100% Fiber)

Ik heb een vergelijkbare ervaring gehad het afgelopen half jaar. Ik kwam ook steeds op 10 Mbps tijdens de piekuren en heb hier uren tijd aan verspild bij de klantendienst en met techniekers. Van de zesde(!) technieker heb ik gehoord dat ze 'officieel' van hun bazen tegen de klant niets mogen zeggen over overbelasting van het coaxnetwerk.
Die technieker heeft me na lang aandringen toevertrouwd dat er mijn regio niet meer geïnvesteerd wordt in een upgrade van de coax, maar dat er zeker tegen 2030 wel fiber zou aangelegd worden.

Maar 2030 vond ik persoonlijk wel te lang wachten voor een oplossing.
De technieker liet me nog omfloerst verstaan dat ik altijd naar de concurrentie kon overstappen als ik dacht daar beter bediend te worden.

Toen het probleem met de 10 Mbps zelfs in januari bleef aanslepen heb ik dan op een avond dat ik het beu was een abonnement bij Mobile Vikings besteld.

Ik had dit veel eerder moeten doen! Ik heb nu 'maar' 100 Mbps maar wel continu. Mijn internet voelt nu veel sneller dan de 'beloofde' 500 Mbps bij Telenet die ik 's avonds toch nooit haalde.

Master-Magic
Professional Superweter
TAGGING MASTER! Professional organizer! Dat verdient een trofee! Organisatietalent!

@KillCreek er kan niks aan gedaan worden, de node in je buurt dat je opzit is verzadigd, weet dat orange ook op dat netwerk zit met hun zusteronderneming hey en dat naast Telenet en base, er worden zoveel mogelijk klanten op het netwerk gezet om maar toch de klanten te kunnen bedienen van internet en tv,

met de toekomst komt daar een oplossing voor door fiber en ook op plekken waar geen fiber mogelijk is de kabel breedte verder uit te breiden als alle digitale kanalen via streaming beschikbaar zijn, dus zeker na 2030.

als je niet zolang kan wachten is er nog de concurrentie, mits kabel niet de voorkeur bied en je vdsl kan gebruiken.

het is altijd de vraag, wat wil je als klant aan snelheid en wat wil je ervoor betalen. 

Master-Magic | Krak
    https://www.master-magic.be
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Fiber: 8500/2400
flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@KillCreek  schreef:

Wij zien hier de laatste tijd meer en meer klachten van klanten, die te maken krijgen met het "Telenet netwerkbeheer" (waarbij op sommige nodes die dreigen oververzadigd te garaken,  de snelheid van sommige (P2P) toepassingen preventief gecapt wordt tussen 19.00 en 23.00

Dat is ook normaal: hoe meer klanten overgaan naar gigabit abonnementen (OneUp, Easy Internet + Speeboost, etc), hoe groter de overboeking wordt op de coax.  De totale gedeelde bandbreedte voor alle klanten op één node (ca 200 klanten) is ca 3 Gbps.

Door deze maatregel wil Telenet vermijden dat één of twee grote downloaders de hele lijn kunnen toetrekken in de drukke (TV) uren.

Het enige wat Telenet daar kan aan doen is de bandbreedte verhogen: op korte termijn naar 1Ghz (nu nog 860 Mhz), in tweede instantie naar 1.2 GHz

Een kleine winst kan nog gemaakt worden door enkele DVB-C (TV) kanalen vrij te maken voor internet (ca 50Mbps per kanaal), zoals de VOD kanalen.

Ik neem aan (of hoop) dat Telenet bij de uitrol van deze upgrade voorrang gaat verlenen aan de drukste nodes.

Wat kan jij als klant doen? Niet veel 🙄

• grote downloads verschuiven naar 23.00-19.00
  • gebruik van VPN, waarmee je in sommige gevallen de automatische "shaper" kan omzeilen 

@KillCreek  schreef:

En beste Telenet --> moest dit effectief de reden zijn van de beperking naar 10Mbit tijdens peak uren kan je best deze info verspreiden naar jullie medewerkers/techniekers want dat lijkt mij wel belangrijke info voor toekomstige probleemafhandelingen.

Ik ben het hier volledig mee eens. Helpdesk medewerkers hebben blijkbeer geen zicht op welke nodes of welke klanten hierdoor geimpacteerd worden, zodat onndoge kosten gedaan worden (tijdverlies, opsturen van nieuwe modems, uitsturen van techniekers, ...) om een probleem op te lossen dat er niet is 🙄

Nog niet te spreken over de frustraties bij de klant die de juiste info niet krijgt 🤔

flip1953
Experienced Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! Vraagbaakkampioen! PS: 2500 posts. Indrukwekkend!

@flip1953  schreef:
hoe meer klanten overgaan naar gigabit abonnementen (OneUp, Easy Internet + Speeboost, etc), hoe groter de overboeking wordt op de coax.  De totale gedeelde bandbreedte voor alle klanten op één node (ca 200 klanten) is ca 3 Gbps.🤔

PS. Het omgekeerde is ook waar: hoe meer klanten Telenet verlaten naar de concurerende fiber, hoe minder de overboeking en hoe beter voor de blijvende klanten 😁

Hieronder een illustratie welke bandbreedte in de toekomst nog kan gebruikt worden:

Schermafbeelding 2026-02-02 132617.png

Hieronder een voorbeeld van een Node die niet "overbevolkt" is. Je ziet wel hoe de traffiek verhoogt tijdens de "drukke uren"

Schermafbeelding 2026-02-02 132502.png

luc55
Professional Meesterweter
Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou MVP, Most Valuable Poster! Netweters’ orakel!

Daar zit een stukje waarheid in Telenet klanten die vertrekken om naar fiber te gaan 

Maar zijn ook klanten die geen fiber nodig hebben en die nu naar de coax kabel gaan omdat hij goedkoper is dan Scarlet 

Nu hoor ik van mensen die bij Scarlet zijn dat de verbinding zeer goed werkt en elke maand wordt het beter 

We weten heel goed hoe dit komt 

Wyre zal de node kast moeten aanpassen

Wanneer en hoe rap dit gaat geen idee 

We lezen af en toe dat dit een tijdje kan duren en soms dat rap gebeurt 

Hoe meer mensen klagen kan een oplossing zijn om druk te zetten 

Zeker nu ook de budget aanbieders ook al klagen  

En dat het door avond techniekers wordt vastgesteld kan er ook meer druk gezet worden