Beantwoorden
Super
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Dat loopt vlotjes. A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

Ik heb een set Powerline adapters (Comtrend PG-9072 en PG-9073) aangesloten op mijn Telenet modem/router (zwart model, Compal CH6643E).

Op de Telenet modem/router gebruik ik MAC-filtering. Is deze MAC-filtering nu ook automatisch actief op de Powerline Wifi adapter PG-9072 ?

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Powerline adapters, MAC-filtering

0 Likes
7 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5159
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

@Super 

Ik vrees van niet.  Voor de modem/router is dat een bedrade verbinding. Die weet immers niet of je de verbinding gemaakt hebt met wifi of met een utp kabel naar de pwl.

 

Je kan altijd proberen om in te loggen op je wifi powerline, doorgaans is dat http://192.168.0.52 .

Als je verbinding krijgt (sommige wel anderen niet) is het userid admin en het wachtwoord password.

Als je er direct uitvliegt, probeer het toch enkele keren. Als je er in geraakt, klik dan  op Access policy.

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

Op zich is dat ook niet zo erg als het over verkeer naar het internet gaat.

Ook als ze via powerlines connecteren moeten ze uiteindelijk ook via de router passeren.
Aangezien je netwerk (of het nu wifi op de homegateway of PWL is, of bedraad) een layer 2 netwerk is, zal de router het mac-adres van de client zien, ook al zit die achter een PWL.

Ik ben hier echter geen fan van. Je kan dit heel makkelijk bypassen.
Bijv door MAC spoofing, maar ook door effe een eigen routertje aan te sluiten, wat NAT doet

Ik wist niet dat je op een homegateway Mac-filtering kon configureren.
Waar doe je dit op Mijn Telenet? Is dit typisch iets op routers/homegateways met ingebouwde WIFI?
Ik heb een CV8560E zonder WIFI.
EDIT: ik zie het nu. Effe ingelogd op Mijn Telenet met een account van mijn ouders die wel een homegateway met Wifi hebben.  Er staat "MAC-filtering Bepaal welke toestellen toegang hebben tot je draadloos internet."  Dus voor Wifi only.
Het goede is: je bepaalt welke toestellen WEL naar het internet mogen. Al de rest mag dit niet. Dus een extra routertje zal deze security niet omzeilen.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Super
Freshman Weetjesweter
Berichten: 13
Dat loopt vlotjes. A born reader! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

OK, dank u janne_man !

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5159
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

@Steven-E 

Dit is het venster van de Wifi powerline:

janne_man_0-1616417672487.png

De Disable, kan verandert worden in: Allow of Reject.

 

Ook op de HGW zijn er drie standen mogelijk:

janne_man_1-1616417894987.png

 

Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

Ok, dus PWL settings kan niet vanuit Mijn Telenet.

Aangezien de MAC filtering op de HGW enkel op het wifi gedeelte van toepassing is (en niet op bedrade toestellen), vermoed ik dat je MAC filtering dan toch ook op de PWL's apart gaat moeten configureren.  Niet zo handig dus, zeker niet om dat dit lokaal moet gebeuren.

 

Op de extra wired access-points van Telenet heb je vanuit Mijn Telenet trouwens ook niet de optie om Mac Filtering in te stellen.  En daar kan je, als ik me niet vergis, niet lokaal op inloggen.
Dus afhankelijk van waar het enforced wordt (op de HGW of op de aparte AP's), gaat Mac filtering (geconfigureerd op de HGW) werken of niet.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?

Ik dacht dat de Wifi settings van de HGW/E-router "gepushet' werden naar de Telenet AP's en WiFi Powerlines ...

Je zou dan ook veronderstellen dat de Mac filtering settings ook overgenomen worden (zoals dit bij een goed mesh systeem het geval is).

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2580
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Is MAC-filtering automatisch actief op mijn powerlines?


@Ex-Netweter  schreef:

Ik dacht dat de Wifi settings van de HGW/E-router "gepushet' werden naar de Telenet AP's en WiFi Powerlines ...

Je zou dan ook veronderstellen dat de Mac filtering settings ook overgenomen worden (zoals dit bij een goed mesh systeem het geval is).


Dat zou ideaal zijn.

Wat ik mis is documentatie rond al deze zaken. Hier kan Telenet een voorbeeld nemen aan zusterbedrijf Ziggo.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.