Beantwoorden
_IVO_
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router

Weet er iemand of er teaming/LAG mogelijk is op de telenet routers? Ik heb namelijk een NAS thuis met twee netwerkpoorten die eventueel in teaming kunnen om een 2GB full duplex te halen.

Tags (3)
0 Likes
6 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router

@_IVO_  Niet veel nut denk ik. Zelfs als je dit kunt op een router dan kan je in theorie 2 Gbps halen maar elke poort is maar 1 Gbps, ook deze op je PC. Mijn conclusie: Op de telenetrouter zeker niet, op een andere router of switch misschien wel maar van heel weinig nut.

En naar het internet toe al zeker niet want daar heb je in het beste geval 1 Gbps halen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
_IVO_
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router

Thx voor het antwoord. Wat betreft het nut is er wel degelijk nut. Als er meerdere pc's en mediatoestellen gelijktijdig data vragen kan de NAS de hele bandbreedte gebruiken om sneller te communiceren naar de enkele toestellen. teaming/LAG doet men meer voor load-balancing en/of redundantie dan voor de transfer voor een enkele pc sneller te laten gaan.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router

@_IVO_  Dat kan inderdaad maar dan rijst de vraag of je NAS zo snel is in het verwerken. Trouwens dat wordt meestal niet gedaan op een router want die heeft maar een beperkt aantal poorten. Wel op een managed switch via de trunkpoorten die je instelt.

Misschien heb je dit zelf al gevonden: https://www.altaro.com/hyper-v/link-aggregation-teaming-in-hyper-v/ 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
_IVO_
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
Netjes! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router

Idd een managed switch zou beter zijn, maar dan moet ik die nog bij aankopen :). Thx voor de link!

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router

Ik heb mijn 2 Synology NAS'en middels LAG aan mijn managed switch gekoppeld. Bij Synology noemen ze dit trouwens "bonding".

De LAG poorten zijn geen trunk poorten. De NAS'en zijn enkel maar verbonden met één VLAN.

Ik heb hiervoor gekozen voor de reden die je zelf vermeld; als er meerdere gebruikers gelijktijdig de NAS aanspreken heeft die nu wat extra bandbreedte, en zal de netwerkverbinding van de NAS niet de bottleneck zijn.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

LAG / TEAMING netwerkpoorten op router


@_IVO_  schreef:

Idd een managed switch zou beter zijn, maar dan moet ik die nog bij aankopen :). Thx voor de link!


Ja, als je leuke dingen wilt doen kost dat meestal geld. Straks aan de Sint vragen hé.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.