Beantwoorden
Oleg
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lage internetsnelheid via WiFi

Ik heb een basic internet abonement == 100 Mbps.

 

Als ik een ethernet kabel gebruik - is alles prima; met WiFi krijg ik max 30-50 Mbps als ik naast de modem zit.


Ik heb ook een TP-Link Repeater/Access Point; als ik hem via de kabel op de modem aansluit, produceert hij bijna  100Mbps via WiFi.

 

Conclusie: er is iets met de modem WiFi (ik heb vandaag een nieuwe modem gekregen, de oude was gebakken door de bliksem), hetzelfde situatie.

 

Enige ideeën?

 

Titel gewijzigd door Ellen (mod) | Vorige titel: WiFi - lage snelheid nog een keer

0 Likes
3 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Lage internetsnelheid via WiFi

@Oleg 

 

Ik vind uw uitleg niet heel duidelijk, maar dat zal wel aan mij liggen.

 

Begrijp ik het goed dat je een repeater gebruikt en dan slechts de halve snelheid beschikbaar hebt? En dat wanneer je dat toestel bekabeld aansluit je de volledige snelheid hebt?

 

Dan kan ik u vertellen: dat is heel normaal; Een repeater halveert namelijk, puur door zijn technologie, de beschikbare bandbreedte. Daar kun je niks aan doen. Behalve dan door hem bekabeld aan te sluiten, maar dan is het geen repeater meer maar een AP.

 

Hoezo halveert een repeater de beschikbare bandbreedte? Wel doordat hij hetzelfde WiFi signaal gebruikt om zowel de UP als de DOWN te realiseren. Bijgevolg wordt dus de halve bandbreedte gebruikt voor de UP en de andere helft voor de DOWN. Hoe moet je dit verstaan? De repeater gebruikt dezelfde WiFi om de trafiek tussen hemzelf en de router alsook de trafiek tussen hemzelf en de client te verwezenlijken.

 

Een bekabeld AP daarentegen kan het volledige WIFi signaal benutten voor zijn client. De connectie naar de router gebeurt via kabel.

 

Is dat een beetje duidelijk?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Oleg
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Lage internetsnelheid via WiFi

@StefaanH , mijn excuses - mijn nederlands is niet de beste, dus ik probeer het kort te schrijven; soms te kort 😄

 

Bedankt voor de info over repeaters die dezelfde wifi gebruiken voor up/down - dat wist ik niet. 

 

Maar mijn probleem is iets anders - dat is een modem die WiFi halveert, niet de repeater.

 

1. Alleen modem:

Untitled1.png

2. Maar met TP-Link als AP:

Untitled.png

Volgens (2) is het mogelijk om 100 Mbps over WiFi te hebben - er zijn geen signaalstoringen, maar de modem doet het niet.

 

Als ik toegang had tot het admin-paneel van de modem, zou ik misschien de configuratie of de logs kunnen controleren, maar hier ben ik bijna blind.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5188
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Lage internetsnelheid via WiFi

@Oleg 

 

Aha, OK, sorry voor het misverstand, nu begrijp ik uw vraag.

 

Het enige dat je zelf kan doen is via "mijn telenet" ( in de rubriek "mijn thuisnetwerk") gaan kijken naar de settings van uw telenet router. Ik weet niet exact wat je daar allemaal kan of niet kan want ik heb geen telenet router, enkel de telenet modem met een eigen router erachter.

 

Als daar geen oplossing te vinden is zou ik een omruil van uw HGW (modem/router combo) vragen. Dat kan in een telenet centre.

 

Je zou natuurlijk ook via "mijn telenet" de WiFi van Telenet kunnen uitschakelen en enkel de WiFi van uw eigen AP gebruiken.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes