Beantwoorden
deboopi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dat loopt vlotjes. Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

Ik heb juist mijn thuisnetwerk uitgebreid met powerlines en een wifi access point.

Nu zou ik graag weten waarmee mijn smartphone verbonden is.

Met de modem, het access point of de powerline met wifi.

Via telenet 'mijn netwerk' kan ik van alle telenet apparaten de verbonden toestellen opvragen.

Zo vind ik de digicorder, digibox, wifi access point en powerlines terug.

Mijn laptop vind ik ook terug in de lijst van een van die toestellen maar wat ik niet terug vind zijn de smartphones.

Dat zijn allemaal samsungs en daar kan ik een wifi mac address en een ethernet mac address opvragen. Na verbinding is het wifi access mac address zichtbaar op de telefoon maar het is niet terug te vinden in de lijst van verbonden toestellen.

Ik dacht dat er per toestel maar 1 mac address was en niet per connectie. Hoe kan ik nu het juiste mac address van mijn telefoons opvragen?

Tags (1)
0 Likes
6 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

@deboopi 

 

Om dat probleem op te lossen kun je al uw WiFi netwerken een ander SSID geven, en dan nog eens onderverdeeld in 2,4 GHz en 5 GHz.

 

Zo kan je steeds ondubbelzinnig zien met welk apparaat uw foon verbonden is.

 

Ik persoonlijk heb dat ook zo. Ik heb mijn router, een WiFi powerline van telenet en een bedraad AP met WiFi. Dat laatste enkel op 2,4 GHz waardoor ik dus 5 WiFi netwerken in mijn woning heb, elk met hun eigen SSID. Ze mogen wel allemaal hetzelfde paswoord hebben, dat maakt niet uit.

 

Het bijkomend voordeel ervan is dat ik zelf kan beslissen met welk netwerk mijn foon verbinding maakt. Hij is namelijk niet de beste leerling van de klas als het erom gaat van zelfstandig het beste netwerk uit te kiezen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
deboopi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dat loopt vlotjes. Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

Dat is een mogelijheid maar die heb ik nu expliciet niet gekozen. Ik maak enkel een onderscheid tussen 2,4 en 5 Ghz, die hebben dus allebei een andere naam. Voor alle 2,4 Ghz netwerken gebruik ik dezelfde naam juist om mijn toestel automatisch te laten schakelen naar het beste netwerk. Dit is ook zo voor mijn kinderen, die vinden het te veel moeite om zelf te kijken naar wat het best is en daar dan zelf op over te schakelen.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

@deboopi 

 

Goed, dat is uw eigen keuze en uw volste recht.

 

Weet wel dat een MAC adres een eigenschap is van een netwerkkaart, en dus niet van een toestel op zich. Normaal gezien heeft een smartphone slechts twee MAC adressen, en dat is dat van zijn WiFi netwerkkaart en zijn bluetooth. Voor zover ik weet heeft mijn foon (Galaxy s8) geen ethernet netwerkkaart. Die mogelijkheid staat wel in mijn firmware, maar er staat ook altijd bij "niet beschikbaar" of het is greyed out.

 

Om volledig te zijn, je kan ook virtuele netwerkkaarten hebben, en die hebben dan natuurlijk ook een MAC adres.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

@deboopi 

 

Je kan eens uittesten of je kan vinden wat je zoekt met een app zoals "Fing". Die scant uw hele netwerk en vanop uw foon kun je alle toestellen vinden die verbonden zijn met uw netwerken. Van sommige toestellen kan die app, buiten het MAC adres en IP adres, ook merk en type zelf vaststellen.

 

Zeker het uittesten waard en het kost niks.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
deboopi
Freshman Weetjesweter
Berichten: 10
Dat loopt vlotjes. Netjes! Mooi, mooi! Primeur!

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

Fing is inderdaad een goede hulp, dank je wel daarvoor.

Ik zit op Android 10 en daar is het standaard zo dat er een willekeurig mac address wordt uitgestuurd (privacy redenen), ik heb dat aangepast zo dat mijn Wifi MAC address wordt verzonden en nu zie ik dat mac address wel in de lijst van mijn Wireless access point.

Probleem opgelost, bedankt voor de hulp.

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Mac address van smartphone (wifi verbinding)

@deboopi 

 

Da's graag gedaan, blij dat ik kon helpen 😉


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes