Beantwoorden
Prime-Omega
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
O dierbaar België.. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

Iemand enig idee hoe je het wifi kanaal van je Telenet modem/router permanent kan aanpassen?

 

Als ik het manueel instel op  kanaal 104 (5Ghz), past de router zijn kanaal niet automatisch aan. Als ik vervolgens de router reboot, dan past hij het kanaal wel tijdelijk aan. Echter een paar uur later valt hij meestal terug naar 36 of 44.

 

Mijn eigen wifi zit namelijk reeds uit te zenden op 80Mhz en gebruikt kanalen 36-48 dus de Telenet router moet met zijn fikken daar vanaf afblijven. Ik snap ook niet waarom hij dit doet, de Telenet router staat namelijk op een 5tal meter van mijn eigen router. Verder wordt het opgegeven kanaal 104 ook niet eens gebruikt in ons appartement.

 

 

0 Likes
11 reacties
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@Prime-Omega

Als je u een beetje verdiept in het gebruik van de kanalen op 5 GHz zul je vaststellen dat kanaal 104 in de range van de DFS problematiek valt, dwz dat op die frekwenties ook radars worden gebruikt. Wanneer radar wordt gedetecteerd zal DFS automatisch zorgen voor een terugval op de lagere kanalen.

Wanneer dit gebeurt zal de uitzending op kanaal 104 eerst voor een korte periode onderbroken worden alvorens de terugval uitgevoerd wordt. Heb je zulke onderbrekingen kunnen vaststellen?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Prime-Omega
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
O dierbaar België.. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@StefaanH Ik ben netwerk/wireless engineer dus verdiep mij reeds dagelijks met dat soort zaken. 😉

 

Het is alleszins geen radar want zowat half mijn appartementsblok zit op DFS kanalen. (= de reden dat ik 80mhz over kanalen 36-48 wil uitzenden, die kanalen hebben hier het minste interference) 

 

De router blijft ook permanent zitten op channel 44 en doet geen nieuwe channel selection. Zelfs als er radardetectie is, zou je toch mogen verwachten dat hij terugfaalt na enige tijd?

 

Ik heb tevens net als test het kanaal eens veranderd van 44 naar 48. Echter hij blijft gewoon op kanaal 44 uitzenden...

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@Prime-Omega

Ik heb zelf een modem-only met eigen router, dus ik kan uw problematiek zelf niet uittesten. Maar nu maak ik mij de bedenking: als je dan toch ook een eigen WiFi hebt, waarom schakel je dan de WiFi op de telenet HGW niet gewoon uit? Waarom twee WiFi netwerken?


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@Prime-Omega

Om op uw laatste vraag terug te komen: heb je uw wijzigingen opgeslagen en de HGW herstart via "Mijn Telenet"? Dat kan nogal eens helpen en is dus niet hetzelfde als uw HGW zelf even herstarten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Prime-Omega
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
O dierbaar België.. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@StefaanH Wel bij het veranderen van het kanaal en het opslaan van de instellingen, krijg ik volgende boodschap:

 

We hebben je gegevens opgeslagen. Het is mogelijk dat je modem en/of bijstations nu moeten herstarten. Je draadloos netwerk kan dus even uitvallen.

 

Maar dat lijkt dus niet te gebeuren. Ik zou tevens ook maar al te graag de wifi op mijn telenet router uitschakelen. Echter dan kan je volgens mij geen gebruik meer maken van de homespot functionaliteit.

 

EDIT: Net nog eens gaan kijken en het kanaal stond nu wel op 48. Daarna nogmaals veranderd naar 108 en nu veranderde hij ook effectief meteen naar 108. Soms lijkt hij dus wel te luisteren maar soms zit er blijkbaar vertraging op tot en met. Ik test nog even verder, ik heb in elk geval het gevoel dat als hij een radar detecteert, dat hij niet terugfaalt naar het ingestelde kanaal na verloop van tijd.

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@Prime-Omega

Is het de bedoeling van DFS dat het na verloop van tijd zelf terug switched naar het originele kanaal? Daar ben ik niet zeker van, maar het kan zijn natuurlijk.

Nu, of er een radar in de buurt is of niet, om dat te weten ben je natuurlijk niets met een app als WiFi analyser, die kunnen zoiets niet waarnemen. Daar heb je een echte spectrum analyzer voor nodig, maar wie weet, vermits dat meer in uw branche ligt heb jij de beschikking over zulk een apparaat?

 

Na het veranderen van het kanaal in "mijn telenet" en het opslaan ervan krijg je dus die boodschap van dat herstarten. Maar herstart je dan ook effectief zelf via mijn telenet of doe je zelf niets? Want telenet gaat dat niet voor u doen hoor ... En door het feit dat de HGW herstart ben je dus inderdaad eventjes uw WiFi kwijt, logisch ....

 

En ja, als je de WIFi uitschakelt op de HGW  is uw homespot inderdaad ook weg. Wat niet wegneemt dat jij zelf nog steeds van andere homespots gebruik kunt maken, dat staat daar los van.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Prime-Omega
Professional Weetjesweter
Berichten: 41
O dierbaar België.. On a roll... Tien op tien! Dat loopt vlotjes.

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@StefaanHWel de boodschap doet mij vermoeden dat de router uit zichzelf zijn radio gaat herstarten. Betreffende die homespot, ben je daar zeker van? Bij de optie om hem uit te schakelen staat namelijk het volgende:

 

Je homespot is een onderdeel van Telenet Wi-Free en zorgt ervoor dat je ook 
bij andere Telenet-internetklanten draadloos internet hebt.
Je homespot moet wel aanstaan om hiervan te kunnen genieten.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

@Prime-Omega

 

Wel, 100% zeker ben ik niet omdat ik het niet kan testen aangezien ik geen HGW heb, maar ik meen dat je het herstarten zelf moet doen. Iemand met een HGW kan mij corrigeren als het moet ... Smiley Knipoog

 

Wat die homespot betreft: vroeger was dat inderdaad zo, met als gevolg dat bvb modem-only klanten er niet van konden genieten. Maar die regel is intussen afgeschaft en iedere Telenet klant, of die nu WiFi van Telenet heeft of niet, kan van WiFree genieten.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk


@StefaanH@  schreef:

@Prime-Omega

 

Wat die homespot betreft: vroeger was dat inderdaad zo, met als gevolg dat bvb modem-only klanten er niet van konden genieten. Maar die regel is intussen afgeschaft en iedere Telenet klant, of die nu WiFi van Telenet heeft of niet, kan van WiFree genieten.


Dat is naar mijn weten niet juist. Je hebt volgens mij wel gelijk als je zegt dat mensen met een modem only wel van de homespots gebruik kunnen maken. Maar HGW-klanten die hun homespotsignaal uitschakelen (en daar dus actief voor kiezen) mogen ook geen gebruik maken van homespots. Vind ik niet meer dan fair trouwens. Je kan wél je eigen wifi-signaal uitschakelen.

 

Bron:

"Schakel je privé wifi-signaal uit. Je kan dan nog altijd gebruik maken van Telenet-homespots."

" Wil je niet dat je modem een Telenet-homespot is?  Schakel je publieke wifi-signaal uit. Opgelet, dan krijg je geen toegang meer tot Telenet Wi-Free netwerken"

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk

Owkeey, ik wist niet (heb zelf geen HGW) dat die twee (de interne wifi en de publieke homespot) apart konden uitgeschakeld worden.

My Mistake ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

Modem bug > wifi kanaal selecteren niet mogelijk


@StefaanH@  schreef:

Owkeey, ik wist niet (heb zelf geen HGW) dat die twee (de interne wifi en de publieke homespot) apart konden uitgeschakeld worden.

My Mistake ...


Maar goed dat dat apart kan  he. 🙂

Hier een afbeelding, dan weet je hoe het eruit ziet.

Die gele kadertjes zijn hetgeen je ziet als je je muis op het vraagtekentje houdt.

 

HGW_Draadloos.JPG

 

 


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.